Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



dinsdag 8 september 2015

Filmrecensie: Monster (2003), Patty Jenkins



Aileen en Selby vormen een grimmige Thelma en Louise

Monster opent met een jeugdfilmpje van Aileen Wuornos uit Dayton Beach, Florida die als kind al bij de film wilde, droomde van een rijk leven en hoopte ontdekt te worden. Het liep echter anders nadat ze op haar achtste verkracht werd door een vriend van haar vader en op haar dertiende in de prostitutie terecht kwam. Ze woonde in een garagebox en stond langs de weg om in haar levensonderhoud te voorzien. Ze stapte in een auto die voor haar stopte en vertelde de automobilist steevast dat haar auto stuk was gegaan, dat ze op weg was naar haar kinderen van wie een foto toonde, maar dat ze geen geld had en vroeg de man in kwestie met een sterke seksuele ondertoon of hij haar op een of andere manier kon helpen.

Patty Jenkins begint haar verhaal als Aileen – aangesproken met Lee - in een bar Selby ontmoet, een eenzaam meisje dat door haar ouders in Ohio naar een bevriend conservatief gezin in Florida is gestuurd vanwege het uiten van haar homoseksuele gevoelens, waarbij ze een gebroken arm op liep. Lee is drijfnat en liegt tegen Lee over een bedrijf dat ze heeft en haar auto die kapot is gegaan en maakt een humeurige indruk. Selby neemt Lee mee naar haar kamer bij de vrienden van haar ouders, waar Lee de nacht doorbrengt in het bed van Selby maar zonder enige erotiek. Donna, de vrouw des huizes, ziet ’s ochtends Lee in de slaapkamer van Selby en is meteen overstuur, maar dat neemt niet weg dat Selby zelf blij is dat ze een vriendin heeft. Tijdens een middagje rolschaatsen raakt het aan tussen de twee, zelfs al weet Selby dat Trevor, de zoon van Donna en Charles, ook van de partij is en zeker zijn ouders zal inlichten over haar intieme verhouding. Dat Lee een hooker is, kan haar zelfs niet schelen. De lust is sterker dan het verstand.

Het spanning neemt toe als Selby hoort dat haar vader werk voor haar heeft. Wellicht heeft hij van zijn vrienden gehoord over de verhouding van zijn dochter met een hooker en wil hij haar terug naar huis halen. Inmiddels maakt Lee haar eerste dode. Uit noodweer schiet ze een sadist neer die haar in zijn auto heeft vastgebonden. Na haar misdaad rijdt ze met de auto van de man naar Selby en bonst op haar raam om in bed bij Selby bij te komen. Donna en Charles staan gealarmeerd echter meteen in de slaapkamer, Charles zelfs met een pistool, waarop Selby zegt dat ze uit haar bed gevallen is. Lee wil niet dat Selby teruggaat naar Ohio en vraagt haar om een week waarin ze Selby voor zich kan winnen. Het is het begin van een roadmovie als Thelma and Louise, die echter heel wat dreigender uitpakt omdat Lee met het doden van hoerenlopers een manier gevonden heeft om zich van een toekomst voor haar en Selby te verzekeren.

Door middel van een voice over, die al achter het jeugdfilmpje zat, praat Lee de kijker af en toe bij over de ontwikkelingen. Bijvoorbeeld als ze het tippelen wil afzweren en op zoek gaat naar werk of als ze zich herkent in het monster dat ze vroeger op televisie zag. Het is een mooie manier om vaart te houden in de film.

Monster, de eerste lange speelfilm van Jenkins (1971), is, zoals we vooraf al op het scherm zien, gebaseerd op een waar verhaal. De stevige Charlize Theron was een goede vervangster voor Kate Winslet die de eerste keus van Jenkins voor de rol van Aileen Wuornos was. Om daar nog even op door te gaan: Kate Hudson wilde de rol van Selby niet die daarop voor Christina Ricci was. De kleine gevoelige Selby vormt een mooi tegenkracht met Aileen die in 2002 geëxecuteerd werd na twaalf jaar in een dodencel.

Hier de trailer, die begint met het jeugdfilmpje van Aileen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen