Al te verstilde sfeer rond een getraumatiseerde oogarts
De eerste speelfilm van Jochem de Vries is een psychologische
thriller rond oogarts Thomas, die zeventien jaar een relatie heeft gehad met
Marie, maar haar nog altijd niet kan loslaten. Gedurende de film wordt veel
spanning opgebouwd, maar aan het eind heeft de kijker toch het gevoel dat hij
het bos in gestuurd, net zoals Thomas in de nacht in een akker verdwijnt. De
titel van de film verwijst naar het hoornvlies, waardoor licht in het oog naar
binnen valt. Wellicht heeft Thomas een afwijking waardoor zijn zicht
vertroebeld is.
In het openingsbeeld van de film zit hij in zijn auto te
wachten tot Marie het huis uit gaat. Hij weet precies wanneer ze bij haar
schoolklas moet zijn en maakt gebruik van de gelegenheid om in haar huis te
douchen en de plantjes water te geven. Hij gaat zelfs naar de vader van Marie
die in een verpleeghuis is opgenomen. Dat zegt wel genoeg over zijn intense
behoefte de relatie te herstellen, die ongetwijfeld door Marie is uitgemaakt
omdat er met Thomas geen land te bezeilen viel, al wordt niet helemaal duidelijk
wat zich heeft afgespeeld. Vrienden van hen zouden daar iets over kunnen
opmerken, maar houden hun mond stil, zoals de meesten in Cornea.
Thomas heeft inmiddels een nieuw vriendinnetje, Merel, die
onder de indruk is van de foto’s die hij vroeger maakte. Ze doet haar best zich
bij hem op haar gemak te voelen maar hij maakt het haar niet gemakkelijk. Hij
reageert vaak als iemand die getraumatiseerd is. Zijn supervisor komt op een
dag naar hem toe om een functioneringsgesprek aan te kondigen en uit zijn
houding blijkt dat hij zich ook niet zo goed raad weet met zijn collega.
De spanning neemt verder toe als Niels in beeld komt. Hij is
de nieuwe vriend van Marie en Thomas doet er alles aan om ook hem te stalken.
Dat leidt tot een ongeluk waarbij Niels in het ziekenhuis belandt, waar zijn
situatie eerst stabiel is, maar waar hij later overlijdt. In de tijd van zijn
verblijf in het ziekenhuis is Thomas heel lief voor Marie, die later dan ook opmerkt
dat hij gegroeid lijkt en de band met hem aanhaalt. Merel is daarentegen slecht
te spreken dat Thomas het per sms met haar uitmaakt, maar Thomas geeft geen
sjoege als zij in het ziekenhuis verhaal komt halen.
Cornea is
opgebouwd uit vrij korte scènes waarin weinig gesproken wordt en speelt zich af
in een burgerlijk milieu waarin men gewoon is het diner met wijn vergezeld te
laten gaan. ‘Doe mij maar een fles wijn,’ zegt Merel op een feestje van
vrienden van Thomas en Marie. De locaties zijn met zorg gekozen, zoals de
parkeergarage onder het ziekenhuis waar Thomas in rijdt op het moment dat hij
zich moet verantwoorden voor een driftbui of het zomerhuisje aan het meer waar Thomas
en Marie naar toe gaan als hun relatie hersteld is en zij ook nog zwanger van
hem blijkt. Helaas is de film te verstild op momenten dat meer uitleg gewenst
is.
Wendell Jaspers vervult in de rol van Merel en Rifka Lodeizen
als Marie mooi tegenspel tegen de nogal platgeslagen Juda Goslinga als Thomas (zie poster). Alleen
tijdens een klassiek concert zien we dat hij een traan ontwikkeld, maar verder
blijft hij een gesloten mens die zijn geheim niet aan ons wil openbaren. Zijn
buikpijn heeft met een psychosomatische ziekte te maken, waarvan de
achtergronden ons onbekend blijven.
Hier de trailer op
vimeo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten