Reclame ingezet om voor politiek doel
De invloed van de reclamewereld op de maatschappij is groot.
Het is onrechtvaardig dat slimme, goedbetaalde reclamemakers het publiek een
worst voorhouden door het leven anders, beter, mooier voor te spiegelen dan het
is. Mensen worden hier bepaald niet gelukkiger van. Het is daarom verrassend
dat de Chileen Pablo Larrain laat zien hoe het anders kan. René Saavedra kreeg
de kans om reclame te maken voor het nee kamp tijdens de aanloop naar het
referendum in Chili dat dictator Pinochet nog eens acht jaar aan de macht moest
houden. Het was een eis van internationale wereld dat hij zijn tegenstanders
recht moest geven op zendtijd om een eerlijke afweging bij het publiek mogelijk
te maken. Pinochet en de zijnen waren er van overtuigd dat ze van hun
tegenstanders weinig te duchten hadden en gaven gemakkelijk aan de eis toe.
Aanvankelijk heeft Saavedra weinig oren naar de opdracht om
mee te doen aan de campagne voor het nee kamp. Hij is best tevreden met zijn
leven op het reclamebureau en thuis met zijn zoontje Simon. Als hij echter ziet
dat zijn voormalige vrouw Véronique door de militaire politie in elkaar
geslagen wordt, verandert hij van mening. Hij wil echter een campagne voeren
met een lichte toon, die door de communistische diehards niet wordt begrepen.
Saavedra ziet het als de enige mogelijkheid om het referendum te winnen. Hij
ondervraagt zijn huishoudster Carmen waarom ze voor het ja kamp stemt om aan de
weet te komen welke toon hij moet aanslaan. Het feit dat ze zegt dat ze het
goed heeft, is voor hem het startpunt van een campagne waarin geluk centraal
staat en dat met een single moet worden uitgedragen.
Zijn conservatieve baas Lucho Guzman hoort zijn plannen aan,
vreest dat Saavedra wel eens succes kan boeken en biedt hem een maatschap in
het reclamebureau aan. Als Saavedra daarop niet reageert, gaat Guzman aan het
werk voor het ja kamp. Een strijd op reclame gebied kondigt zich aan. Saavedra
krijgt zijn ideeën niet gemakkelijk doorgedrukt bij de oppositie. Men vindt de
single te licht van aard en het symbool van de regenboog ook te zoet. De partij
van Pinochet probeert hem te intimideren, hetgeen erop duidt dat ze hem toch
beginnen te knijpen. Hij komt met een lied dat de mensen moet aanspreken en is
geërgerd door de politieke taal van een democratische bons. Hij wil nog steeds
dat de nadruk op geluk gelegd wordt, het geluk dat eraan komt als links wint.
Omdat de campagne van Pinochet te bombastisch en te militaristisch is, wordt
Guzman bevorderd tot leider van de reclamecampagne. Hij is ervan overtuigd dat
hij het linkse camp zal verslaan.
Inmiddels brengt Véronique haar relatie met Saavedra in als
breekijzer voor de campagne van links, maar de laatste gaat zijn eigen gang.
Guzman probeert zijn tegenstanders de wind uit de zeilen te nemen door hun
campagne belachelijk te maken en anderzijds zet de militaire politie hen onder
druk. Saavedra vreest zelfs dat zijn zoon Simon ontvoerd wordt en brengt hem
daarom naar Véronique, die samenwoont met een vriend die met Saavedra
sympathiseert. Op zijn werk wordt hij uitgedaagd door Guzman, die de nee
campagne besmeurt. Pinochet spreekt het volk zelf toe. De strijd wordt steeds
harder. Als Véronique in rellen terechtkomt, vertrekt hij met Simon. Véronique
komt kortstondig in de cel terecht.
Hoewel het er aanvankelijk naar uitziet dat Pinochet het
referendum wint, pakt de uiteindelijke uitslag dusdanig slecht voor hem uit,
dat hij zijn biezen moet pakken. Tenslotte verzoenen Véronique en Saavedra zich
ook nog met elkaar. Saavedra vervolgt zijn werk weer bij het reclamebureau.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten