Hoe echt is echt?
Het kan niet missen. Opnieuw buigt De koe zich over het
probleem van schijn en wezen. Ze zijn met het onderwerp vergroeid en komen er
in Beckett Boulevard opnieuw mee aan en wel op een directe, maar meteen ook,
door hun aard, versluierende wijze, die met veel fijnzinnige humor naar voren gebracht
wordt. Peter van den Eede, Natali Broods en Willem de Wolf belichten het
onderwerp echtheid van diverse kanten die sterke raakvlakken met elkaar hebben.
Peter reflecteert met zichzelf aan het begin met een spiegel en wordt op het
eind sterk met zijn spiegel geconfronteerd. Zelfs de grond waarop ze staan
wordt gevormd door een glasplaat.
De acteurs zijn dermate goed op elkaar ingespeeld dat ze daarmee
de draak spelen. Ze draaien de werkelijkheid steeds een kwartslag om en komen
dan uiteindelijk weer uit bij het begin, maar wel verrijkt door de bijna twee
uur durende confrontaties die ze met elkaar zijn aangegaan. Ze prikken door
lagen, dalen en stijgen gelijk men dat in een parkeergarage doet, waar men kan
verdwijnen in duistere gangenstelsel. De gelaagdheid is ook af te zien van het
grijs gestreepte doek dat achter hen hangt en waarop ook filmpjes geprojecteerd
worden.
Beckett Boulevard is zeer veelzijdig, te beginnen met een
hoorspelachtig interview waarin Natali vertelt over een vakantie in Duitsland
waar ze een lift kreeg van een man die wel een avontuurtje met haar wilde
beginnen terwijl zij meer geïnteresseerd was in het boek dat ze aan het lezen
was, al kan ze zich niet meer herinneren welk boek dat was. Het brengt haar tot
het onderwerp van de voorstelling, het midden, dat het politieke midden kan
zijn, maar net zo goed elk ander midden. Begrippen maken bij De koe deel uit
van een taalspel.
Dat laatste wordt heel fraai weergegeven in de scène die een
samenspraak behelst over het kwijt raken van de weg in een parkeergarage.
Meteen stuiten we hier op de titel van de voorstelling. Samuel Beckett wordt
enkel vernoemd in de Boulevard waaraan een tentoonstellingsruimte gelegen is die
ze bezocht hebben, voordat ze in de garage het spoor bijster raakten. Dat komt
ook omdat ze een moeilijk gesprek voerden over het wiskundige midden, een thema
waar ze toch al helemaal geen verstand van hadden.
Hoofdmoot van de voorstelling bestaat uit een scène in een
restaurant waarin Willem en Natali hun verhouding nog eens onder de loep nemen
en Natali haar politieke ambities aankondigt, terwijl Peter zich op de
achtergrond als ober opstelt. Het vormt een boeiend uitgangspunt om allerlei
posities ten opzichte van spel en werkelijkheid met elkaar door te nemen. Heel
amusant is een filmpje waarin het drietal in de televisiestudio ondervraagd
wordt door Jan Hautekiet. De presentator prikt nogal gemakkelijk door hun
bedoelingen heen. Peter en Willem kunnen niet tot de kern komen, terwijl Natali
het begrip identiteit opwerpt als onderwerp van de voorstelling.
Dat laatste begrip brengt Peter tot een fraaie uiteenzetting over het verschil tussen oberen en
acteren, tussen echte onechtheid of gespeelde onechtheid. Een slecht acteur is in
zijn visie een goede ober. Hij verleidt zelfs Willem om na te denken over het
feit of hij zich zelf zou herkennen als hij zichzelf op straat zou tegenkomen.
Niets staat vast. Zelfs zouden
we Natali straks nog in de politiek kunnen verwachten. Voor Peter dan het
liefst met haar mooie lange haren en haar wijsheidstanden.
De toon blijft heerlijk low profile, de intelligentie is
groot. Willem werpt een blik vooruit naar een nieuwe tekst, waar niets op aan
te merken valt en het gezelschap duikt ook in het verleden. Het was alleen jammer
dat er soms van verschillende kanten te veel tegelijk getoond werd, waardoor de
kijker het spoor bijster raakte, zoals tijdens de projectie van een cowboyfilm
met daaronder een tekst, terwijl Peter op het toneel tevergeefs het piepschuim
probeert op te zuigen dat uit de doos komt waar Willem een ingepakte stoel
uithaalt. Ongetwijfeld dienen we dit ook als symbolisch op te vatten. Niets
zijn we zonder onze verpakking.
Hier meer
informatie op de site van De koe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten