Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 9 september 2015

Filmrecensie: Man trouble (1992), Bob Rafelson



Zangeres met aangeleerde hulpeloosheid krijgt adviezen van hondentrainer

Robert dan wel Bob Rafelson staat goed bekend met Five easy pieces (1970) en The postman rings twice (1981) dus was ik benieuwd wat hij een volgende elf jaar later terecht zou brengen van Man trouble. Het resultaat viel me zwaar tegen en dat kwam niet door de innemende Ellen Barkin als zangeres Joan Spruance maar door het gezapige acteerwerk van Jack Nicholson als hondentrainer Harry, die rond The witches of Eastwick (1987) behoorlijk op zijn retour begint te raken.  

In het begin van Man trouble, met een tekenfilmpje vooraf waarin we het thema al voorbereid krijgen, is nog weinig van dit verval te merken. De klassieke zangeres Joan Spruance heeft volgens koordirigent Lewie, die ook haar ex vriend is, de juiste toon nog niet te pakken. Op weg naar huis treft ze een flyer van een hondentrainer tegen de voorruit van haar auto. Een waakhond komt goed van pas omdat haar appartement zwaar overhoop is gehaald. Ze besluit een hond te nemen gedurende de tijd dat ze in de villa van haar beroemde zus Andy woont, die toch een tijdje naar New York om in een film te spelen en haar boek over een superrijke minnaar Red Layls gepubliceerd te krijgen.

Hondentrainer Harry Bliss is iemand die zich voordoet als een oprecht mens, maar de touwtjes aan elkaar knoopt met leugens. Zijn vrouw heeft een relatietherapie afgedwongen om hun huwelijk te redden. Op kantoor laat hij de telefoon opnemen door zijn nicht die hem steeds uit de brand moet helpen. Hij denkt rijk te worden met zijn particuliere bewakingsdienst in het rijke Hollywood en de knappe, onzekere Joan is precies de vrouw die aan zijn idee daarvoor voldoet.

Joan voelt zich in het geheel niet veilig in het huis van Andy met veel schuifpuien en laat zich graag leiden door de adviezen van Harry, die haar een Duitse herder aanbiedt. Hij zegt erbij dat zij hem altijd kan bellen, dag en nacht, waarmee hij aangeeft dat hij behalve een zucht naar rijkdom ook een zucht naar mooie vrouwen heeft. Hij geeft haar adviezen, bijvoorbeeld dat ze niet zo moet tippelen maar zelfverzekerd lopen, hetgeen Joan met haar aangeleerde hulpeloosheid natuurlijk helemaal niet kan. Dan biedt Harry haar maar een drankje aan.

Van het een komt natuurlijk het ander, al wordt de liefde tussen de twee steeds gesmoord door verwikkelingen rond het manuscript van Andy over haar verhouding met Layls. De laatste wil voorkomen dat het boek verschijnt en schakelt een advocaat in die Harry bewerkt om het manuscript te stelen. Hij chanteert hem daarbij met zijn valse naam waarmee Harry belastingontduiking probeert te verzwijgen. Als Harry en Joan eindelijk samen in bed liggen, klaar voor een wilde vrijpartij, gaat de telefoon. Het is Andy die in een kliniek zit opgesloten. Harry en Joan gaan meteen op stap om Andy te ontzetten, maar slagen daar nog niet in. Inmiddels wordt Joan nog steeds bedreigd, inmiddels persoonlijk door een man met een bivakmuts, die ze samen met een collega haar huis uit weet te werken, na hem in zijn hand gebeten te hebben.

Met het begin van de romance tussen Harry en Joan zakt de film in elkaar. De afstand tussen de twee en de schattige voorbehoud dat Joan steeds maakte om een verhouding met Harry te beginnen was nog leuk om te volgen maar op het moment dat ze die oude man omarmt vloeit de spanning uit de film weg. De verdere ontwikkelingen zijn zowel kolderiek als nauwelijks voorstelbaar, al toont Harry zich nog wel van zijn goede kant als hij de man, die Joan bedreigt, weet uit te schakelen en daarmee tenslotte toch de alweer bekoelde liefde van Joan herwint.    

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen