Cultfilm maakt snakken naar vrijheid voelbaar
De kleurrijke cultfilm
Assa kwam uit in het jaar dat er in de Sovjet Unie onmiskenbaar een beweging
was naar meer vrijheid. De film, die in de stad Jalta op de Krim speelt, bespoedigde
die misschien ook wel. De rockband, die de gelijknamige naam als de film draagt
en aan het eind over het verlangen naar verandering zingt, maakt het snakken naar
vrijheid voelbaar.
Het begin van Assa is
meteen al heel poëtisch. Een bandlid komt de repetitieruimte in het kraakpand binnen
en vertelt over Noa die na zeventien maanden uit de ark kwam en daarop meteen
de zon aanbad en daarbij Assa uitriep. Vervolgens horen we een indrukwekkende
solo van de drummer.
In het eerste deel zien we Alika, een jonge knappe vrouw met
lang bruin haar uitkijkend over de zee. Ze was ooit een verpleegster in Odessa
maar werd in drie jaar tijd door de machtige Andrej binnen boord gehaald. Ze kijkt
uit naar het schip van haar minnaar, maar dat is nog niet in zicht. Ze bezoekt
een feestje waarop Assa speelt. Die zingen een lied over een kleine banana boy
die uit een telefoonhoorn komt. De zanger die zich Bananan noemt, voelt zich
aangetrokken door Alika. Als de laatste hoort dat Andrey vanwege storm op zee
pas de volgende ochtend aankomt, gaat ze met Bananan mee naar diens moeder die een
kamer voor haar heeft. De volgende ochtend ontmoet ze Andrej maar inmiddels
heeft ze ook een band met Bananan gekregen.
Zoals te verwachten is ontwikkelt zich een rivaliteit tussen
Andrej, prototype van een crimineel en de kunstminnende rockzanger Bananan over
Alika. Daaromheen bewegen zich meerdere personen die op de hand zijn van Andrej
of juist nog een appeltje met hem te schillen hebben. Zo is daar de
dwergachtige Albert, die in ruil van aflossing van zijn schulden Alika in de
gaten moet houden op het moment dat Andrej enkele weken weg is. Daartegenover staat
Krymov die Andrej hinderlijk in de weg loopt en een pakje van Andrej moet
afleveren. Dit bevat een baksteen die Krymov op zijn hoofd krijgt maar
tenslotte is hij de zegevierende.
Dramatisch sterk is een zwempartij tussen Andrej en Bananan
in het ijskoude water van de Oostzee. Andrej die qua uitstraling aan Poetin
doet denken, tart Bananan om verder te zwemmen dan hij fysiek in staat is en daardoor
ternauwernood nog aan land komt. Alika die vernomen heeft dat Andrej Bananan
had uitgedaagd, belt hem op maar krijgt hem daardoor niet aan de lijn.
Grappig is dat de roman van Natan Eidelman over de val van
tsaar Pavel in 1801 die na een staatsgreep werd opgevolgd door diens zoon Alexander,
op het zelfde moment dat Andrej die leest verfilmd in beeld gebracht wordt. Zo
zijn er meer opvallende effecten. Als het nummer Sponge blues wordt gespeeld zien we de verklaring van de tekst op
het scherm en als verschillende nummers van Banana
dreams worden gespeeld zien we pastelkleurige verfstreken op het scherm. Een
dagje tussen Alika en Bananan in de sneeuw is met een videocamera van Albert
gefilmd.
Met Assa maakte Solovjov
een film van verlangen. Over poëzie en muziek, kunst en leven met Tatyana
Drubic, de voormalige knappe vrouw van Solovjov, in haar fraaie rol als Alika. Twintig
jaar later maakte Solovjov nog eens een vervolg, Assa 2 geheten. Ik ben benieuwd hoe hij verder is gegaan, want
helaas werd de vrijheid in Rusland alweer snel ingeleverd voor een autoritaire
vorm van staatskapitalisme.
Hier de Engelse trailer
van Assa - ofwel Acca op zijn Russisch - op vimeo, die begint een still van de kleurige schietkraam op de kermis, waar
Alika samen met Bananan aan het begin van het tweede deel haar geluk beproeft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten