Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 27 juni 2018

Filmrecensie: Monte Carlo (2001), Norbert ter Hall

Jonge chauffeur en oudere welgestelde mevrouw samen op reis

Filmregisseur Norbert ter Hall (Gorichem, 1966) is bekend van verschillende televisieseries en televisiebewerkingen van optredens van cabaretier Theo Maassen. Hij debuteerde in 2001 op filmgebied met Monte Carlo, een Nederlandse roadmovie waarin een welgestelde, maar zieke dame samen met een jonge chauffeur naar Monte Carlo gaat om daar geld van de familierekening te halen, maar vooral een romance te herdenken met een knappe Fransman. Vanwege haar ziekte zal het de laatste keer zijn dat ze deze reis kan maken en daarom heeft ze alles tot in de puntjes voorbereid. Ze heeft echter geen invloed op de jonge Surinamer die zijn eigen ideeën over zo’n reis heeft, waardoor de conflicten tussen de twee vaker dan eens voor veel onrust zorgen.

Harald, de zoon van de welgestelde dame, kan haar helaas niet rijden maar treft een monteur in de garage waar hij de oude Mercedes naar toe heeft gebracht voor een onderhoudsbeurt, die dat wel zou kunnen. Zijn naam is Danny en hij is niet op zijn achterhoofd gevallen. Hij zegt nog niet meteen ja tegen de dame die nogal schreeuwerig en bazig vanuit haar ziekbed regeert. Het geld dat hij kan krijgen als hij zijn taak volbracht heeft lokt hem wel en daarom brengt hij zijn kat voor een week bij zijn buurvrouw.

De reis gaat niet over rozen. Madame wil dat hij de route volgt die zij op de kaart heeft ingetekend en verbiedt hem te roken in de auto. Danny op zijn beurt als hij bij de grens merkt dat het paspoort van zijn passagiere al twintig jaar verlopen is. Omdat ze echter allemaal binnenwegen nemen is de kans op ontdekking daarvan niet groot. Danny op zijn beurt heeft weer geen rijbewijs, ontdekt mevrouw nadat hij zich nogal roekeloos in het verkeer bewoog en daarmee staan de twee quitte. Zo zijn en blijven ze erg gewaagd aan elkaar.

Het pistool dat Danny in zijn plastic tas draagt vormt onderwerp van een langdurig meningsverschil tussen de twee tot madame het wapen op een dag uit het raam werpt. Verschillende keren wil Danny er de brui aan geven, maar steeds haalt madame hem weer terug. Door alle conflicten heen ontstaan zelfs een nauwere band tussen de twee, waardoor Danny mevrouw mag aanspreken met Constance.

Zoals in de lijn van de verwachting ligt in een roadmovie, komt er een achtervolging in voor door de politie, eerst al omdat ze te hard reden, maar de tweede keer omdat ze weg zijn gereden uit een hotel zonder te betalen. Lefgozer Danny weet de auto snel in een zijweg te sturen waardoor de twee aan de aandacht van de twee gendarmes ontsnappen.

Het verhaal komt van Robert Alberdingk Thijm, de achterkleinzoon van de man die verschool achter het pseudoniem Lodewijk Van Deyssel. Helaas is zijn tekst niet heel sterk en zijn de situaties, waaronder die met een stel jonge Engelse liftsters of een wijnproeverij erg voorspelbaar. Een viertal Franse liedjes moet zorgen voor meer sfeer. De rollen van Danny en Constance worden fraai ingevuld door de acteurs John Wijdenbosch en Kitty Courbois (1937-2017), die acht jaar later in Amsterdam, de debuutfilm van Ivo ten Hove speelde, maar meer ervan maken dat ze opgedragen kregen, konden ze ook niet.

Hier mijn bespreking van Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten