Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 15 juli 2015

The love agency (2013), documentaire van Martina Carlstedt


Daten in Archangelsk

In het kader van de serie Makers van morgen, waarin jonge documentairemakers de kans krijgen hun films te vertonen, neemt de Zweedse Martina Carlstedt een kijkje bij het relatiebureau Evgenia in Archangelsk in het noorden van Rusland. Svetlana heeft dat bureau al negentien jaar en wil de gezinsvorming stimuleren in een tijd waarin iedereen het druk heeft. In haar dikke boek (zie foto) staan de nodige klanten met foto’s en informatie. Tussen de gesprekken die Svetlana met hen voert door, zien we beelden van modewinkels en straten in de koude troosteloze stad, al klinkt het popnummer dat eronder gezet is rauw en vrolijk.

Ilja is een man van bijna vijftig, gescheiden van wat hij noemt een losbandige vrouw. Het eerste jaar na de scheiding had hij het moeilijk. Hij verbleef in een klooster, maar dat was niets voor hem en hij wil inmiddels weer een nieuw begin maken. Mannen zijn kinderen, zegt hij, die behoefte hebben aan aandacht. De vrouw die hij zoekt moet dus geen kat of hond hebben, maar alle tijd om hem te verzorgen. Hij denkt dat veel opgetutte vrouwen eenzaam zijn, dat veel mannen slecht of zwak zijn maar gelukkig is hijzelf normaal.  

De 38-jarige Svetlana - niet de relatiedeskundige maar een klant - heeft een zoon die bijna volwassen is en staat open voor alle typen mannen. Ze bekijkt de foto’s uit het boek en wil niet over zichzelf praten.

Vladimir is advocaat en is anderhalf jaar geleden gescheiden, heeft volwassen kinderen en wil weer een nieuw begin maken met een blonde vrouw, het liefst van Rubensachtige omvang ‘Dat zijn de meesten,’ zegt Svetlana en pakt de telefoon om haar naamgenoot te bellen die eerder bij haar was.

Vervolgens zien we Vladimir en de 38 jarige, zwaar opgemaakte Svetlana tegenover elkaar in een restaurant. Vladimir wil dat Svetlana Volodja tegen hem zegt. Svetlana zegt dat hij de juiste bloemen voor haar uitkoos. Als Svetlana op haar mobiel gebeld wordt door haar werk is Vladimir meteen geïrriteerd. Svetlana zegt dat hij jaloers is. Vladimir zingt haar toe over langzaam verliefd worden, een lied dat door de andere dinergasten zeer wordt gewaardeerd. Svetlana vraagt hem of hij haar man wil worden of iets anders en als hij aarzelt, zegt ze dat meteen. Vladimir zegt echter dat hij er klaar voor is, maar Svetlana antwoordt verontwaardigd dat hij haar helemaal niet kent. Vladimir citeert uitbundig Poesjkin. Svetlana drinkt op mannen zoals hij, waarop ze dansen, maar wel apart.  

De knappe blonde en sportieve Anna verloor haar man tweeënhalf jaar geleden bij een ongeluk en heeft het verlies inmiddels wel verwerkt, denkt ze. Ze was vanaf haar zestiende twintig jaar met hem samen en idealiseert hem steeds meer waardoor ze hogere eisen aan andere mannen stelt.

Anya is een steenbok, geboren in het jaar van de rat. Ze raakte al in een scheiding toen haar kinderen nog jong waren. Ze vindt het belangrijk dat een man eerlijk, lief en betrouwbaar is. Svetlana pakt het boek en koppelt haar aan de 47 jarige Alexej, die een transportbedrijf heeft.

Net als Vladimir en klant Svetlana zitten Anya en Alexey tegenover elkaar in een restaurant. Anya zegt meteen dat ze verlegen is. ‘Dan drinken we in stilte,’ antwoordt Alexej. Op zijn vraag wat haar grootste droom is, antwoordt ze dat ze carrière wil maken. Ze moest lang thuisblijven om voor haar zieke zoon te zorgen, die inmiddels hersteld is. Anya gebruikt een rode vissaus, die volgens Alexej niet goed is. Later staat Alexey voor de muziekinstallatie. Anya staat wat verderop, wat schutterig op de vloer. Of ze nog aan dansen toekomen is de vraag.   

Hier de site van Holland Doc met de teaser en een kort interview met de maakster, die vertelt over de manier waarop de documentaire tot stand kwam.  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen