Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 23 juni 2018

The next guardian (2017), documentaire van Arun Bhatrarai en Dorottya Zurbó


Mooie afbeelding van het conflict tussen traditie en moderniteit

The next guardian gaat over een strijd tussen vader en zoon in een afgelegen deel van Bhutan over de beste manier van leven, de traditionele of de moderne. De vader is verantwoordelijk voor de boeddhistische dorpstempel en wil graag dat zijn zestienjarige zoon Gyempo later zijn taak overneemt, maar de zoon is meer geïnteresseerd in de moderne manier van leven en wordt daarin gesteund door Tashi, zijn vijftienjarige zus.

 De documentaire begint met een fraaie scène waarin Gyempo en Tashi samen voetballen. Ze maken ook nog een foto op de telefoon van Tashi en daarna schiet Gyempo de bal door de tempelpoort. Hun vader toont zich van zijn grappige kant door schuine grappen te vertellen met een Atsara masker op en een fallus symbool in zijn hand. Dat is zijn manier om te ontspannen. Arun Bhatrarai en Dorottya Zurbó tonen vaker zulke verschillen tussen de moderne en traditionele cultuur. Terwijl de vader naar traditionele dansen op tv kijkt, volgen Gyempo en Tashi een voetbalwedstrijd.

Tijdens het onderricht in de tempelrituelen, wil de vader niet dat zijn zoon een trainingsjack draagt omdat dit negatief karma kan veroorzaken. Hij staat erop dat zijn zoon een gho draagt net als hijzelf. Daarin gaat Gyempo later naar school. Na afloop van de lessen praat hij met een vriend over een meisje dat ook bij hen op school zit en dat zich afzijdig houdt maar zich op Facebook flirterig gedraagt. De vriend neemt het Gyempo kwalijk dat hij zijn vader wil opvolgen. Zelf loopt hij liever van huis weg.

De ouders van Gyempo praten over zijn toekomst. De vader wil dat hij naar een kloosterschool gaat om goed voorbereid te zijn op zijn taak als tempelbeheerder, de moeder ziet het liefst dat Gyempo eerst de moderne opleiding afmaakt, waar hij ook Engels leert zodat hij buitenlandse gasten later te woord kan staan. De vader vreest dat dit allemaal te lang gaat duren.

De jongensachtige Tashi gaat op trainingskamp in een voetbalschool om te zien of ze bij de nationale selectie kan komen. Dit lukt echter niet, zodat ze sip weer huiswaarts keert. Haar vader zegt dat ze met haar jongensachtige lichaam een moeilijke toekomst tegemoet gaat. Tashi vraagt Gyempo of hij later celibatair zal leven. Ze raadt hem aan om een vriendinnetje te nemen. Ze heeft zelfs een meisje gefotografeerd dat ze voor hem op het oog heeft.

Vervolgens gaat Gyempo toch met zijn vader naar een klooster. Ingaan tegen zijn wil kan hij niet. Hoewel men in het klooster de wil respecteert van de leerlingen, praat de vader op de jongen in om voor de traditie te kiezen, ook omdat straks anders de tempel wordt geconfisceerd door de overheid. Gyempo hoort zijn vader gapend aan en moet zijn best doen om niet in slaap te vallen.

In The next guardian wordt niet veel uitgelegd, maar dat maakt het sluimerende conflict tussen vader en zoon, traditie en moderniteit des te interessanter.  

Hier de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten