Droomachtige beelden van een acteur die een dag door Parijs
rijdt.
Leos Carax verlegde in Holy
motors zijn spoor van liefdesgeschiedenissen zoals Les amants du Pont Neuf naar een meer conceptuele film. Daarin
volgen we meneer Oscar gedurende een dag door Parijs, waarin hij zich laat
vervoeren door de oudere chauffeuse Céline in een limousine. In de limousine kleedt
hij zich ook om voor de verschillende afspraken die hij in de stad heeft. Hij
speelt daarin verschillende rollen, van louche zakenman, tot huisvader,
geliefde, moordenaar en een gek.
Holy motors begint
met beelden van een cinema waarin een stomme film getoond wordt met beelden van
een naakte man, die om zich heen slaat. Wellicht staat dit loodrecht op de
avonturen die Oscar beleeft. Hij staat op uit zijn bed met daarin een witte
hond, steekt meteen een sigaret op en wandelt door het huis naar het balkon van
de bioscoop, waar hij zelf ook naar de beelden kijkt en een zwarte hond die
door het gangpad loopt. Vervolgens zien we een meisje dat achter een groot rond
raam van een modern woongebouw zit. Zij blijkt de dochter van Oscar te zijn.
Hij verlaat dit gebouw met een aktetas en neemt plaats in de limousine om zijn
afspraken voor die dag door te nemen. Hij steekt daarbij eerst weer een sigaret
op hetgeen hij in zowat al zijn rollen doet. Na een telefonisch overleg over een
handelstransactie rond een wapen, zet Oscar een pruik op en gaat als een oudere
bedelares de straat op, gevolgd door twee body guards.
De tweede afspraak is met een danseres. Oscar kleedt zich in
een glad zwart rubberpak met reflecterende stippen, gaat een fabrieksgebouw in
en ontmoet daar een blonde vrouw in rood
latex met wie hij een erotische belevenis heeft.
Vervolgens zien we hem als een bloemenetende eenoog in het riool
neerdalen. Daar loopt een groep mensen rond. Hij gaat omhoog, komt op uit op een
kerkhof en ziet verderop een knappe vrouw die juist gefilmd wordt. De
assistente vraagt hem om mee te doen aan La
belle et la bête maar hij bijt in haar hand en ontvoert de actrice naar het
riool waar hij haar in een burka tooit en zelf naakt naast haar in slaap valt.
Heel anders is de rol waarin hij de vader speelt die zijn
dochter Angèle van een feestje haalt. Hij is duidelijk jaloers op haar
vriendjes, maar als blijkt dat Angèle helemaal niet zo’n feestbeest is, vindt
hij dat ze gestraft dient te worden. Die bestaat erin dat ze zichzelf moet
zijn.
Als entreacte volgt een vrolijk deuntje van een accordeongroepje
in een kathedraal.
Daarna zijn we getuige van een moord op een man die sterk op
Oscar lijkt, maar een grote bos zwart haar heeft. Als Oscar bezig is de haren van
de dode te stelen, wordt hij zelf gedood. Wankelend bereikt hij de uitgang van
de parkeergarage waar Céline hem opvangt. De baas van het geheel, die best wel
eens de regisseur van dit stuk zou kunnen zijn, vindt dat Oscar goed werk heeft
verricht, maar hij zelf gelooft nauwelijks in zijn rol vanwege de veel te
kleine camera’s van tegenwoordig.
Céline rijdt Oscar over de Champs Elysees als hij haar
dwingt te stoppen. Hij gaat met bivakmuts en pistool op een bankier af, schiet hem
midden op de dag op een terras doodt en wordt zelf ook gedood. Céline wurmt
zich door de toestromende menigte om te zeggen dat het een vergissing was en
neemt de zwaar bloedende Oscar mee.
In pyjama ligt Oscar in bed. Dit maal naast een zwarte hond.
Hij is een zieke oude oom die bezoek krijgt van een engelachtig nichtje, dat
hem graag verpleegt, al is ze door zijn erfenis getrouwd met een man die op
haar geld uit is.
In de auto haalt Oscar het vel van de oude oom van zijn
gezicht. Hij hoest, omdat hij op de Champs Elysees verkouden is geworden. Tijdens
de daaropvolgende rit ziet Oscar een andere limousine met Gene erin, die hij
van vroeger kent. Ze is op weg naar een groot vervallen hotel waar ze een rol
zal spelen van hostess Eva Grace die zich uit wanhoop van het dak zal storten. Ze
beleeft nog een laatste half uur met Oscar, waarbij ze in het Engels een lied
aanheft over het verlangen naar een verleden dat nooit terugkomt. Als Oscar
naar zijn limousine loopt ziet hij Gene tot zijn afschuw dood op het asfalt
liggen. Na een laatste gesprek met Céline die vroeger een danseres was, wordt
hij afgezet bij zijn huis, waar vrouw en dochter in chimpansees zijn veranderd.
Céline gooit achter het stuur haar haren los, zet een masker op en belt dat zij
ook naar huis komt.
De holy motors zijn de limousines die na een lange dag weer terugkomen in de garage en daar, na nog even via hun achterlichten de nodige communicatie met hun collega’s gehad te hebben, van hun rust genieten om zich weer op te laden voor de nieuwe dag.
De holy motors zijn de limousines die na een lange dag weer terugkomen in de garage en daar, na nog even via hun achterlichten de nodige communicatie met hun collega’s gehad te hebben, van hun rust genieten om zich weer op te laden voor de nieuwe dag.
De film bevat veel droomachtige opeenvolgingen met
betekenissen die ik niet meteen kon duiden, maar die – misschien daardoor - wel
heel boeiend waren om te bekijken. Richard Brody schreef in The New Yorker een uitgebreide recensie.
Hier
de trailer van Holy motors,
hier de recensie in The New Yorker van 14 oktober 2012, hier
mijn bespreking van Les amants du Pont
Neuf (1991).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten