Pubermeisje klem tussen foute en verboden liefde
Met genoegen en bewondering heb ik gekeken naar Christel
Oomen die in haar debuutfilm Drift een
prachtige puber speelt met alle leeftijdskenmerken die daarbij horen. Sammy
heet dit vijftienjarige meisje. Ze woont samen met haar oudere broer Jacob,
omdat haar vader met Korsakov in een verpleeghuis is opgenomen en haar moeder
de wijk heeft genomen. Sammy zegt tenminste tijdens een verkleedpartijtje bij
haar thuis tegen haar vriendin Liesbeth dat de kleren in de koffer van haar
moeder zijn en dat die ze nog eens moet ophalen. Broer en zus hebben in ieder
geval het rijk alleen en leven in een haat-liefde verhouding met elkaar. Jacob
verdient geld door afgekeurd vlees door te verkopen.
Drift begint heel
fraai met een shot van Sammy onder de douche. Zoals een pubermeisje betaamt leert
ze nog even snel voor een proefwerk tijdens het ontbijt dat de zorgzame Jacob voor
haar heeft klaargemaakt. Jacob maakt haar paardenstaart waarop Sammy haar broer
kust en op de brommer stapt. Op weg naar school mikt ze de door Jacob gemaakte
boterhammen over een hek in een tuin waar ook al andere zakjes liggen. Dit wat
de liefde van Sammy en Jacob betreft.
De haat straalt van het gezicht als Sammy hoofdpijn heeft en
niet kan ontspannen vanwege een feestje dat Jacob voor zijn motorvrienden
geeft. Ze zitten bier te drinken en kijken geboeid en met veel commentaar naar een
video over een motorrace, als Sammy woedend naar beneden komt en de video uit
de recorder haalt. Opstandig zoals ze kan zijn, neemt ze plaats tussen de
vrienden op de bank en pakt een blikje bier aan. Jacob kan dit niet aanzien.
Hij is jaloers en maakt ruzie met zijn vrienden.
De spanning in de verhouding tussen Sammy en Jacob neemt toe
als Sammy wordt ingepalmd door de vader van haar vriendin Liesbeth. Het is misschien
met de beste bedoelingen dat hij haar wil losweken van haar broer, maar hij
komt in de problemen als hij haar de sleutel van een lege stacaravan geeft. Hij
wil wel afstand houden maar dat is tegen het zere been van Sammy die denkt dat hij
haar lelijk vindt of nog te weinig ontwikkeld wat vrouwelijkheid betreft. Als
ze het aanstuurt op een vrijpartij raakt hij in haar ban zij van haar kant is
zeer teleurgesteld over de weinig liefdevolle manier waarop hij het met haar
aanlegt.
Als derde en meest geschikte kandidaat is er nog
schoolgenoot Thijs. Sammy nodigt hem uit in de caravan maar Thijs komt niet
opdagen. Als Jacob, die niets weet van de caravan, vermoedt dat Thijs een
verhouding met zijn zusje heeft, slaat hij hem in elkaar. Later verwenst Sammy de
sympathieke Thijs als ze na een motorongeluk het afgekeurde vlees naar een
snackbarhouder moet brengen en dan betrapt wordt door Thijs. Daarna komt Sammy
helemaal met lege handen te staan. Ze bedenkt dat ze tegen Jacob kan zeggen dat
de vader van Liesbeth die haar nog steeds op de nek zit, de boosdoener is.
De ontwikkeling van de gebeurtenissen is boeiend en de
details zijn fraai, zoals de glazen wijn die de vader van Liesbeth aan Sammy voert.
Later schenkt ze een glas in voor bierdrinker Jacob omdat het zo romantisch is.
Zo zitten er meer van dit soort kleine veelzeggende details in de film die
aangeven hoe breekbaar het leven van een puber is, hoe die heen en weer schiet
tussen uitdagen en in zichzelf terugtrekken. Wat dit eerste betreft: het is
komisch dat Sammy af en toe in het raam kijkt naar de omvang haar borsten en de
overbuurman daarvan laat meegenieten. Een zeer geslaagd debuut, zowel van Christel Oomen als van Michiel van Jaarsveld!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten