Knagen aan de hegemonie van een patriarch
De Israëlische documentairemakers Tal Barda (1983) en Naom
Pinchas (1974) maakten een fascinerend portret van de muzikale familie Alaev uit
Tadzjikistan die na het uiteenvallen van de Sovjet Unie uitweek naar Israël.
Bijzonder is dat door enkele leden van de familie geknaagd wordt aan de strakke
leiding van de ruim tachtigjarige Papa Alaev (zie foto), de stichter en de leider van de
groep Allo Alaev. In de documentaire wordt niet zo heel veel uitgelegd maar de
beelden tonen volgzaamheid en spanning, rebellie en bevrijding.
Tal Barda en Naom Pinchas beginnen met Ariel, een zoon van
Papa, die vertelt dat hij op vierjarige leeftijd al trommel speelde. Zijn vader
instrueerde hem tijdens een optreden waar hij moest gaan zitten, maar het was
zo donker om hem heen dat Ariel de verkeerde kant op keek en zich pas na een
hint omdraaide. Het publiek was begeesterd omdat men dacht dat het doorgestoken
kaart was maar zo was het niet bedoeld. Het voorbeeld maakt wel duidelijk hoe
sterk de invloed van Papa op zijn gezinsleden was. In al die jaren is dat niet
veranderd, maar kleinzoon Zvika, zoon van Ada, een dochter van Papa en
alleenstaande moeder, wil daar verandering in brengen.
Papa zelf speelt al vanaf zijn derde en is overal in de
wereld geweest. De opzwepende Tadzjiekse muziek verovert gemakkelijk de harten
van het publiek. De meeste leden passen zich gemakkelijk aan de leiding van
Papa aan. De genoemde Ariel koopt op de markt precies de groenten en het fruit
dat Papa wil hebben en schoondochter Malka kookt de pilav op de wijze zoals
Papa aangeeft. Dochter Ada was niet te spreken over de gang van zaken en zocht
na aankomst in Israël een baantje buiten de deur. Zvika vertelt dat zijn moeder
eerder de traditionele ganun bespeelde en dat haar vader slecht te spreken was
over de afvalligheid van zijn dochter. Volgens hem is muziek maken en optreden
en kwestie van hard werken en veel oefenen. Zvika werd ingepalmd door zijn
grootvader op het moment dat zijn moeder aan het werk was en raakte daarmee in
een spagaat. Tijdens een feest ter gelegenheid van de 67ste
verjaardag van Papa kwam de twist tussen Ada en hem duidelijk tot uiting.
Tijdens een zomertournee in Duitsland hebben de vrouw van
Papa, Malka en Ada het rijk alleen. Ze spelen kaart en lachen over het feit dat
de haan van zijn nest af is. Oma is heel wat toleranter dan haar man die zijn
familie nog steeds geen enkel meebeslissingsrecht gunt. Als Zvika iets oppert
over de liedkeuze moet hij meteen zijn mond houden, ook al is Papa duidelijk
aan het eind van zijn latijn. Zvika denkt dat hij zijn eigen weg moet gaan om
meer zeggenschap te krijgen over zijn leven, maar dan besluit zijn moeder mee
te gaan doen op de ganun, al de repetities gaan nog buiten medeweten van Papa
om. Zvika is zeer blij om weer herenigd te zijn met zijn moeder en regelt een
uitvoering gedurende de 81ste verjaardag van Papa. De staatsgreep
wordt duidelijk niet door zijn grootvader op prijs gesteld. Teleurgesteld sloft
hij naar de deur. Ada is bezorgd maar haar moeder spreekt haar moed in. Het
initiatief wordt gevolgd door een optreden met Ada erbij. Papa ligt op bed en
heeft gezelschap van Avraham, een jong kleinkind. Het is duidelijk dat hij zich
na zovele jaren heeft neergelegd bij de regime change.
Hier de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten