Frank Westerman heeft een bijzondere manier gevonden om te vertellen over de nabije of verder weg gelegen geschiedenis. Hij paart de algemene historische feiten aan persoonlijke observaties. Ook in Ingenieurs van de ziel, dat oorspronkelijk in 2002 verscheen, komt dit procedé goed tot zijn recht. Een beschrijving van opvattingen van Russische schrijvers over de waterbouwkundige projecten in de Stalintijd gaat gelijk op met reizen die hij zelf maakt om te zien hoe het daar werkelijk aan toe ging. Zijn conclusies staaft hij met interviews met betrokkenen. Dat hij zelf een afgestudeerd ingenieur is, maakt het verhaal over de waterbouwkunde in communistisch Rusland nog doorleefder.
Westerman begint heel innemend over de magie die van kaarten
uitgaat. Dat was op de lagere school al zo, wanneer de meester de wandkaarten
ophing. Vooral de grote stip op de kaart van Rusland die de stad Gorki moest
voorstellen, had zijn interesse. In 1991 woonde hij in Rusland en bekeek hij
een muurkaart waarop de baai van Kara Bogaz in Kazachstan op de grens met Turkmenistan
helemaal niet voorkwam. Dat klopte niet met wat Konstantin Paustovski in De baai van Kara Bogaz (1932) geschreven
had. Reden voor Westerman om een reis te maken naar het gebied en te praten met
wetenschappers en naasten van de schrijver.
Westerman begint evenwel met Gorki, de grote volksschrijver
die in de tijd van de revolutie in aanvaring kwam met het communistisch regime
en de wijk nam naar Italië, maar later door Stalin werd teruggehaald om de
revolutionaire ontwikkelingen van een legitimatie te voorzien. De sovjet
schrijvers dienden de megalomane ideeën van Stalin te rechtvaardigen, zoals
de titel Ingenieurs van de ziel al
aangeeft. Gorki, die ook de belangen van de schrijvers probeerde te behartigen,
ging in dit verband in 1933 met honderdtwintig schrijvers op bezoek naar de
Goelag op de Solokov eilanden in het uiterste noordwesten, waar men een
doorgang wilde maken naar naar de noordelijke ijszee, al had Marx himself al
gewaarschuwd dat irrigatie tot tirannie leidde, een idee dat door sinoloog
Wittfogel in 1957 in de Verengde Staten werd uitgebouwd.
Westerman zelf neemt ook kijkje op op Solokov eilanden. Het
is het eerste voorbeeld van perebroska,
een begrip dat inhoudt dat men de waterbewegingen op het continent beter onder
controle wil krijgen. De gevolgen van een doorvaart van de Oostzee naar de
Barentszee waren zelfs tot in Nederland te merken omdat daar geen rotganzen
meer overwinterden. Later bleek dat ze in de soep belandden voor de vele gevangenen,
die meewerkten aan de maken van vaarwegen door de rotsen.
Paustovski zette zich ertoe de industrialisatie te
beschrijven die in de baai van Kara Bogaz plaats vond vanwege het ontdekte sulfer
maar kwam daar nooit omdat er geen boten naar toegingen. Een professor zegt dat
Paustovski zijn aanwezigheid daarom verzon. Schrijvers moesten zelf manieren
bedenken om met de spagaat tussen sociaal realisme en realiteit om te gaan,
anders waren ze hun leven niet zeker, zoals Babel ondervond of Platonov die in
rede en techniek geloofde maar voor zijn dood in 1951 als conciërge eindigde.
‘Wie zich associeerde
met een uitgestotene liep het gevaar zelf uitgestoten te worden, en de vrees
daarvoor was zo groot dat niemand zich na Platonovs dood aan een lovende
necrologie of een andere geste van waardering had gewaagd.’
Zelfs Gorki stierf met een leugen die in de Pravda als waarheid verpakt was.
Westerman praat in Turkmenistan, waar de baai inmiddels deel
van uitmaakt, met verschillende personen om zich van de op de hoogte te stellen
van de beweegredenen van Paustovski die geen confronterende maar eerder een verzoenende
man was. De Turksmeense cultuurhistorica Saparova blijkt gek genoeg geen
Latijnse letters te kennen, een oude bioloog vertelt over de zoutcongres waar later
over de ontwikkeling van het gebied gediscussieerd werd, stiefdochter Galja
ontvangt hem hartelijk in de datsja van Paustovski en praat hem bij over haar
familie en de moeilijke positie waarin haar stiefvader verkeerde, voor zijn
vertrek naar de baai om zelf de realiteit waar te nemen.
Ingenieurs van de ziel
spreekt tot de verbeelding omdat het de uitwassen toont van een te sterk geloof
in maakbaarheid en de behoefte van overheidsdiensten om dat geloof er hoe dan
ook in te pompen. Dat men daar heel ver in ging, maakt Westerman heel erg duidelijk.
Hier
mijn recensie over Ararat (2007) op
de site van Literair Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten