Cannot
leave, cannot stay
Hoe is het om tot de middenklasse te behoren, werk te doen
dat niet inspireert en in een slaapwijk te wonen? Het is een vraag die vaker
zal opkomen bij de mensen die het betreft, als die al doordringt tot het
bewustzijn, want tegelijk voelt men zich bijzonder in vergelijking met de klasse daaronder. Richard Yates schreef er een fantastisch boek over spelend in de
jaren vijftig in Connecticut, dat verfilmd werd door Sam Mendes.
Frank en April Wheeler (zie foto) wonen met hun twee kinderen in een
rustig vrijstaand huis aan Revolutionary Road, op gezichtsafstand van hun
vrienden Milly en Shep Campbell en staan voor een belangrijke keuze in hun
leven: wordt het een ‘would be’- bestaan zoals vele andere middle-class
Amerikanen of gaan ze hun eigen weg? Aldus begon ik een recensie over het boek.
Het is meteen al ruzie tussen Frank en April als ze naar
huis rijden na een toneeluitvoering waarin April een mooie rol vertolkte in een
amateuristisch stuk dat door Frank niet werd gepruimd. Hij had al min of meer
afgesproken met de Campbells maar April is daar niet voor in de stemming en wil
naar huis.
In een volgende scène zien we Frank met de trein naar
kantoor gaan, in het massieve Knox gebouw. Hij helpt een nieuwe typiste, voert
haar dronken en duikt met haar het bed in. Het is tenslotte zijn dertigste
verjaardag. Afwisselend wordt geschakeld naar April in het huis rondhangt en
bezoek krijgt van makelaar Helen die hen het huis heeft aangesmeerd. Ze brengt
een plantje en als April vraagt of ze iets terug kan doen, zegt Helen dat ze
een intelligente zoon John hebben die in een psychiatrische inrichting zit en
die het contact met hen op prijs zou stellen.
De vertwijfeling van April over het huisvrouwenbestaan is
duidelijk te zien in haar gezicht.
Ze bedenkt een plan naar aanleiding van een oude foto van
Frank in Parijs. Daar moeten ze naar toe. Ze moeten uitbreken uit hun
ingeblikte bestaan. Frank hoort het bij thuiskomst aan en laat zich overhalen.
Hij wilde toch ook niet net als zijn vader zijn hele leven zonder smoel bij Knox
werken? April wil in Parijs wel secretaresse worden om Frank de tijd te gunnen
na te denken over wat hij met zijn leven wil.
In de herfst moet het gaan gebeuren. Ze lichten iedereen in
en zetten hun huis te koop, maar er komt een kink in de kabel of beter gezegd
twee kinken. Knox geeft Frank een promotie met uitzicht op een uitdagende
functie, April blijkt zwanger. Frank krabbelt terug, April komt in een lastig
parket. Ze zit gevangen tussen vertrekken en blijven, hetgeen haarfijn wordt
gezien door John als hij met zijn ouders bij hen te eten komt.
Frank bekent dat hij een verhouding met zijn typiste had.
‘Waarom zeg je dat?’ vraagt April. ‘Om me jaloers te maken?’
‘Zeg me wat je voelt,’ zegt Frank.
‘Ik voel niks, neuk wie je wilt,’ antwoordt April, die aan
het eind van haar latijn is.
Het verhaal wordt ondersteund door herkenbare
piano-accoorden, al is het af en toe een beetje teveel Soldaat van Oranje.
Blijft over de vraag wat beter is, het boek of de film. In mijn recensie
schreef ik: Ik weet niet hoe de film (met Kate Winslet) is, maar die mist zeker
veel mooie formuleringen, behalve als met een voice-over zinnen worden
ingesproken, zoals deze: ‘Er begon nu een tijd van zulke vreugdevolle
verwarring, van zo’n opgetogen luchthartigheid, dat Frank Wheeler zich later
nooit kon herinneren hoe lang die geduurd had.’
Inmiddels kan ik zeggen dat boek en film beide hun eigen
kwaliteiten hebben. Het boek vanwege de prachtige zinnen, de film vanwege het
overtuigende acteerwerk van Kate Winslet.
Hier de trailer.
Hier de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten