Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



zaterdag 7 oktober 2017

In dienst van de vrede – een portret van rabbijn Awraham Soetendorp (2013) door Heleen Minderaa


Sociale bewogenheid van liberale rabbijn een sprekend voorbeeld voor ons allen

Ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van rabbijn Awraham Soetendorp Amsterdam, 1943) maakte de ervaren, veelal voor de publieke omroep werkende televisiemaakster Heleen Minderaa een liefdevol portret van de liberale joodse voorganger, die een bewogen leven achter de rug heeft, maar zich nog altijd elke dag inzet voor de wereldvrede. Een van zijn initiatieven was om de leiders van wereldreligies bij elkaar te brengen om een gezamenlijke inspanning daartoe te verrichten, ook in concrete zin om ervoor te zorgen dat ieder mens hier op aarde de beschikking heeft over zuiver water waardoor allerlei ziekten voorkomen kunnen worden. In de documentaire komt ook zijn vrouw Sira veel aan het woord die de bevlogenheid van Soetendorp in perspectief zet. Ze zegt dat ze allebei een bijzondere ontwikkeling hebben gekend omdat ze in de oorlog los van hun ouders ondergedoken zaten en dat schept een band die zeer hecht is.

Soetendorp wordt om te beginnen zingend op de fiets gefilmd in zijn eigen buurt in Amsterdam. Hij zegt tegen Minderaa dat hij nog vaak aan zijn leeftijdsgenoot Ischa Meijer moet denken die ooit zei dat in elke joodse jongen een messias schuilt. Dat gevoel heeft hij nog steeds. Zijn vader ging naar de burgerlijke stand om zijn geboorte aan te geven en zei dat zijn zoon shalom zou heten, want shalom zou er zijn. Later in de reportage zeggen zijn dochters Pnina en Tamar dat dit toch werkelijk te hoog gegrepen is en dat hun vader dat in zijn hart ook wel voelt. Niettemin blijft Soetendorp onverminderd zijn missie uitdragen en dat neemt hem voor ons in, ook al was Sira minder te spreken over zijn grenzenloosheid. Terwijl hij in de nacht uit bed stapte om naar een stervende te gaan, zou zij gevraagd hebben of ze een ambulance moest bellen. Zijn obsessie om anderen bij te staan heeft te maken met de oorlog en daar komt volgens zijn dochters ook zijn grote behoefte aan harmonie vandaan.

Minderaa filmt, als voorbeeld van de vele maatschappelijke projecten waar Soetendorp bij betrokken was, een bijeenkomst van religieuze leiders in september 2013 bij Unicef in het gebouw van de Verenigde Naties in New York waar Soetendorp een alliantie smeedt om samen te werken aan vrede. Daarvòòr werd in mei 2013 in Den Haag al een Waterdag georganiseerd die politici, ondernemers en religieuze leiders bijeen bracht. Ook filmt Minderaa Soetendorp in zijn eerste gemeente in Den Haag, waar hij in het bijzijn van koningin Juliana geïnstalleerd werd en daarmee in de voetsporen van zijn vader trad. In archiefbeelden van het KRO programma Het decor is een tempel uit 1965 zien we de piepjonge Soetendorp vertellen over zijn idealisme. Later horen we over zijn gevoel klein te zijn tegenover de pastorale noden en zijn twijfel of men veel aan zijn preken gehad had.

Indrukwekkend is het relaas over de oorlog. Na de inval in hun huis werd Soetendorp in een koffertje naar Velp gebracht waar hij door de Duitse katholieke Ria en haar man Bertus onder de schuilnaam Bobby in huis werd genomen. Aan het eind van de oorlog werd Bertus door een vuurbom getroffen in zijn poging om het leven van Soetendorp te redden. Sira zegt dat zij beiden na de oorlog hun eigen vorm moesten vinden omdat ze het in het begin van hun ontwikkeling zonder hun ouders moesten stellen. Het maakte dat Soetendorp zich de belichaming voelde van een kans en zijn aandacht besteedde aan de reddende minderheid van de wereldbevolking. Hij begon als een pionier, zegt hij, en dat is hij nog steeds. Hij heeft de drempel tussen de religies geëffend en daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan de wereldvrede, ook al is die tegenwoordig nog niet echt zichtbaar.

Hier de site van Minderaa media.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten