Slapstick brengt leven in zwarte komedie
Films uit IJsland kennen een eigen sfeer. In de kou lijkt voor
weinig anders plaats dan voor drank en geweld. Óskar Jónasson voegt in Reykjavik – Rotterdam een knap staaltje slapstick
aan het barre leven van de bewoners toe zodat deze hel voor de kijker draaglijk
blijft.
Reykjavik – Rotterdam
speelt zich af in een crimineel milieu. De onderbetaalde havenbeambte Kristofer
smokkelde ooit pure alcohol, maar sinds hij een voorwaardelijke straf heeft
gekregen onthoudt hij zich daarvan. Het onderhoud van zijn gezin, bestaande uit
kapster Iris en hun twee zoons, baart hem echter zorgen. Zijn vertrouweling Steingrimur
geeft hem zijn afgedankte spullen, zoals een koelkast. Geheel belangeloos gaat
dat echter niet. De alleenstaande Steingrimur heeft een oogje op Iris. Helaas
redt Kristofer het ook niet met de hulp van Steingrimur. De huurachterstand
groeit. Zijn motivatie om nog één keer alcohol vanuit Rotterdam te smokkelen wordt
naast geldgebrek ingegeven door het feit dat Arnor, de broer van Iris, gefaald
heeft bij de vorige smokkeltocht waarbij hij alle alcohol over boord gegooid
heeft en in elkaar geslagen werd door zijn opdrachtgever Eirikur.
Na de inleidende acties, waaronder de aanschaf van een oud Ford
busje waarin de alcohol vervoerd moet worden, is de twaalfdaagse tocht naar
Rotterdam een mooie episode in de film. Steingrimur staat bij de havenautoriteiten
garant voor de goede bedoelingen van Kristofer. De oude scheepsmaten van Kristofer
begroeten hem met veel plezier, de kapitein daarentegen wantrouwt diens
bedoelingen. Kristofer zoekt met zijn medestanders een plek in de machinekamer
om de alcohol te verbergen en bespreekt hoe ze ervoor kunnen zorgen dat het
schip langer in Rotterdam aangemeerd blijft, zodat zij de buit naar binnen kunnen
brengen. Tijdens de overtocht heeft Arnor andere bedoelingen. Hij steelt het
geld dat Kristofer achter een schot heeft weggestopt.
Ook in Reykjavik is het spannend. De ploeg van Eirikur verbouwt
het huis van Iris uit wraak voor het falen van haar broer. Iris neemt haar
toevlucht tot Steingrimur die haar en haar zoons uitnodigt om zolang bij hem te
komen wonen. De zoons zien dat wel zitten, want Steingrimur heeft de nodige
computerspelen zoals Wii in zijn huis, maar Iris is bedacht op avances van de
man, die later inderdaad volgen als Eirikur de gevel van de kapsalon aan diggelen
heeft gereden.
De slapstick komt vooral naar voren tijdens de overbruggingstijd
in Rotterdam. De oude Ford begeeft het in het centrum, Arnor maakt tijdens de reparatie
gebruik van de gelegenheid om te vluchten, de botte en autoritaire crimineel
Hoogland (een fraaie rol van
Victor Löw) boeit de IJslanders als ze geen geld blijken te
hebben en gebruikt ze bij een kunstroof. De IJslanders gaan er na een
schermutseling met de politie met een opgerold doek vandoor en dumpen dat
achterin het busje. Net op tijd zijn ze terug op het schip. De kapitein had al
argwaan, maar Kristofer werd door zijn maten op het schip gedekt. Arnor blijkt
inmiddels extacy voor het geld gekocht te hebben.
Razendsnelle acties volgen zich op naarmate de ontknoping van
de film nadert. Steingrimur, die zijn zin niet krijgt van Iris, verraadt de
plannen van Kristofer aan de havenautoriteiten, maar de laatste heeft zijn plan
getrokken. Daartoe heeft hij de huissleutel van de kapitein gestolen en een
kopie bijgemaakt. Met de nodige bravoure stapt hij te midden van douane
personeel van het schip af, niet wetend dat Steingrimur zijn vrouw probeert weg
te werken...
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten