Twee Droogstoppels in de slag tegen het gebruik van
metaforen
Tegenover Wim Brands zitten twee wetenschapsfilosofen die
samen een boek hebben geschreven over het snapgevoel, waarbij ik steeds het
gevoel had dat ik met een practical joke te maken had. Nog vaker had ik het idee
dat ik oude wijn in nieuwe zakken gepresenteerd kreeg. Dat ik er weinig van
snapte bleek ook juist wel weer in mijn voordeel, hoorde ik.
Brands leest de ondertitel Hoe de illusie van begrip ons denken gijzelt voor. Vervolgens vraagt
de heren naar een definitie van het snapgevoel.
Volgens de bedenkers Herman de Regt en Hans Dooremalen gaat
het om het aangename gevoel dat je snapt hoe iets in elkaar zit. Dit kan echter
ook misleiden en een illusie creëren. Het is belangrijk hiervan doordrongen te
zijn. Dooremalen zegt dat de aanname speculatief is, maar dat het snapgevoel
net als vet en zoet eten een plezierig gevoel geeft. De Regt voegt er nog aan
toe dat het gaat om snappen of denken te snappen. Hij vindt het interessant om
te weten waar het gevoel vandaan komt en zoekt een verklaring in het evolutionaire
verleden, toen we van tak naar tak gingen en verder onzeker waren.
Brands vraagt hoe vaak dat snapgevoel voorkomt.
Dooremalen heeft het steeds minder. Als men de hele dag zo’n
gevoel heeft, zit men fout, zegt hij. Het gevoel houdt ook een waarschuwing in.
De Regt komt met een voorbeeld. Het idee dat Nederland vol
zou zijn berust op een verkeerd beeld. Nederland is geen koektrommel. Het is
een kwestie van framing, neerzetten van beelden om daarmee voordeel te behalen,
zoals in de politiek veel gebeurt.
Brands komt terug op de opmerking van De Regt over het
evolutionaire verleden, waarin het snapgevoel een belangrijke rol speelde. Hij
begrijpt dat het gevoel belangrijk is in een wereld die duister is en dat het
daarom nodig was om een snapgevoel te ontwikkelen.
De Regt zegt dat ons organisme ingericht is op overleven en
daarom de toekomst probeert te voorspellen aan de hand van diens handelingen
waarbij botsingen voor vooruitgang zorgen. Het was een voordeel als men goed
was in het snapgevoel, want dat vergrootte het voortbestaan. Dooremalen vult
dit aan met het voorbeeld van het kraken van een noot met een steen. Succes met
het openen van de noot leidde tot herhaling.
Brands zegt dat ze vaak de vergelijking met seks maken.
Volgens De Regt is dit gewaagd en wordt daarmee niet op de
voortplanting gedoeld, maar op het goede gevoel, dat met seksualiteit verbonden
is. Wat het snapgevoel betreft kan het misgaan in een maatschappij die zich in
talige zin ontwikkelt en daarmee zijn we bij de metaforen aangekomen.
Brands zegt tegen Dooremalen dat hij de zon is.
Dooremalen wijst erop dat we, net als in het voorbeeld van
Brands, concepten uit het ene domein gebruiken om een ander gebied te begrijpen,
terwijl we tegelijkertijd weten dat het niet waar is. Dooremalen is niet de
zon.
De Regt komt met een vergelijkbaar voorbeeld over
radiogolven die gebruikt worden om het concept van radioverkeer duidelijk te
maken. Einstein legde dat verkeer uit aan de hand van een kat die aan zijn
staart getrokken wordt, waarna het beest begint te miauwen. Dit betekent
volgens Dooremalen niet dat radiogolven niet zouden bestaan. Hun theorie gaat
niet in tegen de wetenschap maar tegen het onoordeelkundig gebruik van
metaforen.
Brands heeft ook nog een mooi voorbeeld paraat over iemand
die in de woestijn autopech heeft en met een nijptang zijn carburateur probeert
te repareren.
Dat beeld klopt, maar niet als we het over atomen hebben. De
heren gaan verder in op zelfzuchtige genen van Dawkins, hetgeen helemaal niet
kan omdat genen geen eigen wil hebben, waarop Brands nog zegt dat Dawkins wel
wist dat het om een metafoor ging. Zijn kwalificatie van de Tilburgers als twee
Batavus Droogstoppels uit de Max Havelaar van Multatuli die vanuit een
waarheidsstreven metaforen uit de wetenschap willen verwijderen, is zo gek nog
niet, al zegt Dooremalen daar nog bij dat metaforen wel gebruikt mogen worden
om hypothesen te genereren. De Regt pleit voor aandacht op school om leerlingen
ervan te doordringen dat metaforen, die in de politiek vaak gebruikt worden vanuit
het oogpunt van retorica, onwaar zijn en een gevaar voor in het leven van
alledag. De Regt hoopt op de lange termijn vooroordelen daarmee uit de wereld te
helpen. Als daarmee dan niet ook niet de hele literatuur gedood wordt, want
metaforen zijn toch de krenten in de pap.
Haha. Ik krijg een onwijs snapgevoel bij deze column. Het lijkt net of ik het boek meteen snap. Zou dat kunnen?
BeantwoordenVerwijderenZoals ik het snap, is het snapgevoel vooral een product van ons onderwijs, waar je vragen met vooraf vaststaande antwoorden "goed" leert beantwoorden. Instant gratificatie en pats! Diploma. Weinig voorspellende waarde voor of samenhang met later succes in de maatschappij (cijfers heb ik niet; succes, zou ik definiëren als een gelukkig en productief, in de zin van bijdragen aan een gezonde, gelukkige, vreedzame wereld; natuurlijk, zonder diploma wordt het helemaal moeilijk, maar dat heeft te maken met de afspraak en verwachting dat je toch minimaal een ... diploma moet hebben, en met het feit dat het níet halen van een diploma vaak samengaat met andere probleemfactoren in het gezin, zoals geldgebrek en/of relatie/sociale problemen).
Het doet me ook een beetje denken aan boodschappen doen: je gaat naar de markt met je betaalmiddel in de hand, je betaalt de juiste prijs, en komt thuis met het stuk kaas dat je wenste. Is er kaas, hoe duur, en lukt het die te kopen? Kassagerinkel en kaashappen: ja. Gelukt: gesnapt. Maar... De arbeidsmarkt is geen weekmarkt en kaas kopen is geen format voor de succeservaring waar ik op doel. (Kaas verkopen mogelijk wel... Maar: kunnen we allemaal (kaas)verkoper zijn?)
De vragen die wel helpen bij het bereiken van dit soort succes (misschien: waar kan ik dankbaar voor zijn? Wat kan ik in dit moment voor een nabije ander betekenen?) hebben geen, of niet één en meestal geen vantevoren vaststaand antwoord. Het gaat meer om het stellen van de vraag en het leven in de onzekerheid rond en overgave aan de mogelijke juistheid, vorm, de kenbaarheid en het überhaupte voorkomen van een (of meerdere) antwoorden.
En, heb ik het goed gesnapt? Of zit het toch anders (en moet ik echt zelf het hele boek lezen)?
Hartegroet, Tess
PS de school van onze kinderen is bezig een "vreedzame school" te worden, mooi streven en interessant programma, zie bv. http://www.devreedzameschool.net/home/welkom/30-praktijk/kosten/788-wat-is-de-vreedzame-school
Ik heb begrepen, Tess, dat op de verkeerde weg bent, als je het snapt, maar misschien wordt een en ander wel duidelijk als je het boek leest.Boeiend, zo'n vreedzame school. Ik weet niet waarom de link het op mijn blog niet doet,maar ik probeer het, zonder veel verwachtingen, hierbij nog eens: http://www.devreedzameschool.net/home/welkom/30-praktijk/kosten/788-wat-is-de-vreedzame-school.
BeantwoordenVerwijderen