Zangeres met aangeleerde hulpeloosheid krijgt adviezen van
hondentrainer
Robert dan wel Bob Rafelson staat goed bekend met Five easy pieces (1970) en The postman rings twice (1981) dus was
ik benieuwd wat hij een volgende elf jaar later terecht zou brengen van Man trouble. Het resultaat viel me zwaar
tegen en dat kwam niet door de innemende Ellen Barkin als zangeres Joan Spruance
maar door het gezapige acteerwerk van Jack Nicholson als hondentrainer Harry, die
rond The witches of Eastwick (1987) behoorlijk
op zijn retour begint te raken.
In het begin van Man
trouble, met een tekenfilmpje vooraf waarin we het thema al voorbereid
krijgen, is nog weinig van dit verval te merken. De klassieke zangeres Joan
Spruance heeft volgens koordirigent Lewie, die ook haar ex vriend is, de juiste
toon nog niet te pakken. Op weg naar huis treft ze een flyer van een
hondentrainer tegen de voorruit van haar auto. Een waakhond komt goed van pas
omdat haar appartement zwaar overhoop is gehaald. Ze besluit een hond te nemen
gedurende de tijd dat ze in de villa van haar beroemde zus Andy woont, die toch
een tijdje naar New York om in een film te spelen en haar boek over een
superrijke minnaar Red Layls gepubliceerd te krijgen.
Hondentrainer Harry Bliss is iemand die zich voordoet als
een oprecht mens, maar de touwtjes aan elkaar knoopt met leugens. Zijn vrouw
heeft een relatietherapie afgedwongen om hun huwelijk te redden. Op kantoor laat
hij de telefoon opnemen door zijn nicht die hem steeds uit de brand moet
helpen. Hij denkt rijk te worden met zijn particuliere bewakingsdienst in het
rijke Hollywood en de knappe, onzekere Joan is precies de vrouw die aan zijn idee
daarvoor voldoet.
Joan voelt zich in het geheel niet veilig in het huis van
Andy met veel schuifpuien en laat zich graag leiden door de adviezen van Harry,
die haar een Duitse herder aanbiedt. Hij zegt erbij dat zij hem altijd kan
bellen, dag en nacht, waarmee hij aangeeft dat hij behalve een zucht naar
rijkdom ook een zucht naar mooie vrouwen heeft. Hij geeft haar adviezen, bijvoorbeeld
dat ze niet zo moet tippelen maar zelfverzekerd lopen, hetgeen Joan met haar
aangeleerde hulpeloosheid natuurlijk helemaal niet kan. Dan biedt Harry haar
maar een drankje aan.
Van het een komt natuurlijk het ander, al wordt de liefde
tussen de twee steeds gesmoord door verwikkelingen rond het manuscript van Andy
over haar verhouding met Layls. De laatste wil voorkomen dat het boek
verschijnt en schakelt een advocaat in die Harry bewerkt om het manuscript te
stelen. Hij chanteert hem daarbij met zijn valse naam waarmee Harry
belastingontduiking probeert te verzwijgen. Als Harry en Joan eindelijk samen
in bed liggen, klaar voor een wilde vrijpartij, gaat de telefoon. Het is Andy
die in een kliniek zit opgesloten. Harry en Joan gaan meteen op stap om Andy te
ontzetten, maar slagen daar nog niet in. Inmiddels wordt Joan nog steeds
bedreigd, inmiddels persoonlijk door een man met een bivakmuts, die ze samen
met een collega haar huis uit weet te werken, na hem in zijn hand gebeten te
hebben.
Met het begin van de romance tussen Harry en Joan zakt de
film in elkaar. De afstand tussen de twee en de schattige voorbehoud dat Joan
steeds maakte om een verhouding met Harry te beginnen was nog leuk om te volgen
maar op het moment dat ze die oude man omarmt vloeit de spanning uit de film
weg. De verdere ontwikkelingen zijn zowel kolderiek als nauwelijks voorstelbaar,
al toont Harry zich nog wel van zijn goede kant als hij de man, die Joan
bedreigt, weet uit te schakelen en daarmee tenslotte toch de alweer bekoelde liefde
van Joan herwint.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten