Zogenaamde rationaliteit treft goed boerend gezin in het
hart
Ik ben weer terug bij waar ik gebleven was en waar ik
vandaan kom, een kind van de boerderij, waar het leven zijn gewone gang kon
gaan:
de koeien zuchtend in de winter in de stal en de
zomers gelukkig in de weilanden die zich tot de horizon uitstrekten. Waarin
elke boer nog een biologische boer was, onaangetast door het grootschalige
denken dat vanuit Brussel een schaduw over het boerenleven trok.
De teloorgang van de boerenstand door dit soort ontwikkelingen, zoals geschetst in Franstalige documentaires als La terre amoureuse (2012) en in Les fils de la terre (2011), kreeg een Nederlandse pendant in De kleine oorlog van boer Kok. De documentaire uit 2015 is een geactualiseerde versie van die uit 2009 over het boerengezin Kok uit Hoogland, dat zwaar werd tegengewerkt door de gemeente Apeldoorn, die graag huizen wilde bouwen op hun weidegrond, maar daarover met de familie geen akkoord bereikte. In de documentaire krijgen we niet te horen hoe de onderhandelingen daarover gevoerd zijn, maar uit het vervolg blijkt wel dat de partijen zich behoorlijk hadden ingegraven.
De teloorgang van de boerenstand door dit soort ontwikkelingen, zoals geschetst in Franstalige documentaires als La terre amoureuse (2012) en in Les fils de la terre (2011), kreeg een Nederlandse pendant in De kleine oorlog van boer Kok. De documentaire uit 2015 is een geactualiseerde versie van die uit 2009 over het boerengezin Kok uit Hoogland, dat zwaar werd tegengewerkt door de gemeente Apeldoorn, die graag huizen wilde bouwen op hun weidegrond, maar daarover met de familie geen akkoord bereikte. In de documentaire krijgen we niet te horen hoe de onderhandelingen daarover gevoerd zijn, maar uit het vervolg blijkt wel dat de partijen zich behoorlijk hadden ingegraven.
De sympathie ligt bij boer Herman en zijn zoons Wim en Jos,
die een biologische bedrijfsvoering uitoefenen en zonder krachtvoer en
kunstmest een hoogwaardig zuivelproduct inclusief omega 3 vetzuren leveren. Dat
brengt hen tegelijk in de problemen want de Nederlandse wet en regelgeving is
niet flexibel genoeg om uitzonderingen in het beleid toe te staan. Het is
treurig dat mensen, die de koe nog als een dier zien dat hoorns heeft en geen
oormerken en dat geen productieobject is, gestraft worden door een volkomen
rigide systeem.
De nieuwe mestwet uit 1994 vormde een blokkade om hun eigen
manier van werken voort te zetten. De mest moest vanwege de uitstoot van
schadelijke stoffen in de grond geïnjecteerd in plaats van over het land
gespoten. Lang sleepte het conflict hierover met het ministerie. Dan was er ook
nog de ruiming van kippen vanwege de vogelpest in 2003. De zoons zijn hels en
vloeken tegen de ME die op de weg staat opgesteld. De vader huilt over de
kippen die door de ruimers vergeten zijn en die bij een gastgezin worden
ondergebracht. Het vormt het begin van een periode van ontregeling in het gezin
die door de documentairemakers fraai in beeld wordt gebracht. De wanhoop van
moeder Martha druipt bijna van het scherm, de woede en de machteloosheid van
Herman en zijn zoon zijn er niet minder om. Dieptepunt is wel dat Wim wordt
opgepakt, zogenaamd vanwege doodslag van een agent, als hij met zijn vader
verhaal gaat halen bij de juridische medewerker van de gemeente. Na tien dagen
wordt hij vrijgelaten maar het duurt nog drie jaar voordat hij in hoger beroep
wordt vrijgesproken, zegt de commentaarstem van Kees Vlaanderen.
Veelzeggend voor het gemangel van het gezin is een fragment
midden in de uitzending dat ook al in het begin wordt vertoond, waarin Jos komt
aangelopen met een krant met een artikel van een boer die op een strootje
kauwt. Zoiets kan helemaal niet meer, zegt hij met verstikte stem. De tijd
waarin de boer gelijk God uitkeek over zijn werk en zag dat het goed was, ligt
achter ons. Het is des te opvallender dat Veerman, de toenmalige minister van
Landbouw, tijdens een bezoek aan het bedrijf om zich op de hoogte te stellen
van de problemen die men met de mestwet heeft, een strootje uit een baal trekt
en dat in zijn mond steekt. Tijdens de koffie na de rondgang over het bedrijf
pocht hij erover dat hij zelf ook een boerenzoon is en spreekt Herman moed in,
al wordt een convenant uit angst voor gezichtsverlies door medewerkers van het
ministerie lang getraineerd. Het tekent de onmacht van de mens die onderdeel is
geworden van een systeem en daar niet meer onderuit kan, hoe graag men dat ook
zou willen. Jos zelf besloot vanwege alle problemen naar Frankrijk uit te
wijken en had het daar, zo zegt hij in de nieuwste versie, zo zwaar dat hij niet
eens tijd had om een strootje in zijn mond te steken. Hoewel Jos zegt dat de
Fransen zich tenminste niet zo druk maken over de manier van bemesting van het
land, moet de steeds meer aangehaalde wetgeving overal in de Europese Unie hem ook
beknellen.
Het was in ieder geval een genoegdoening dat Herman de mest
tenslotte weer mocht uitrijden. De opluchting daarover kan echter niet alle
daaraan voorafgaande leed doen vergeten. Het is te absurd voor woorden dat
iemand die een beter product levert dan zijn collega’s hiervoor gestraft in
plaats van beloond wordt. Het tekent de irrationaliteit van het zogenaamde
rationele systeem, zoals nu weer te zien is bij de afschaffing van de
melkquota.
In X jaar na dato
praat Chris Kijne na met Herman en Martha en met de documentairemakers en horen
we dat het ministerie de zaak rond de mest nog steeds traineert maar dat de
strijd doorgaat. Totdat de bio-industrie is afgeschaft en elke boer weer
biologisch boert wat mij betreft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten