Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zondag 6 december 2015

Filmrecensie: Drift (2001), Michiel van Jaarsveld



Pubermeisje klem tussen foute en verboden liefde

Met genoegen en bewondering heb ik gekeken naar Christel Oomen die in haar debuutfilm Drift een prachtige puber speelt met alle leeftijdskenmerken die daarbij horen. Sammy heet dit vijftienjarige meisje. Ze woont samen met haar oudere broer Jacob, omdat haar vader met Korsakov in een verpleeghuis is opgenomen en haar moeder de wijk heeft genomen. Sammy zegt tenminste tijdens een verkleedpartijtje bij haar thuis tegen haar vriendin Liesbeth dat de kleren in de koffer van haar moeder zijn en dat die ze nog eens moet ophalen. Broer en zus hebben in ieder geval het rijk alleen en leven in een haat-liefde verhouding met elkaar. Jacob verdient geld door afgekeurd vlees door te verkopen.

Drift begint heel fraai met een shot van Sammy onder de douche. Zoals een pubermeisje betaamt leert ze nog even snel voor een proefwerk tijdens het ontbijt dat de zorgzame Jacob voor haar heeft klaargemaakt. Jacob maakt haar paardenstaart waarop Sammy haar broer kust en op de brommer stapt. Op weg naar school mikt ze de door Jacob gemaakte boterhammen over een hek in een tuin waar ook al andere zakjes liggen. Dit wat de liefde van Sammy en Jacob betreft.

De haat straalt van het gezicht als Sammy hoofdpijn heeft en niet kan ontspannen vanwege een feestje dat Jacob voor zijn motorvrienden geeft. Ze zitten bier te drinken en kijken geboeid en met veel commentaar naar een video over een motorrace, als Sammy woedend naar beneden komt en de video uit de recorder haalt. Opstandig zoals ze kan zijn, neemt ze plaats tussen de vrienden op de bank en pakt een blikje bier aan. Jacob kan dit niet aanzien. Hij is jaloers en maakt ruzie met zijn vrienden.

De spanning in de verhouding tussen Sammy en Jacob neemt toe als Sammy wordt ingepalmd door de vader van haar vriendin Liesbeth. Het is misschien met de beste bedoelingen dat hij haar wil losweken van haar broer, maar hij komt in de problemen als hij haar de sleutel van een lege stacaravan geeft. Hij wil wel afstand houden maar dat is tegen het zere been van Sammy die denkt dat hij haar lelijk vindt of nog te weinig ontwikkeld wat vrouwelijkheid betreft. Als ze het aanstuurt op een vrijpartij raakt hij in haar ban zij van haar kant is zeer teleurgesteld over de weinig liefdevolle manier waarop hij het met haar aanlegt.

Als derde en meest geschikte kandidaat is er nog schoolgenoot Thijs. Sammy nodigt hem uit in de caravan maar Thijs komt niet opdagen. Als Jacob, die niets weet van de caravan, vermoedt dat Thijs een verhouding met zijn zusje heeft, slaat hij hem in elkaar. Later verwenst Sammy de sympathieke Thijs als ze na een motorongeluk het afgekeurde vlees naar een snackbarhouder moet brengen en dan betrapt wordt door Thijs. Daarna komt Sammy helemaal met lege handen te staan. Ze bedenkt dat ze tegen Jacob kan zeggen dat de vader van Liesbeth die haar nog steeds op de nek zit, de boosdoener is. 

De ontwikkeling van de gebeurtenissen is boeiend en de details zijn fraai, zoals de glazen wijn die de vader van Liesbeth aan Sammy voert. Later schenkt ze een glas in voor bierdrinker Jacob omdat het zo romantisch is. Zo zitten er meer van dit soort kleine veelzeggende details in de film die aangeven hoe breekbaar het leven van een puber is, hoe die heen en weer schiet tussen uitdagen en in zichzelf terugtrekken. Wat dit eerste betreft: het is komisch dat Sammy af en toe in het raam kijkt naar de omvang haar borsten en de overbuurman daarvan laat meegenieten. Een zeer geslaagd debuut, zowel van Christel Oomen als van Michiel van Jaarsveld!   

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen