Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



donderdag 11 februari 2016

Filmrecensie: The aviator (2004), Martin Scorsese



Vliegtuigbouwer met enorme aspiratie

In een groots opgezette voorstelling schetst de gerenommeerde Martin Scorsese een beeld van het leven van industrieel, filmproducent, regisseur en vliegtuigbouwer Howard Hughes, die in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog een heel luchtvaartimperium bezat. Fraai in de film komt de ontwikkeling in de vliegtuigbouw, van dubbeldekkers tot straalmotoren, tot uiting.

Dit biografisch drama begint met een korte scène waarin de moeder haar zoon in een teil wast en daarbij waarschuwt voor ziekten als cholera. Dat werpt zijn schaduw vooruit. Zijn leven lang zal Hughes smetvrees hebben en daarmee gepaard gaande dwanghandelingen.

Scorsese neemt de draad op tijdens een film die Hughes maakt over vliegtuigen. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde, want waar blijven de wolken? Hughes is een perfectionist en gaat graag met zijn tijd mee. Daarom is hij niet tevreden met de stomme versie. Er moet ook nog geluid bij. Hell’s angels wordt zes maanden na de beurskrach van 1929 een groot succes met Jean Harlow in de hoofdrol.

Boeiend is de verhouding die Hughes met actrice Katherine Hepburn krijgt. Tijdens een nachtvlucht boven Los Angeles mag zij de stuurknuppel mag vasthouden. Ze zijn aan elkaar gewaagd en dat maakt de relatie niet gemakkelijk. Katherine heeft dat het eerste door. Zij vraagt hem of hij weet wat het is om beroemd te zijn. Dat vereist afscherming van de buitenwereld. Als Hughes haar bekend dat hij soms bang is om gek te worden en het gevoel heeft dat hij blind vliegt, zegt zij dat zij altijd het stuur van hem kan overnemen. Met haar welgestelde, cultureel hoogstaande, socialistische ouders kan Hughes niet uit de voeten. Hij is een ander soort idealist.

De relatie met Hepburn krijgt een knauw als Hughes The outlaw maakt met Rio McDonald, gespeeld door Jane Russell. Er komt een commissie aan te pas om te beoordelen of haar enorme boezem wel door de censuur kan. Hughes maakt vergelijkingen met film met andere seksbommen en weet zich daar aardig uit te redden. Kate is jaloers en begint een verhouding met Spencer Tracy. Daarop legt Hughes het aan met de vijftienjarige Faith Domergue. Hij is meer een vader voor haar dan een geliefde. Als hij Ava Gardner versiert, is Domergue in alle staten en rijdt verschillende keren met de auto op het stel in.

Inmiddels voert Hughes strijd met Pan Am, die gesteund wordt door senator Owen Brewster, over vliegrechten naar Europa. De daarmee gepaard gaande spanningen worden Hughes teveel. Tijdens een testvlucht met een Constellation wil hij niet op tijd landen en stort neer in een dure wijk van Los Angeles, een scène die zeer beeldend gefilmd is. Hughes raakt zwaar verbrand en breekt zowat alles wat er aan botten te breken is.

Brewster heeft inmiddels veel belastende feiten over Hughes verzameld zoals het verkwisten van belastinggelden en wil hem daarmee tijdens een hoorzitting om de oren slaan. Hughes kan eronder uit door akkoord te gaan met de monopoliepositie van Pan Am, maar weigert. De duimschroeven worden aangedraaid, maar desondanks laat Hughes zich niet klein krijgen.  

Overtuigend is de rol van Leonardo DiCaprio als Howard Hughes en die van Cate Blanchett als Katherine Hepburn. Helaas is het scenario aan het eind - als Hughes zich terugtrekt en zich verwaarloosd - wat erg zwaar aangezet, temeer omdat hij later tijdens de hoorzitting in de Senaat weer briljant weerwoord geeft aan senator Brewster. Desondanks is The aviator als kijkspel een genoegen voor een luie vrijdagavond.

Hier de trailer, hier mijn bespreking van de documentaire The great Kate (2013).

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen