Sociaal bewogen dichter laat gehandicapte dochter links
liggen
Dichteres Hagar Peeters schreef een debuutroman over Malva,
de dochter van de Chileense dichter Pablo Neruda en diens vrouw Maruca ofwel
Marietje aangezien zij van Nederlandse afkomst was. Maruca en de tweejarige
Malva werden door Neruda naar Nederland verbannen. Tijdens de Tweede
Wereldoorlog werd Malva, die geboren was met een waterhoofd, opgenomen door een
pleeggezin in Gouda waar ze op achtjarige leeftijd overleed. Peeters sprak met
de pleegbroer die zich weinig meer herinnerde van het gehandicapte meisje, dat
niet kon praten, maar wel dat ze in de bolderkar meeging naar de Reeuwijkse
plassen waar zijn vader haar in het water wiegde.
Wim Brands wil weten hoe Neruda en Marietje elkaar
ontmoetten.
Peeters vertelt dat Neruda consul was in het huidige
Indonesië en dat Marietje daar was vanwege het VOC verleden van haar familie.
Ze was ongeveer dertig jaar toen ze met de latere sociaal bewogen dichter
trouwde en een kind kreeg met een waterhoofd, waarschijnlijk veroorzaakt door
een hersenbloeding door de moeilijke bevalling, een afwijking de in die tijd nog
niet behandeld kon worden. Aan de vooravond van de Spaanse burgeroorlog stuurde
Neruda vrouw en kind vanuit Madrid, waar ze inmiddels woonden, naar Nederland.
Brands vertelt over foto’s die van het gezin gevonden zijn,
een uitspraak die door Peeters gecorrigeerd wordt. De foto’s zijn van de
pleegbroer en zij mocht ze gebruiken om er een trailer mee te maken. Ook haar
vader Herman Vuijsje is hierop te zien die ook op de begrafenis van Neruda was
en daarover een reportage maakte. Op de foto’s van Malva lijkt het met het
waterhoofd nogal mee te vallen, maar volgens Neruda was zij een monster, waar
hij niets mee te maken wilde hebben. Hij scheidde in het geheim van zijn vrouw,
ook omdat hij al een ander liefje had en reageerde zelfs niet op een telegram
waarin Maruca heel voorzichtig kennis gaf van de dood van Malva, omdat ze in
het openbaar niet bestond.
Brands begint over de verwevenheid van de geschiedenis van
Malva en haar eigen geschiedenis. Ook zij werd lang genegeerd door haar vader
die aan de andere kant van de wereld reportages maakte.
Peeters vertelt dat het onderwerp haar in de schoot geworpen
werd toen ze de dagboeken van haar vader las. Op het moment van haar geboorte
was hij in de streek in Chili waar Neruda was opgegroeid. Later werd het graf
van Malva in Gouda ontdekt. Dat kreeg weinig media aandacht. Het verwonderde
haar dat Neruda, begaan met onderdrukten als hij was, geen compassie met zijn
dochter kon opbrengen. Haar schrijversinstinct werd daardoor geprikkeld.
Brands vraagt wat Peeters ontdekt heeft door het schrijven
en het antwoord kan niet anders zijn dan heel veel. Peeters denkt dat Neruda zo
in beslag werd genomen door de politieke omstandigheden in Spanje en later in
Chili dat hij zijn persoonlijke relaties vergat.
Brands merkt heel terecht op dat dit de vriendelijke versie
moet zijn.
Peeters houdt vol dat Neruda vreselijke dingen meemaakte en
dat ze zijn gevoeligheid begrijpt voor alles wat niet in zijn straatje paste.
Brands hoort daarin ook onbegrip.
Peeters geeft toe dat ze niet begrijpt waarom Neruda zijn
vrouw die in armoede in Den Haag de oorlog doorbracht en daar tenslotte aan kanker stierf, niet naar Chili terughaalde. Ze noemt dat egoïstisch van hem.
Brands legt een relatie met de vader van Peeters die haar
ook negeerde. Hij vraagt hoe de kennismaking met haar vader was maar zegt erbij
dat Peeters daarop geen antwoord hoeft te geven.
Dat doet ze dan ook niet, al zegt ze wel dat ze verbaasd was
over zijn antwoord op haar vraag waarom hij haar nooit noemde. Dichters zijn de
meest tolerante mensen die er zijn, verklaart Peeters. Ze proberen zich altijd
in de ander te verplaatsen.
Hier
de site van de uitgever van Malva met daarop de trailer met foto’s van het
gezin van Neruda, Maruca en Malva.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten