Schematische weergave van liefdesverlangen van een boerin
De korte film
Wildflowers, gemaakt naar een scenario van Anne Hofhuis, speelt zich af op
het Friese platteland. Juke (Dette Glashouwer, zie foto) is getrouwd met boer Tjeerd
(Marcel Faber) en samen hebben ze drie opgroeiende kinderen. Juke is echter
niet tevreden over haar leven gezien de behoefte aan motortochtjes op haar oude
Honda. Haar verlangen naar vrijheid krijgt nog meer voeding door een ontmoeting
met de stadse Joan (Suzan Boogaerdt). Wildflowers
blijft een nogal schematische weergave van de ontwikkeling die Juke meemaakt, temeer
omdat ze met haar lange blonde haren helemaal niet in de omgeving past, maar de
beelden waarmee het innerlijk conflict van Juke zich afspeelt zijn fraai
geschoten en de Friese taal, de muziek en de liedjes mooi passend.
Dat geldt al meteen voor de traditionele Friese dans die
door de dorpelingen in het gemeenschapshuis geoefend wordt. Juke en Tjeerd doen
daar ook aan mee. Het gaat daarmee meer om formele, stampende passen dan om
persoonlijke contacten maar het is wel een leuk verzetje naast alle werk op de
boerderij. Af en toe haalt Juke de motor uit de schuur en rijdt daarover over
de vlakke wegen, al moet ze de oude Honda eerst aan de praat krijgen. Tjeerd
vindt dat ze beter de auto kan pakken als ze weg wil, maar Juke laat zich haar
vrijheid niet afnemen.
Op een dag krijgt ze echter motorpech en wordt ze opgepikt
door Joan die haar naar huis brengt. In de auto vertelt Juke dat haar man boer
is en zijzelf een halve boerin. Het is leuk dat de vrouwen de eerste keer nog
geen verder contact leggen, maar de gelegenheid daartoe ontstaat wel tijdens
een bruiloft van een ander stel uit het dorp. Joan heeft duidelijk een oogje op
Juke die zelf ook wel kriebels voelt maar daar wat minder voor durft uit te
komen. Joan pakt haar echter bij de hand en neemt haar mee de dansvloer op.
Dat Joan haar seksuele verlangen heeft aangewakkerd blijkt
wel als Juke voor het slapen gaan haar borsten in de spiegel bekijkt De vrouwen
komen nader tot elkaar nadat Joan de boerderij bekeken heeft waarbij Tjeerd
heel grappig over de koeien zegt dat je die dames wel aan de gang moet houden. Hij
is ook degene die voorstelt dat Juke kan helpen om de zeilboot van Joan te helpen
lassen.
Het is voorspelbaar dat daarbij de liefde ontvlamt. Eerst
schrikt Juke daar zelf van, nadat ze overboord valt en daarna gekust wordt door
Joan. Ze vlucht terug naar de boerderij en probeert haar verlangen kwijt te
raken bij Tjeerd, die echter niet zo heel erg gepassioneerd is, tenminste niet
op de manier waarop Joan dat kan uitdrukken. Juke pakt daarom haar tas om een
paar dagen met Joan te gaan zeilen. Tjeerd is daar niet tegen, al mist Juke dan
wel het naar buiten gaan van de koeien, dat altijd weer een hele happening is.
Joan laat, krachtdadig als ze is, de boot vastlopen op het
wad. Ze hebben twaalf uur de tijd voor de liefde. Het gevoelig gezongen lied
met de regels Little girl where did you
sleep last night? In the pines where the sun never shines? begeleidt hen op
de achtergrond, maar als de het liefdesverlangen eenmaal gestild is, wordt Juke
toch bevangen door twijfel over de moderne ideeën van Joan. In het vervolg zien
we hoe ze daar zelf uit komt.
Hier
een recensie van Monica Meijer op Cinemagazine
Geen opmerkingen:
Een reactie posten