Sterk portret van het leven in een troosteloze Engelse
buitenwijk
De debuutfilm van de Engelse acteur Paddy Considine (1974)
mag er wezen. Het verhaal over de eenzame en driftige Joseph, die in een
buitenwijk van Leeds woont. Na het overlijden van zijn vrouw, die hij vanwege haar zwaarte de bijnaam
tyrannosaur gaf, is hii in de versukkeling geraakt. Considine geeft de positie van
vijftigers die aan de verkeerde kant van de streep zijn beland, goed weer. Het beeld van
de werkloze Joseph die steun zoekt bij de gehuwde, maar eveneens eenzame Hannah
(Olivia Colman), eigenaresse van een kringloopwinkel, is zeer overtuigend,
vooral door het geweldige acteerwerk van Peter Mullan als Joseph en het
scenario van Considine zelf.
Het karakter van Joseph is meteen duidelijk als we beelden
van hem zien terwijl hij een honkbalknuppel tegen zijn hoofd tikt, afgewisseld
met een scheldkanonnade tegen personen die in de kroeg zitten waar hij net uit
vandaan gelopen is. Hij is zo nijdig dat hij zelfs zijn hond een rotschop geeft
waaraan die overlijdt. Hij bedreigt een ambtenaar van de sociale dienst en
belooft dat hij, nadat hij zijn geld gekregen heeft, niet terug zal komen, maar
gooit daarna wel de ruit in. Hij heeft een hekel aan Pakistaanse jongens die in
de kroeg biljarten en daarbij grove taal gebruiken en grijpt een van hen bij de
keel waardoor er later weer wraak op hem wordt genomen.
Dan is als hij al een keer bij Hannah in haar
kringloopwinkel langs is geweest. Bij haar ervaart hij enige troost in zijn
moeilijke bestaan, al moet hij van haar christendom weinig hebben. Na het
incident met de paki’s klopt hij opnieuw bij haar aan met de drogreden dat hij
van zijn fiets gevallen is. In plaats haar liefde te accepteren breekt hij de
gemoedelijke Hannah af door commentaar op haar middleclass afkomst en het feit
dat ze kinderloos is. Hannah voelt zich zwaar gekrenkt door de opmerkingen van
Joseph en reageert dat weer af op haar man James die zin heeft in seks.
Na een bezoek aan zijn terminaal zieke vriend Jack, betuigt
Joseph tegen Hannah zijn spijt. Zij gaat met hem naar het café wat weer tot
wantrouwen van James leidt. Joseph sloopt het schuurtje waar zijn hond altijd
sliep omdat zijn vrouw die niet binnen wilde hebben en krijgt commentaar van
zijn sympathieke overbuurjongetje Sam dat hoort dat de hond overreden. Minder
sympathie krijgt hij van Bod, de vriend van Sam’s moeder, die een gevaarlijke
bulldog heeft en bezwaar maakt tegen het lawaai dat Joseph met zijn moker
produceert.
In deze laatste scène is de spanning, net als elders in de
film, duidelijk voelbaar. Joseph geeft de bulldog nog net geen mokerslag maar
veel scheelt het niet, want Joseph weet van zichzelf dat hij geen gutmensch is.
Hij gaat na de dood van Jack opnieuw naar Hannah voor een begrafenispak. Hij
ziet dat ze een blauw oog heeft, zogenaamd veroorzaakt door een val van de
trap, en ontmoet daar ook de man van Hannah die meteen zijn wantrouwen
bevestigd ziet. De verhouding tussen Hannah en James komt in een zware crisis,
waarbij het voor de hand ligt dat Joseph diens plaats inneemt. Harmonieus
verloopt dat echter niet. In een brief aan Hannah vat Joseph de gebeurtenissen
van het laatste jaar samen, waarna hij in een net pak op bezoek gaat in de
gevangenis, hetgeen tot een fraaie ontknoping leidt die wordt voorgezet in het
prachtig lied We were wasted van The
leisure society.
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen