Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 20 juli 2015

Filmrecensie: Fargo (1996), Joel en Ethan Coen



Excessief geweld sluit humor en lichtvoetigheid niet uit

Fargo valt onder de categorie misdaadfilms, maar is veel meer dan dat. Vooral door het spel van de acteurs en hun ironische mentaliteit onderscheidt de film zich van dit genre. Ik denk daarbij aan de eerste plaats aan de vrouwelijke rechercheur Marge, in het dagelijks leven de vrouw van Joel Coen, die heel onderkoeld maar minstens zo liefdevol haar werk doet. Ook de zenuwachtige autoverkoper Jerry Lundegaard, die de hoofdpersoon in dit drama is, en misdadiger Carl, een prachtrol van Steve Buscemi die later als Tony Blundetto uit The Sopranos schitterde, dragen bij aan een fantastische, licht absurdistische film.

Het verhaal draait om de sympathieke autoverkoper Jerry Lundegaard uit Minneapolis die in dienst is van zijn schoonvader en grote financiële problemen heeft, waarvan we de aard niet aan de weet komen. Om daar vanaf te komen organiseert hij een ontvoering van zijn vrouw Jean, waarbij hij het losgeld, dat betaald moet worden door zijn schoonvader Ward, in eigen zak kan steken, maar zover komt het niet. Dit idee blijkt net als andere ideeën van Jerry niet levensvatbaar. Ook als autoverkoper slaat hij vaak de plank mis.

In het begin van de film reist Jerry naar Fargo in North Dakota om afspraken te maken met het louche koppel Carl en Gaear, dat hij kent via Shep, die monteur is in het bedrijf van zijn schoonvader. Hij bezorgt hen een nieuwe bruine Ford Sierra. De mannen hebben in de kroeg meteen al ruzie over de verdere afhandeling van het geld, maar besluiten eerst maar eens aan het werk te gaan. De geslepen Carl en de onhandige, uit zijn krachten gegroeide Gaear reizen in de Ford Sierra naar Minneapolis om Jean op te halen, maar eerst gaan ze een hapje eten en daarna van bil in The blue ox.

Omdat Jerry inmiddels een financiële deal heeft gesloten waardoor de ontvoering niet meer nodig is, vraagt hij Shep om het telefoonnummer van de ontvoerders, maar dat blijkt Shep niet te hebben. Als hij op een dag met boodschappen zijn huis binnen komt, ziet hij de verwoesting die daar heeft plaatsgevonden. Zelfs het douchegordijn is van de rail gescheurd. De kijker heeft inmiddels gezien met welk geweld in de sfeer Straw dogs Jean is meegenomen: als Gaear in de badkamer een zalfje op zijn gekwetste vinger smeert, ziet hij dat Jean zich in het bad verbergt en daar uit springt met het douchegordijn om haar heen en daarmee als een spook de trap aftuimelt.

Het is grappig dat Jerry eerst oefent wat hij tegen zijn schoonvader, die de door Jerry bedachte deal van tafel heeft geveegd, gaat zeggen voordat hij hem opbelt. Inmiddels zijn Carl en Gaear op weg naar een verlaten huisje waarin ze Jean kunnen vasthouden. Op weg daar naar toe worden ze aangehouden door een agent die ziet dat de Sierra nummerplaten van een dealer heeft. Gaear schiet de man tot verbijstering van Carl neer nog voordat hij echt gevaarlijk kon worden en daarna ook nog enkele passanten.

Dit is het moment waarop de ontwapenende rechercheur Marge in beeld komt. Ze ligt nog in bed als ze gebeld wordt. Haar man Norm, die schildert, bakt nog gauw een eitje voor zijn zwangere eega. Marge bekijkt de toestand op de weg met de dode collega en twee passanten en analyseert meteen de situatie. Op grond van de voetafdrukken is er een grote en een kleine man bij betrokken. Marge praat al gauw met de meiden van The blue ox, die de nacht met de ontvoerders hebben doorgebracht en komt daarop te weten waar ze hen zo ongeveer moet zoeken.

Carl belt met Jerry dat hij zijn geld wil en dat Jerry anders ook omgelegd wordt. Wade staat erop het geld zelf te brengen en dan meteen zijn dochter te bevrijden, maar dat komt hem duur te staan. Ook Carl zelf overleeft de zaak niet. Bij de verdeling van de buit krijgt hij ruzie met Gaear die hem rücksichtloos in de rug schiet. Gaear besluit vervolgens Carl en Jean door de hakselmachine te halen. Marge ziet dat van een afstandje aan en vindt het onbegrijpelijk dat iemand zoiets doet voor een beetje geld.   

Fargo speelt zich af in de winterse sneeuw, die voor een mooie, kille achtergrond van de gewelddadige maar toch ook weer humoristische en lichtvoetige sfeer zorgt en is op ware gebeurtenissen in Minnesota in 1987 gebaseerd.

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen