Jonge moslimgeneratie heeft opvoedende kracht
Regisseuse Bregtje van der Haak maakte tien jaar geleden al
eens de uitzending Satellite Queens waarin
ze een kijkje nam bij de taboedoorbrekende talkshow Kalaam Nawael, dat Vrouwenpraat
betekent, dat dan al vijf jaar lang door vier knappe jonge moslima’s vanuit
een studio in Libanon wekelijks gepresenteerd wordt en dat door onderwerpen als
homoseksualiteit en seks voor het huwelijk veel aandacht trekt in de hele
Arabische wereld. Van de Libanese Rania, de Egyptische Fawzia, de Palestijnse
Fahra en de Soedi Arabische Muna (zie foto) is alleen de laatste nog over. Ze presenteert
het programma inmiddels met de progressieve Nadia uit Koeweit, maar ze kunnen
het goed vinden met elkaar. Muna zegt dat Nadia weer een ander soort vrouw
vertegenwoordigt die vrijer is dan zijzelf.
Van der Haak gaat met de gescheiden Muna mee naar haar
woonplaats Riyad, waar zij met haar twee geëmancipeerde dochters woont. Ze
kreeg een intellectuele opvoeding en was verrast dat haar vader eens op een
scherm in de studio vertelde dat hij trots was op zijn dochter. Muna vertelt
dat vroeger iedere vrouw een mannelijke voogd had, maar dat dit inmiddels
alleen nog geldt rond het huwelijk en het reizen. In de openbare ruimte wordt
Muna overal herkend en met bewondering aangesproken. De scheiding was volgens
Muna moeilijk maar het is beter zonder vernedering te leven. Ze meent dat
mensen zich sterker voelen met de Arabische Lente in het achterhoofd. Ook
mannen zijn erdoor veranderd. Tegenwoordig komen ze ook alleen in winkels. Overal
maakt men selfies. Dat kan zolang men de privacy van anderen maar niet schaadt.
Ze heeft een leesclub in haar huis waarin men praat over de maatschappij.
Binnen is de vrouw veilig, buiten is ze in haar vrijheid beperkt. De club praat
over de voor- en nadelen van het verbod om zelf auto te rijden. De dochter van
Muna wil dat toch heel graag.
Nadia, die net als de financier van het programma uit
Koeweit komt, heeft een toneelopleiding gedaan. Ze voelt zich een trotse
moslim, al praktiseert ze haar geloof niet. Ze wordt wel eens bekritiseerd over
haar vrije opvattingen, bijvoorbeeld toen ze in de studio op een aanstekelijk
muzieknummer ging dansen. Ze vertelt dat er tegenwoordig openlijk kritiek kan
worden geuit op het koningshuis in Koeweit. De nieuwe generatie is veel
bewuster door de invloed van de smartphone. Daarmee is men de oudere generatie
vooruit. Volgens Nadia kan een jongere generatie een opvoedende waarde hebben.
Ze wil graag dat mannen ook een feministische overtuiging krijgen.
De vrouwen zijn het er beiden over eens dat zweepslagen
tegen een jong meisje, een onderwerp in de talkshow, niet kunnen. Ze menen dat
dit in de toekomst zal veranderen. Beiden vinden ook de westerse democratie
niet nastrevenswaardig. Trump heeft dit alleen maar bevestigd. De vele
vluchtelingen in Beiroet en de angst voor aanslagen hebben een invloed op het
programma. In de studio wordt gediscussieerd over de verhouding tussen armoede
en terrorisme. Muna gaat naar een vluchtelingenkamp buiten Libanon en filmt
daar het werk van hulporganisaties. Aandacht op sociale media genereert hopelijk
steun, onder andere van de VN. Na de komst van IS wilde ze de terreur het
liefst negeren. Ze wil nog steeds de hoop uitstralen dat het allemaal anders
kan. Ze stelt zich voor dat de wereld in een dip zit en dat het straks weer
beter gaat. Het feit dat zeventig procent van de bevolking in Saoedi Arabië
jonger is dan vijfentwintig jaar helpt haar in haar hoop.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten