Zwijgzaamheid vader bron van inspiratie voor liedjeszanger
Suzanne Raes maakte een mooi portret van Boudewijn de Groot,
die rond zijn zeventigste verjaardag een laatste concert gaf en zich voornam onsterfelijke
hits , zoals Het land van Maas en Waal,
Strand, Voor de overlevenden en Een
meisje van zestien vroeger niet meer te zingen. Raes spreekt met zijn broer
Roland, zijn vrouw en zijn kinderen Marcel, Caya en Jim en verder met vrienden
zoals gitarist Henny Vrienten en pianist Jaap Stork, waarmee een mooi beeld
ontstaat van een man die een leven heeft geleid met de nodige persoonlijke - en
stijlbreuken, maar waarin de muziek nog steeds voorop staat.
Vrienten vertelt heel openhartig dat hij De Groot als een
vriend beschouwt, maar niet weet of dat wederzijds is. Marcel noemt zijn vader
emotioneel onpeilbaar. De oudste zoon werd geboren in de tumultueuze jaren
zestig, toen zijn vader beroemd werd, ging scheiden en een boerderijtje kocht
in Dwingeloo, iets waar hij na zijn flower power periode weer van terugkwam.
Zijn jongste zoon Jim had het gemakkelijker. Hij zit voorop bij zijn vader op
de fiets op de hoes van Hoe sterk is de
eenzame fietser uit 1973, maar werd later voor de moeilijke keuze gesteld
om mee te gaan naar Amerika. Roland zegt dat zijn broertje vroeger bangig was
en dat hij hem daarmee plaagde om daarna weer lief te kunnen zien voor de mooie
jongen die model was voor Libelle. De vrouw van zijn broer leerde hem de eerste
grepen op de gitaar. Een spreker is De Groot niet, zo blijkt bijvoorbeeld uit
zijn toespraakje tijdens het etentje voorafgaande aan het slotconcert van zijn
tournee in de Philharmonie in Haarlem, maar dat weet hij zelf ook wel.
In dat concert horen we de oude nummers weer en vertelt De
Groot over zijn carrière waarin natuurlijk tekstschrijver Lennaert Nijgh niet
kan ontbreken. Hij schreef zelfs een scenario voor een experimentele film die
ze in villa De berenklauw in Aerdenhout opnamen in de weekenden dat de ouders
van hun vriend afwezig waren en zij die vulden met ruige feesten. De Groot
volgde in die tijd de filmacademie, maar ging later zingen. Stork noemt zijn
stem heel bijzonder. Een protestzanger is De Groot nooit geweest, al kan zijn
lied Meneer de president moeilijk
anders verstaan worden. Dalen in zijn carrière waren er ook en daar maakt De
Groot geen geheim van. In een bepaalde periode stopte hij met musiceren. Hij ging
vertalen en speelde in een musical over Tsjechov. Dat was in de tijd dat hij
samenwoonde met Nijgh en daar zijn huidige vrouw Anja Bak leerde kennen die
eerder met Nijgh getrouwd was geweest. Volgens Jim ging het daarna weer
bergopwaarts met zijn vader. Een intiem eerbetoon aan Bak werd later het
populaire Ik geloof in jou en mij.
Zijn dochter Caya vindt zijn melodieën erg mooi, terwijl
haar vader zelf zo afstandelijk is. Dat blijkt ook wel als hij bij de
repetities is van de musical Onder de
groene hemel. Hij staat erbij en zegt niet veel, behalve dat hij zijn
liedteksten echt probeert te vertellen. Stork, die men hem samenwerkt en zelfs
een Mozartversie van Voor de overlevenden
ten gehore brengt, kan daarover meepraten. Hij krijgt soms voor zijn gevoel te
weinig van hem terug. Hij denkt dat De Groot nog wel iets nieuws op
muziekgebied achter de hand heeft.
Kom nader is een
regel uit het lied Anamorfose dat
over zijn vader gaat. Zijn zangpedagoog drukt hem in de schouders als hij
achter de piano zit. Eerder al heeft De Groot zijn moeder bezongen, die in een
jappenkamp in Nederlands Indië overleed toen hij één jaar oud was. De kinderen
werden bij familie ondergebracht. Zelf ging de vader weer terug naar Indië om
zijn pensioen veilig te stellen. Later hertrouwde zijn vader een vrouw die zelf
ook al twee kinderen had en werd het gezin verenigd in Heemstede. De overgang
moet heftig geweest zijn voor een kleine jongen, zegt Caja die moet huilen en
die concludeert dat haar vader hierdoor een onvermogen heeft om een hechte band
met zijn familie te smeden. Ook het overlijden van Nijgh in 1997 ging min of
meer langs hem heen, al was De Groot, die vroeger diens stem was, een week zijn
stem kwijt. Het raadsel achter de persoon van de vader is, naar de betekenis
van anamorfose, waarin de waarheid zich alleen ontvouwt onder een bepaalde
hoek, volgens de broers nog niet gevonden. Het kan de impuls vormen voor een
mooi vervolg van de muziekcarrière van De Groot.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten