Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 6 februari 2016

Misbruikte mannen (2015), documentaire van Doret van der Sloot


Indringende verhalen van slachtoffers van seksueel misbruik door de kerk.

Doret van der Schoot maakte een indringend portret van een groep oudere mannen, die op jonge leeftijd seksueel misbruikt zijn door de congregatie Broeders van Maastricht. Vierentwintig mannen hebben zich verenigd om verhaal te halen. Van der Schoot volgde enkelen van hen vier jaar lang en valt binnen op het moment, D day genoemd, dat het erop of eronder is in de besprekingen, die door de Broeders getraineerd worden. De mannen praten openhartig over hun levensverwoestende ervaringen in een tijd van wederopbouw waarin men de blik op de toekomst gericht had en foute zaken met de mantel der liefde bedekte. De onderzoeken onder leiding van Deetman lichtten veel later een tipje van de sluier op.

Cor Born, die wel wat van Huub van der Lubbe heeft, bezoekt het internaat in Amersfoort waar hij ooit misbruikt wordt. Hij moet huilen als hij ziet dat de ruimte nog vrijwel intact gebleven is. Hij vertelt in een klaslokaal dat iedereen wist dat nablijven funest kon zijn en dat het al gevaarlijk was om als laatste de klas uit te gaan. Hij vertelt ook hoe genant het was om in de ziekenboeg te liggen met pijn in zijn achterste dat aan een val op zijn stuitje geweten werd. Hij vermoed dat hij slaappillen kreeg tijdens het misbruik. Thuis werd zijn verhaal niet geloofd. Zijn moeder wilde er niet over praten, werd hels als hij eover begon. Zijn leven was verwoest. Hij voelde zich een nul in zijn werk.
ij


Marcel Roomans kon een kerststal krijgen maar moest daarvoor wel op een stil moment  naar school komen en moest vervolgens een donkere kast in. Later ontwikkelde hij claustrofobie die hij na lang zoeken in verband kon brengen met die kast. Daarna wilde hij de broeders vermoorden. 
Eric Izaks spaarde sigarenbandjes en ging daarvoor naar de kamer van een broeder. Later bekeerde hij zich tot baptist en was verbaasd over de oprechte liefde daar.
Willy Stijns vertelt dat hij tijdens een opruimdienst in de klas door een broeder oraal bevredigd werd en dat op zijn beurt ook bij de broeder moest doen. Op het moment dat hij niet meer naar school wilde, kwam de aap uit de mouw. De broeder verdween en verder hoorde hij er niets meer over. Later plaste hij in bed uit angst en nog steeds zet hij in bed kussens om zich heen uit bescherming.   
Michel Vossen moest nablijven en werd door twee broeders verkracht. Thuis was zijn moeder boos omdat hij te laat was voor het eten. Toen ze achter de ware reden kwam deed ze aangifte, maar hij vond het moeilijk zijn verhaal te doen in aanwezigheid van een rechercheur die zelf kinderen op die school had. Met zijn kleinkinderen houdt hij afstand uit angst dat hij zich vergrijpt.      
Jan Willem Franssen zegt dat hij thuis niets over het misbruik vertelde, omdat hij het gevoel had dat hij zelf iets fout had gedaan. 

Roomans maakt zich kwaad over een uitzending van Nieuwsuur waarin een bisschop nogal koud zijn excuses aanbiedt. Ook Born is teleurgesteld. Hij zegt dat elk initiatief van de slachtoffers moet komen en dat de kerk niets doet.

Kees Gordijn biedt op D day namens zijn congregatieij  wel zijn welgemeende excuses aan en krijgt daarvoor de handen op elkaar. Vervolgens gaat het om het bepalen van de schadevergoeding en daarvoor moeten de mannen nog een keer zwaar door het stof. In een bijlage op internet lezen ze tenslotte over de financiële schadevergoeding, die nooit het leed weg kan nemen. De meesten gaan akkoord met het voorgestelde geldbedrag, alleen Born vindt de vijftig duizend euro in geen verhouding staan tot zijn vernielde leven en gaat verder procederen. De anderen uiten wel de vrees dat de misbruikpraktijken door de kerk elders in de wereld gewoon verder gaan. 

Hier de trailer, die begint met het bezoek van Cor Born uit het internaat in Amersfoort. De bijgeleverde foto toont oudere jongens dan de kinderen waar het in de documentaire om gaat. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten