Afzondering is heel wat anders dan isolement
De Surinaams Nederlandse Cindy Kerseborn maakte drie jaar geleden
een documentaire over de inmiddels overleden schrijver Frank Martinus Arion en portretteerde
daarna schrijfster en dichteres Astrid Roemer (Paramaribo, 1947), die afgelopen
mei als eerste Caraïbische auteur de P.C. Hooftprijs voor haar oeuvre ontving. Het
portret Astrid Roemer – de wereld heeft
gezicht verloren ontleent de titel aan een novelle uit 1975 en wordt
ingevuld door verschillende kenners van haar werk en met fragmenten daaruit.
Het was voor Kerseborn niet gemakkelijk contact te leggen
met Roemer die zich na een akelige ervaring van stalking en beroving in Nederland
al vijftien jaar buiten de schijnwerpers ophield. Kerseborn reisde naar het
Schotse eiland Skye waar Roemer een tijdlang in een kleine gemeenschap woonde,
maar daar was ze inmiddels vertrokken. Een veehouder vertelt dat ze met zijn
moeder meeging om boodschappen te doen en in de winkel de artikelen liet pakken
door het personeel, hetgeen haar een excentriek voorkomen gaf.
Later vindt Kerseborn Roemer in een klooster in Gent (zie foto), waar
ze in alle rust wil nadenken over de essentie van het leven. Afzondering is
heel wat anders dan isolement. Ze vindt het heel belangrijk om te schrijven. Ze
zegt vier keer dat het verschrikkelijk zou zijn als ze dat niet kon. Veel erger
dan leven zonder relatie. Aan het eind van de documentaire is ze Kerseborn ook
wel dankbaar dat die veel moeite gedaan heeft om haar te vinden. Het portret gaf
haar lucht om zich eens te uiten, onder andere over de Decembermoorden uit 2008.
Ze ziet het als haar taak om verzoening tussen de verschillende Surinaamse
bevolkingsgroepen tot stand te brengen door middel van een tribunaal als in
Zuid Afrika na de apartheid werd gehouden. Haar politieke standpunten
vervreemdden haar van haar familie. Haar moeder las de recensies over haar
boeken en kon niet geloven dat haar oudste dochter lesbisch was.
Uitgever Franc Knipscheer vertelt dat het moeilijk was om in
contact met Roemer te komen, maar dat dit wel vanzelfsprekend verliep. Hij
stelt dat haar werk over de verhouding tussen dood en leven gaat en dat die in
metaforen beschreven wordt. Roemer ziet taal als een kunstuiting.De lezer moet
bij de les blijven om van haar werk te genieten. Vaak valt de inhoud pas bij
herlezing op zijn plaats. Haar eerste roman Over
de gekte van een vrouw (1982) viel goed in de feministische tijd die
Nederland toen beleefde. De trilogie met de nieuwe titel Onmogelijk moederland (2016) over de militaire dictatuur onder
Bouterse getuigt van een enorme concentratie, maar ze heeft daarin ook nog
ruimte om haar kat te beschrijven, zoals we in een fragment horen. Haar
poëtische stijl geeft een extra dimensie en kracht aan haar beschrijvingen,
waarin de positie van de vrouw en speciaal de zwarte vrouw een belangrijke rol
speelt.
Letterkundige Michiel van Kempen vertelt dat ze soms speelt
met werkwoordsvormen. Door andere tijden te gebruiken haalt ze de lezer uit het
verhaal. Hij merkt daarbij op dat die in de Duitse vertaling van Lijken op liefde (1997), een onderdeel
van Onmogelijk moederland, werden
rechtgetrokken hetgeen haar meteen een belangrijke Duitse prijs opleverde. Roemer
was volgens hem een icoon van de vrouwenbeweging. Haar poëtische stijl zoals
vertolkt in de bundel Afnemend (2012)
werd overgenomen door de eveneens in Paramaribo geboren en in Amsterdam
overleden Hans Faverey.
Roemer zegt dat ze door gaat met experimenten. Haar nieuwe
autobiografie is geschreven in korte zinnen die een dynamisch ritme moeten
aangeven van een leven dat niet gehecht is ,al wordt dat, getuige de recensie
van Arjan Peters (de Volkskrant, 23 april j.l.) niet door iedereen op prijs
gesteld. Daartegen over staat dat schrijfster Ruth San A Jong haar
schrijflessen altijd begint met de uitspraak van Roemer dat schrijven de
wetenschap van het intieme is, hetgeen een erkenning en aanmoediging is voor
het creatief schrijven.
heldere intro op de documentaire MAAR NOGMAALS.....ik ben niet LESBISCH ...en ben het nooit geweest...HEB WEL TWEEMAAL na mijn veertigste EEN INTIEME RELATIE GEHAD MET EEN VROUW...en heb langdurig een man liefgehad ook seksueel vanaf mijn achttiende...BASTA. PROBEER ME NIET SEKSUEEL TE DETERMINEREN...ik ga NOG STEEDS ALLEEN voor liefde en niet voor lust...WINTER2019
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor deze toevoeging, Astrid!
Verwijderenen dit nog...IK ZAT NIET IN EEN KLOOSTER maar gewoon in een appartementje TEGENOVER een mooi klooster in een mooie stad. NOG IETS...mijn boodschappen deed ik met genoegen ZELF in mijn winkelwagen MAAR KISTEN BRONWATER IN FLESSEN werden op verzoek van mij door winkelmannen gereden naar de kassa en naar buiten voor vervoer naar huis...KOM NOU....
BeantwoordenVerwijderen