Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 11 september 2017

Kwestie van vertrouwen, Tegenlicht, 10 september 2017


De techniek plaatst ons voor nieuwe opgaven en knaagt aan ons vertrouwen

Vertrouwen is het bindmiddel in de samenleving. Dit was vorige week zondag nog te zien in de Tegenlicht uitzending over het broodfonds. Als men geen vertrouwen meer in elkaar heeft dan is het einde zoek. Regisseur Jos de Putter benadert het onderwerp vanuit de technologische hoek. Daarin is de kwestie niet bij voorbaat een uitgemaakte zaak. Als de technologie ons dient is het prachtig, zegt de Britse filosoof James Williams (zie foto), maar voor hetzelfde geld worden we ingeblikt door diezelfde technologie.

De Putter begint negatief. Hij is op bezoek bij Richard Edelman, de oprichter van een communicatiebureau dat onder andere advies geeft aan Google, die zegt het publieke vertrouwen in de wereld sterk gedaald is. Bevolkingsgroepen voeren geen dialoog meer met elkaar. Iedereen zit opgesloten in zijn eigen bubbel, de elite zou alleen maar op eigen gewin uit zijn. Arent Jan Hesselink, van de vestiging aan de Zuid As, komt terug op de lage stand van de trustbarometer. Gevoelens van onveiligheid spelen daarbij een belangrijke rol, zegt hij. Ran Cohen was veiligheidsagent in Israël en adviseert onder andere de NS. Kennis helpt tegen paniek, zegt hij.

De invloed van de sociale media verandert de omgang. Williams zegt dat die onze aandacht opslurpen en ons manipuleren. Edelman voegt daaraan toe dat door het wegvallen van de autoriteit het publiek zich vooral richt op gelijkgestemden. In de echokamer horen we alleen onszelf.

De Amerikaanse psycholoog Michal Kosinski heeft op grond van likes op Facebook een programma gemaakt dat de voorkeuren van mensen voorspelt. Deze zijn nauwkeuriger dan we zelf kunnen bedenken en dat geeft een onbehaaglijk gevoel. Filosoof Floridi werkt net als Williams ook in Oxford. Hij zegt dat de mens al niet het middelpunt van schepping was, maar door de computer helemaal van zijn voetstuk valt. We zijn niet veel meer dan bundels met data. Kosinski weet inmiddels dat zijn onderzoek ook de verkiezingen kan beïnvloeden. Het bedrijf Cambridge Analytica ging met zijn onderzoek aan de haal.

Daarmee zijn we op het terrein gekomen van de fake nieuws. Kosinski vond de Artifical Intelligence van Facebook verwerpelijk omdat ze een slaatje wilden slaan uit valse informatie. Edelman denkt dat het moeilijk is om fake nieuws te voorkomen omdat mensen elkaar versterken. verstand overwint. Kosinski is optimistischer over de technologische ontwikkelingen dan Williams.

Hoe vinden we elkaar terug, vraagt De Putter zich af. Floridi vindt vertrouwen een kwetsbare bloem. Cohen traint beveiligingspersoneel met rollenspelen om de juiste houding aan te nemen en daarmee het vertrouwen te vergroten, Williams hoopt dat we de baas blijven over de techniek. De Putter sluit af met fragmenten uit de video Omarm het verschil en het lied Who knows where the time goes uit een tijd waarin de techniek nog te overzien was. 

Hier meer informatie op de site van Tegenlicht, hier informatie over de meet up in Pakhuis de Zwijger, hier mijn bespreking van de Tegenlicht uitzending over het broodfonds, hier meer informatie over James Williams, hier Who knows where the time goes, hier een filmpje van Omarm het verschil.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten