Veelzijdig kunstenaar wil het verleden vastleggen
Filmmaker en schrijver Cherry Duyns is ook fotograaf. Op
tienjarige leeftijd maakte hij foto’s van ruïnes in Wuppertal, onlangs kwam
zijn boek Voor mijn ogen uit met
foto’s van luchten, landschappen, vogels en de zee.
Wim Brands begint over de foto’s uit Wuppertal.
Duyns werd daar in 1944 geboren, woonde bij de grootouders
van zijn Duitse moeder en maakte opnames van de karkassen van de gebombardeerde
gebouwen.
Brands vertelt dat de andere grootmoeder volgens een tekstje
in zijn nieuwe boek ook een belangrijke rol in zijn leven speelde.
Duyns zegt dat hij bij haar in Haarlem opgroeide, nadat zijn
vader hem had weggehaald uit Duitsland. Zijn ouders waren varieté artiesten en
hadden geen tijd om de opvoeding op zich te nemen. Hij had, ook door zijn
moeder die in Nederland veracht werd, lange tijd moeite met Duitsland maar dat
is passé. Door de omgang met zijn grootouders heeft hij een grote
belangstelling voor het verleden.
Brands brengt een van de teksten in het boek ter sprake dat
over een kauwtje gaat.
Duyns vertelt over een ochtend dat hij uit school kwam en op
het Sophiaplein in Haarlem een kauwtje zag dat hem aankeek. Hij stak zijn hand
uit en had meteen het idee dat hij een vriend had. Het kauwtje volgde hem naar
zijn huis in de buurt van de Stadsschouwburg en werd ook door zijn grootmoeder
opgemerkt.
Brands moet denken aan het programma Herenleed.
Duyns vertelt dat daar ook vogels in voorkwamen zoals de
vogel met de kniekousen. Hij houdt van vogels, al vindt hij de term vogelaar
niet prettig klinken. Hij vindt hen betoverend en geestig, hij krijgt de slappe
lach van een eend met de haren voor zijn ogen.
Brands vraagt wanneer hij begonnen is met fotograferen.
Duyns deed het vooral om beelden vast te leggen die hij aan
anderen wilde tonen, want er zijn boeken waarin vogels veel beter
geportretteerd worden. Het fotograferen leidt hem af van het bestuderen van hun
gedrag. Hij maakt niet alleen foto’s van vogels maar ook van landschappen,
muziek en de zee. Als hij op reis gaat, deelt hij dat mee aan de zee en als dat
niet lukt vertelt hij de zee na thuiskomst dat hij er weer is. Hij weet niet
waarom hij dat doet, maar het is troostrijk dat de zee er altijd is, altijd
hetzelfde en anders is.
Brands begint over mooie foto’s over verdwijnen, zoals een
slak die zijn laatste rondjes voor de voordeur van Duyns draaide. Duyns maakte
daar ook een gedicht bij Requiem voor een
slak geheten, dat hij zelf voorleest. Terwijl Brands het gedicht opzoekt
komt het hem voor dat hij een psychiater is die een patiënt op bezoek heeft.
Duyns vertelt dat hij bij ooit een psychiater kwam die hem
afkeurde voor militaire dienst vanwege zijn agressiviteit.
Brands gaat daar niet op door maar vindt het wel opvallend
dat er geen mensen in het boek te vinden zijn, anders dan om de verhoudingen
weer te geven.
Duyns begint over plukplekken waar roofvogels hun prooi
plukken. Hij houdt van de verstilde momenten.
Brands herinnert zich de bekroonde documentaire Levensberichten waarin Duyns meeleeft
met doodzieke kankerpatiënten in het VU ziekenhuis.
Duyns zegt dat hij wel goed met mensen kan omgaan maar dat
niet altijd wil. Naarmate hij ouder wordt heeft hij minder behoefte om deel van
een groep uit te maken. Hij ziet zichzelf als een buitenstaander die met een
melancholische blik zijn medemens waarneemt. Dat is begonnen met de afwijzing
door mensen van zijn moeder. Hij heeft erover geschreven in Zondagsjongen. Hij is nog steeds op zijn
hoede, argwanend over hetgeen iemand een ander kan aandoen, maar voelt zich
verder prima. Het is wel een bittere teleurstelling voor hem als vriendschappen
mislukken. Hij denkt erover een roman te schrijven over zijn moeder, maar wacht
daarmee omdat iedereen dat tegenwoordig doet. In die roman zal ook zijn eigen
verleden aan de orde komen.
P.S. Een paar uur later overhandigde hij het eerste exemplaar van het boek aan zijn oudste vriend Armando. Met twee dikke kussen. Waarvan akte.
P.S. Een paar uur later overhandigde hij het eerste exemplaar van het boek aan zijn oudste vriend Armando. Met twee dikke kussen. Waarvan akte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten