Allochtonen stromen niet langzaam in, maar halen anderen links in
Chris Kijne leidt het onderwerp Wij-samenleving, geregisseerd door Hans Busstra, in met de stelling
dat Rotterdam een symbool is van maakbaarheid. Omdat een groot deel van de stadsbevolking
een migratieachtergrond heeft, biedt dat kansen voor vernieuwing van het democratische
proces. In de Wij-samenleving moeten
populisten en islamieten volgens burgemeester Aboutaleb samenwerken, al gaat
dat niet van harte. Verslaggever Mark Hoogstad van het Algemeen Dagblad vindt
Rotterdam in politiek opzicht een proeftuin van Nederland.
Sinds 2014 is het islamitische Nida in de gemeenteraad
gekomen onder leiding van Nourdin El Oauli (zie foto), die eerder gemeenteraadslid was
voor Groen Links. Jeroen Schilder die toegetreden is tot de partij en
meegewerkt heeft aan het partijprogramma zegt dat zich de bijzondere situatie
voordoet dat veel allochtonen in de stad geboren zijn terwijl autochtonen hier
later zijn komen wonen. Aboutaleb kwam ooit bij hen op bezoek en tekende een
snelweg met ruimte voor langzame zij-instromers. Dat beeld klopt volgens
Schilder niet. Allochtonen halen de anderen links in.
Tegenhanger van Nida is Leefbaar Rotterdam, dat de grootste
partij is in Rotterdam na de grote nederlaag van de PvdA in 2002 en sinds 2014
samen met D’66 en CDA in het stadsbestuur zit. Leefbaar baseert zich op de
uitgangspunten van Pim Fortuyn. De Wij-samenleving wordt niet omarmd, omdat het
gezien wordt als een andere benaming voor de multiculturele samenleving die
mislukt is. Men wil geen nieuwe kansarmen meer in de stad opnemen tot de
huidige problemen opgelost zijn. In de fractiekamer hangt een bordje van Trump
om aan te geven dat de strijd met de gevestigde orde nog niet gestreden is. Fractievoorzitter
Ronald Buijt is niet tegen moslims, maar wil wel dat de Nederlandse cultuur
zichtbaar blijft.
Aboutaleb zegt dat er plaats is voor iedereen in de stad en
biedt ruimte voor een vreedzame discussie. Hij bezoekt daarom vanaf 2009
regelmatig de wijken in gezelschap van de korpschef van politie en iemand van
het Openbaar Ministerie. Iedereen mag daar zijn zegje doen. Een man die vindt
dat toch vooral allochtonen misdaden plegen kan gelukkig terecht bij zijn zus
om zijn onvrede te uiten. Dat voorkomt dat hij een maagzweer krijgt, stelt hij
tevreden vast.
El Oauli wil voorkomen dat er zand gestrooid wordt in de
emancipatiemachine. Hij stelt vast dat de Afrikanerwijk in multicultureel
opzicht veel potentie heeft. Aboutaleb denkt dat de tweede generatie het niet
pikt dat door rechts zo zwaar op hen ingebeukt wordt en dat zij met gelijke
munt terugbetalen. Tijdens een kerkdienst houdt Aboutaleb een toespraak waarin
hij oproept het midden te zoeken. Tegen Busstra zegt hij dat men niet te zwaar
moet tillen aan zijn eerdere uitspraak dat men moet oprotten als men het met
het beleid niet eens is. Er zijn vaak nog wel wegen te vinden om elkaar te
bereiken.
De verschillen worden duidelijk als een initiatief om in de
stad een islamitisch opleidingscentrum te vestigen door de burgemeester worden
ontraden. Nida kan geen duidelijke grond vinden waarop Aboutaleb dat baseert.
El Oalli zegt dat beeldvorming tegenwoordig belangrijker is dan democratische
principes. Na de aanslag op een moskee in Quebec, Canada vormden stadsgenoten
van allerlei signatuur tot ontroering van El Oali een cirkel rond de moskee in
Rotterdam om de eenheid te benadrukken.
Daarmee is de Wij samenleving nog niet gegrondvest. Die zit nog vooral in het hoofd van de burgemeester, maar dat is wel een goed begin.
Daarmee is de Wij samenleving nog niet gegrondvest. Die zit nog vooral in het hoofd van de burgemeester, maar dat is wel een goed begin.
Hier
meer informatie op de site van Tegenlicht. Vanavond, verkiezingsavond
wordt in Pakhuis de Zwijger verder gepraat over nieuwe impulsen voor de
democratie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten