Jonge creatieve mensen speelbal van de commercie
Regisseur Nordin Lasfar richt zich op een nieuw fenomeen op
YouTube, dat slechts twaalf jaar bestaat, maar inmiddels een goudmijn blijkt te
zijn voor enkele jongeren en zeker voor adverteerders. Op een eigen YouTube
kanaal worden filmpjes getoond waarop kijkers zich kunnen abonneren. Door een
geheim algoritme worden de filmpjes in een rij gezet waarin de meest bekeken
filmpjes of andere content het meeste geld opleveren, omdat adverteerders daar
graag een graante van meepikken. Daarmee is volgens de makers YouTube tot een
mondiaal televisieplatform geworden dat concurreert met gewone televisiezenders
Lasfar begint in Los Angeles waar een beurs wordt gehouden,
de Vidcon, waar makers van content zich laten zien. Dat zijn allemaal jonge
mensen, soms nog kinderen, die denken rijk te kunnen worden met hun eigen
televisieprogramma. Matt Gielen vertelt over het bedrijfsgeheim dat daaraan ten
grondslag ligt. Het algoritme, dat bepaalt welke content voorrang krijgt in de
hitparade, is onbekend en vooral de makers van YouTube, een product van Google,
worden daar erg rijk van. Influencer marketeer Brendan Gahan richt zich op de
advertenties die rond de filmpjes te zien zijn. Men verdient daar vanwege de
wereldwijde markt een goede boterham aan.
De Nederlandse maker Jordi van den Bussche, bijgenaamd
Kwebbelkop, richtte zich na zijn vwo opleiding op deze markt en werd door het
inspreken van teksten tijdens het spelen van games een vooraanstaand speler met
zeven miljoen abonnees en daarmee een groter bereik dan een Nederlandse
televisiezender. Ruud de Langen is een inkoper van reclamezendtijd en
constateert dat de kijktijd op de reguliere tv terugloopt. Vooral jongeren
kijken naar YouTube, voelen zich betrokken bij degenen die ze volgen en vormen
voor reclamemensen een mooie melkkoe. Helaas gaat de inkoop geautomatiseerd en
komt men ook wel eens per ongeluk bij IS of antisemitische organisaties
terecht.
Views vormen in deze wereld een belangrijke factor. Het gaat
erom de aandacht gevangen te houden. Bardo Ellens had met Banjo TV ooit het
grootste Nederlandse YouTube kanaal, maar werd om onduidelijke reden zijn
toppositie kwijt en moest weer opnieuw beginnen. Anderen nemen daarom een
managementbureau in de hand om hen te begeleiden. Omdat Ellens met zijn
dagelijkse filmpjes van vier minuten voorbijgestreefd werd door gamers die de
aandacht langer gevangen hielden en daardoor commercieel interessanter waren,
zint hij op andere content, waarbij porno in beeld komt. Het is te verwachten
dat de seksueel getinte filmpjes veel aandacht vangen en dat men door de
moordende concurrentie steeds verder gaat. De twaalfjarige Emma Keuven is zo’n
voorbeeld van een meisje dat, aangezet door haar moeder, de grenzen van het
betamelijke opzoekt. Ik zou haar aanraden om lekker te gaan paardrijden en zich
niet te storten in een markt die onvermijdelijk uitloopt op amorele praktijken.
De Langen vraagt zich af of het gezond is dat Google en
Facebook beide de markt beheersen. Het zou een oplossing zijn als Europa zelf
een dienst in het leven roept, waarbij mensen hun creativiteit kwijt kunnen en
niet meteen speelbal van de commercie worden.
Hier
meer informatie op de site van Tegenlicht, hier meer
informatie over de meet-up, vanavond onder de titel De pioniers van YouTube land in Pakhuis de Zwijger.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten