Advocate met female power op de bres voor het officiële
Afghaanse rechtssysteem
In 2013 maakte Natalie Righton de angstaanjagende
documentaire Extreem leven over haar
correspondentschap in Afghanistan. Dezelfde formulering gebruiken de Deense
documentairemaakster Nicole Nielsen Horanyi en de hoofdpersoon, advocate
Kimberley Motley, over de toestand in Kaboel waar zij rond deze tijd
verkeerden. Interviewer Sarina Vitta, die het nagesprek in Regisseur aan de keukentafel leidt, is zichtbaar vol bewondering
voor deze vrouwen die hun leven in de waagschaal stelden om ons een idee te
geven van de wijze waarop het officiële rechtssysteem in het bijna middeleeuwse
Afghanistan werkt.
De context vormt het vermeende vertrek van de Amerikaanse
militairen, die al sinds 2001 in Afghanistan waren om de taliban uit te
schakelen. Dat werd vanwege het excessieve geweld rond de
presidentsverkiezingen nog enkele maanden uitgesteld. In de explosieve toestand
doet Motley haar werk als advocate. Haar chauffeur en assistent vertellen over
hun angst als Motley terug is van een bezoek aan haar gezin in North Carolina.
In de tussentijd is er een granaat naar haar appartement gegooid die niet is
afgegaan. Ze bespreekt de toestand met haar vertrouwelingen en zegt dat ze ook
mogen vertrekken als ze zich niet veilig voelen. Zelf is ze vastbesloten om te
blijven.
Motley kwam in 2008 naar Kaboel en is de enige Westerse
vrouwelijke advocaat in een mannenbolwerk. Ze kwam om geld te verdienen maar werkt
ook als mensenrechtenadvocaat en moet haar weg zien te vinden tussen het
formele rechtssysteem in Afghanistan, het informele en de sharia van de
taliban. Nielsen volgt haar, zo goed als mogelijk is, in een drietal zaken. Anthony
Malone is een Britse huurling die vast zit op verdenking van fraude. De rechter
wil geld om hem vrij te spreken, maar Motley wijst op het gebrek aan getuigen
en baseert zich op de Koran, waarop de rechter Malone laat gaan.
Ze geeft advies aan de eenentwintig jarige Nadia die in de
vrouwengevangenis Badam Bagh vast zit op verdenking van overspel terwijl dat
door haar man werd geënsceneerd. Motley is blij dat ze nooit een
schuldbekentenis tekende en krijgt haar daarom vrij.
De zaak tegen de Zuid Afrikaanse huurling Bevan Campbell,
die vast zit op verdenking van drugshandel, kost meer tijd. Campbell weigert
zich te laten omkopen, zodat Motley verschillende keren moet pendelen tussen
gevangenis en ministerie van Justitie om tenslotte met veel female power haar cliënt vrij te krijgen
die vervolgens meteen naar Johannesburg vliegt.
Vastberadenheid is het beste woord om de inspanningen van
Motley te typeren. Ze had een Koreaanse moeder, mocht thuis geen televisie
kijken en was daarom nog meer geïnteresseerd in de serie Law, die ze zoals ze thuis zei, van school moest kijken. Zelf wijst
ze de Afghanen regelmatig op het belang van de wet, die daar nogal gemakkelijk
met voeten getreden wordt. Ze foetert erover dat miljarden euro’s in de zakken
verdwijnen en ze is ook boos op de Amerikaanse ambassade die niets doet om haar
veiligheid te verzekeren. Na een bezoek aan haar gezin is ze altijd gespannen
om weer in Kaboel terug te komen. De beelden van het stadsleven die ze uit haar
auto ziet, doen denken aan de middeleeuwen.
Het eind is schokkend omdat Motley, na een koelbloedige
moord op een Zweedse journalist in haar wijk, voor haar veiligheid in een hotel
trekt dat een kwartier later door de taliban onder schot genomen wordt. Het zet
haar aan het denken of ze niet beter elders een kantoor kan openen, maar in het
nagesprek horen we dat ze ook nog steeds in Kaboel zit en daar een grote
praktijk heeft, deze koelbloedige vrouw die ooit ook Miss Wisconsin was.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten