Scherpe blik op de waarde van onze materialistische cultuur
Achter de poëtische titel Banana pancakes and the children of sticky rice gaat een harde botsing
der culturen schuil, die door Daan Veldhuizen op bijna achteloze manier in
beeld wordt gebracht. Hierdoor wordt echter wel duidelijk hoe wreed het Westen
ingrijpt in de leefwijze van andere volkeren, zoals in dit geval het
Laotiaanse. Het doet de vraag rijzen wat de waarde is van onze materialistische
cultuur en de voordelen die het gemak ons gebracht heeft. In hoeverre is die
ons opgedrongen?
Veldhuizen begint heel verrassend met een uitstapje dat Shai
en Khao, twee jonge mannen uit het dorp Muang Ngoi, maken. Ze gaan vissen bij
de rivier en roosteren hun vangst. Ondertussen vertellen ze over hun leven.
Shai heeft gestudeerd in de stad en is weer terug in het dorp, Khao is boer,
getrouwd en woont in familieverband, omdat zijn ouders in een fabriek werken. De
jongens waren vroeger dik bevriend, maar hun verschillende levenswegen hebben
voor een verwijdering gezorgd. Khao zegt dat Shai in de stad veranderd is. Shai
eet mee met de familie van Khao en wil ook wel een zoon. Khao op zijn beurt wil
een groter huis voor zijn gezin om zijn zoon een goede tijd geven, die hij zelf
nooit heeft gehad. Daarna wil hij meer van de wereld zien, vooral van steden.
Tijdens een dorpsvergadering wordt de Nederlandse filmploeg
aan de dorpelingen voorgesteld. Ze gaan een portret maken van het dorp. Het is
belangrijk dat iedereen meewerkt want dat kan toeristen aantrekken en geld in
het laatje brengen. Veldhuizen filmt het plaatselijke klooster en het ophalen
van gaven door de monniken, de weverij en de rijstvelden. Khao staat erbij en
is trots op zijn onbespoten akkers. Shai heeft een winkeltje geopend tegenover
een restaurantje waar men zich kan laten masseren of zich inschrijven voor
berg- of riviertochten. Vanwege het regenseizoen is het nog rustig.
Na de festiviteiten die het regenseizoen afsluiten en
waarbij men een brandende krans de rivier laat afdrijven die alle tegenspoed
meeneemt, komen de backpackers per boot aan. Een Franse vrouw bekijkt het
procedé waarmee whisky gemaakt wordt, anderen onderhandelen over de prijs van
een onderkomen, velen kruipen in hangmatten en bezien de activiteiten van de
dorpelingen. Een Nederlands meisje vraagt zich af of de dorpelingen stress
kennen en zegt tegen haar vriendin dat ze hier nooit zou kunnen wonen omdat ze
elke dag een douche wil. De Franse vrouw mijmert erover dat het jammer zou zijn
als er nog veel toeristen zouden komen, want dat zou de paradijselijke rust
verstoren.
In de tussentijd wordt elektriciteit in het dorp aangelegd
die zorgt voor ventilatoren, een televisie in huis en een elektrische
schaafmachine. Zelfs de jonge monniken kijken op een smartphone. Er wordt ook
een groot muziekfeest georganiseerd waarbij heel wat bier gedronken wordt. Een
toerist vertelt tegen Shai dat hij niet zo van die drukte houdt en liever de
wildernis in gaat. Shai zegt dat hij wel een gids kan vinden die mee wil gaan
op expeditie. Zijn oude vriend Khao is daarvoor wel te polsen. Hij verdient wat
bij en het is een leuke afwisseling met het boerenbestaan. Een andere keer gaat
hij mee op kajaktocht.
Shai heeft veel aan zijn hoofd, zegt hij. Hij heeft ook last
van buikpijn omdat hij veel drinkt. Hij verlangt naar een leven met minder
concurrentie. Het geld heeft iedereen veranderd, zegt hij. Hij wil het liefst
een vrouw uit een andere cultuur en probeert via de computer contacten te
leggen. Het liefst wil hij naar het buitenland. Als de backpackers weer
vertrekken, gaat hij met hen mee, zo meende ik te zien.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten