Prachtig vormgegeven gezinsdrama op tekst van Claus
Een week geleden zag ik de weinig overtuigende De wilde eend van Ibsen onder regie van
Maren Bjørseth. Het was alsof ze met Een
bruid in de morgen van Hugo Claus om een herkansing vroeg, hoewel deze
productie van Toneelgroep Amsterdam en Frascati producties eerder door haar
geregisseerd werd en zelfs haar debuut was. De herkansing was niet voor niets. Een bruid in de morgen is een prachtige
voorstelling, op basis van de nog steeds ijzersterke tekst van de jonge Claus
over een gezinsdrama in huize Pattini dan wel, op zijn Hollands gezegd, Patijn.
Claus stelde in 1955 als decor nog een echte huiskamer voor,
met een bovenkamer waarin de vader zijn creativiteit vroeger uitleefde op de
piano en waar Andrea, de dochter des huizes, de liefde bedrijft met haar broer
Thomas. Bjørseth echter heeft een heel andere ambiance gecreëerd met een grote
tent die gevormd wordt door lichte witte gordijnen. Deze bieden, behalve de
mogelijkheid om eronder door te kijken en ze af en toe weer eens open te
schuiven, ook de mogelijkheid om daarachter, beschenen door een sterke lamp, de
achterkamer te verbeelden, waarin het liefdesspel zich voltrekt.
Voordat we daar heel suggestief een idee van krijgen, worden
we over de gezinstoestand bijgepraat door de ouders. Ze zitten heel symbolisch
ver van elkaar af op fragiele uitklapstoeltjes en zijn in hun voorkomen en hun motoriek
zeer verschillend van elkaar. De snel bewegende moeder heeft duidelijk de broek
aan, haar man sloft achter haar aan. De moeder heeft bedacht dat haar negentienjarige,
onvolwassen zoon Thomas zou kunnen trouwen met zijn vermogende, twee keer zo
oude nicht Hilda, de dochter van de zus van haar man. Het zou hen uit hun
armlastige toestand kunnen bevrijden. Haar drukte neigt tot het hysterische en
is tegengesteld aan de Oblomov-achtige gedrag van haar man. In het tweede
bedrijf formuleert de vader die nog altijd zijn muzikale ambitie niet wil
opgeven dat als volgt:
‘Als ik rust had,
stilte, afzondering, ik heb het zo nodig.’
Waarop zijn vrouw sneert:
‘O, je hebt het nodig,
hè? De gevoelige natuur heeft het nodig, hèhè. Wij zijn ongevoelige logge
wezens allemaal, wij kunnen tegen dit hondenleven, wij zijn er tegen bestand,
want wij hebben geen concerto’s maar lood in het hoofd, hè?’
Het onderwerp komt even later heel grappig terug:
‘De moeder: Ik zal
blij zijn als dit alles achter de rug is.
De vader: Ik ook.
De moeder: En je
‘rustig’ niets meer hoeft te doen, bedoel je.’
De prachtige motorische uitbeelding van hun relatie krijgt
een adembenemend vervolg door de opkomst van Hilda, de beogende
huwelijkskandidaat voor de naïeve Thomas. Ze schmiert met haar lijf, maar juist
de overdreven behaagzieke manier waarop ze zich toont, met haar stevige benen
onder een breed uitstaand plisséjurkje, maakt haar rol, net als die van haar
tante, heel geloofwaardig en overtuigend. De tegenstelling tot de jongelui die,
als ze niet in bed liggen, zich vaak aan de rand van het podium ophouden, kan
niet groter zijn. De moeder, die zich zelf het leven ook anders had
voorgesteld, kan vaak weinig anders dan de
plooien van de
gordijnen gladstrijken
De strijd spitst zich toe als de moeder wil dat haar zoon en
Hilda de nacht met elkaar doorbrengen. Dat is natuurlijk tegen het zere been
van Andrea, die daarmee buitenspel komt te staan. In een boeiende en verrassende
ontwikkeling, waarbij de reflectie op de onstuimige liefdesnacht het hoogtepunt
van de voorstelling vormt, blijkt de liefde tussen Andrea en Thomas niet
levensvatbaar. Het alternatief van een pro forma huwelijk brengt echter net zo
min geluk. De geestelijke nood van Thomas komt duidelijk naar voren in zijn
bewegingen. Hij kan geen kant op. Andrea evenmin, maar vertrekt met opgeheven
hoofd. De ouders beseffen hun onmacht. De mens heeft zich maar te schikken naar
de conventies.
Een bruid in de morgen werd gespeeld door Jip Smit (Andrea), Fred Goessens (de vader), Camilla Siegertsz (Hilda), Marieke Heebink (de moeder) en Alwin Pulinckx (Thomas).
Hier meer informatie, ook de namen van de spelers, op de site van Frascati.
Een bruid in de morgen werd gespeeld door Jip Smit (Andrea), Fred Goessens (de vader), Camilla Siegertsz (Hilda), Marieke Heebink (de moeder) en Alwin Pulinckx (Thomas).
Hier meer informatie, ook de namen van de spelers, op de site van Frascati.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten