Aileen en Selby vormen een grimmige Thelma en Louise
Monster opent met
een jeugdfilmpje van Aileen Wuornos uit Dayton Beach, Florida die als kind al
bij de film wilde, droomde van een rijk leven en hoopte ontdekt te worden. Het
liep echter anders nadat ze op haar achtste verkracht werd door een vriend van
haar vader en op haar dertiende in de prostitutie terecht kwam. Ze woonde in
een garagebox en stond langs de weg om in haar levensonderhoud te voorzien. Ze stapte
in een auto die voor haar stopte en vertelde de automobilist steevast dat haar
auto stuk was gegaan, dat ze op weg was naar haar kinderen van wie een foto
toonde, maar dat ze geen geld had en vroeg de man in kwestie met een sterke seksuele
ondertoon of hij haar op een of andere manier kon helpen.
Patty Jenkins begint haar verhaal als Aileen – aangesproken
met Lee - in een bar Selby ontmoet, een eenzaam meisje dat door haar ouders in
Ohio naar een bevriend conservatief gezin in Florida is gestuurd vanwege het uiten
van haar homoseksuele gevoelens, waarbij ze een gebroken arm op liep. Lee is
drijfnat en liegt tegen Lee over een bedrijf dat ze heeft en haar auto die
kapot is gegaan en maakt een humeurige indruk. Selby neemt Lee mee naar haar
kamer bij de vrienden van haar ouders, waar Lee de nacht doorbrengt in het bed
van Selby maar zonder enige erotiek. Donna, de vrouw des huizes, ziet ’s
ochtends Lee in de slaapkamer van Selby en is meteen overstuur, maar dat neemt
niet weg dat Selby zelf blij is dat ze een vriendin heeft. Tijdens een middagje
rolschaatsen raakt het aan tussen de twee, zelfs al weet Selby dat Trevor, de
zoon van Donna en Charles, ook van de partij is en zeker zijn ouders zal
inlichten over haar intieme verhouding. Dat Lee een hooker is, kan haar zelfs
niet schelen. De lust is sterker dan het verstand.
Het spanning neemt toe als Selby hoort dat haar vader werk
voor haar heeft. Wellicht heeft hij van zijn vrienden gehoord over de
verhouding van zijn dochter met een hooker en wil hij haar terug naar huis
halen. Inmiddels maakt Lee haar eerste dode. Uit noodweer schiet ze een sadist neer
die haar in zijn auto heeft vastgebonden. Na haar misdaad rijdt ze met de auto
van de man naar Selby en bonst op haar raam om in bed bij Selby bij te komen. Donna
en Charles staan gealarmeerd echter meteen in de slaapkamer, Charles zelfs met
een pistool, waarop Selby zegt dat ze uit haar bed gevallen is. Lee wil niet
dat Selby teruggaat naar Ohio en vraagt haar om een week waarin ze Selby voor
zich kan winnen. Het is het begin van een roadmovie als Thelma and Louise, die echter heel wat dreigender uitpakt omdat Lee
met het doden van hoerenlopers een manier gevonden heeft om zich van een toekomst
voor haar en Selby te verzekeren.
Door middel van een voice over, die al achter het
jeugdfilmpje zat, praat Lee de kijker af en toe bij over de ontwikkelingen. Bijvoorbeeld
als ze het tippelen wil afzweren en op zoek gaat naar werk of als ze zich
herkent in het monster dat ze vroeger op televisie zag. Het is een mooie manier
om vaart te houden in de film.
Monster, de eerste
lange speelfilm van Jenkins (1971), is, zoals we vooraf al op het scherm zien, gebaseerd
op een waar verhaal. De stevige Charlize Theron was een goede vervangster voor
Kate Winslet die de eerste keus van Jenkins voor de rol van Aileen Wuornos was.
Om daar nog even op door te gaan: Kate Hudson wilde de rol van Selby niet die
daarop voor Christina Ricci was. De kleine gevoelige Selby vormt een mooi tegenkracht
met Aileen die in 2002 geëxecuteerd werd na twaalf jaar in een dodencel.
Hier
de trailer, die begint met het jeugdfilmpje van Aileen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten