Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



woensdag 25 oktober 2017

Goudzoekers in YouTube land, Tegenlicht, 22 oktober 2017


Jonge creatieve mensen speelbal van de commercie

Regisseur Nordin Lasfar richt zich op een nieuw fenomeen op YouTube, dat slechts twaalf jaar bestaat, maar inmiddels een goudmijn blijkt te zijn voor enkele jongeren en zeker voor adverteerders. Op een eigen YouTube kanaal worden filmpjes getoond waarop kijkers zich kunnen abonneren. Door een geheim algoritme worden de filmpjes in een rij gezet waarin de meest bekeken filmpjes of andere content het meeste geld opleveren, omdat adverteerders daar graag een graante van meepikken. Daarmee is volgens de makers YouTube tot een mondiaal televisieplatform geworden dat concurreert met gewone televisiezenders

Lasfar begint in Los Angeles waar een beurs wordt gehouden, de Vidcon, waar makers van content zich laten zien. Dat zijn allemaal jonge mensen, soms nog kinderen, die denken rijk te kunnen worden met hun eigen televisieprogramma. Matt Gielen vertelt over het bedrijfsgeheim dat daaraan ten grondslag ligt. Het algoritme, dat bepaalt welke content voorrang krijgt in de hitparade, is onbekend en vooral de makers van YouTube, een product van Google, worden daar erg rijk van. Influencer marketeer Brendan Gahan richt zich op de advertenties die rond de filmpjes te zien zijn. Men verdient daar vanwege de wereldwijde markt een goede boterham aan.

De Nederlandse maker Jordi van den Bussche, bijgenaamd Kwebbelkop, richtte zich na zijn vwo opleiding op deze markt en werd door het inspreken van teksten tijdens het spelen van games een vooraanstaand speler met zeven miljoen abonnees en daarmee een groter bereik dan een Nederlandse televisiezender. Ruud de Langen is een inkoper van reclamezendtijd en constateert dat de kijktijd op de reguliere tv terugloopt. Vooral jongeren kijken naar YouTube, voelen zich betrokken bij degenen die ze volgen en vormen voor reclamemensen een mooie melkkoe. Helaas gaat de inkoop geautomatiseerd en komt men ook wel eens per ongeluk bij IS of antisemitische organisaties terecht.

Views vormen in deze wereld een belangrijke factor. Het gaat erom de aandacht gevangen te houden. Bardo Ellens had met Banjo TV ooit het grootste Nederlandse YouTube kanaal, maar werd om onduidelijke reden zijn toppositie kwijt en moest weer opnieuw beginnen. Anderen nemen daarom een managementbureau in de hand om hen te begeleiden. Omdat Ellens met zijn dagelijkse filmpjes van vier minuten voorbijgestreefd werd door gamers die de aandacht langer gevangen hielden en daardoor commercieel interessanter waren, zint hij op andere content, waarbij porno in beeld komt. Het is te verwachten dat de seksueel getinte filmpjes veel aandacht vangen en dat men door de moordende concurrentie steeds verder gaat. De twaalfjarige Emma Keuven is zo’n voorbeeld van een meisje dat, aangezet door haar moeder, de grenzen van het betamelijke opzoekt. Ik zou haar aanraden om lekker te gaan paardrijden en zich niet te storten in een markt die onvermijdelijk uitloopt op amorele praktijken.  

De Langen vraagt zich af of het gezond is dat Google en Facebook beide de markt beheersen. Het zou een oplossing zijn als Europa zelf een dienst in het leven roept, waarbij mensen hun creativiteit kwijt kunnen en niet meteen speelbal van de commercie worden.

Hier meer informatie op de site van Tegenlicht, hier meer informatie over de meet-up, vanavond onder de titel De pioniers van YouTube land in Pakhuis de Zwijger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten