Deense nuchterheid mengt met Zuid Amerikaans temperament
De Deense filmregisseur Ole Christian Madsen (Roskilde,
1966) maakte in 2011 een lichtvoetige, maar smaakvolle film over een Deense
wijnverkoper Christian (links op de foto) die samen met zijn bijna zestienjarige zoon Oscar naar
Buenos Aires gaat of eens te horen hoe het met zijn vrouw Anna, een blondine
van het type Claudia de Breij, staat. In een latere episode van de film
begrijpen we dat Anna, ooit een begenadigd voetballer, na een ernstige blessure
een opleiding aan de sportacademie ging doen en daarna coach werd van
verschillende internationale elftallen en dat Christian daar nooit veel
aandacht voor had. Hij was meer geïnteresseerd in wijnen. Aangezien zijn vrouw
nu al elf maanden in Buenos Aires zit en daar de manager is van voetbalclub
Boca gaat Christian met zijn zoon, die geïnteresseerd is in filosofie en
fotografie, poolshoogte nemen.
De commentaarstem van Mikael Bertelsen praat de kijker bij
tot vader en zoon in een hete taxi zitten. In de trailer is zo ongeveer het
verloop van de film te volgen, in ieder geval tot de ontmoeting met de
stervoetballer Juan Diaz (rechts op de foto) in zijn riante onderkomen. Vanaf een terras belt
Christian naar zijn vrouw die juist in een belangrijke bespreking zit rond een
transfer van Diaz naar San Paolo. Ze is natuurlijk zeer verbaasd dat haar man
en zoon in de stad zijn en zegt dat ze zich maar bij huishoudster Fernanda
moeten melden. Ze kijken hun ogen uit in de enorme villa en worden meteen om de
hals gevallen van de stoere Argentijn die juist een duik ging nemen in het
zwembad en daarom slechts een badlaken om zich heen heeft geslagen die tijdens
de omarming op de grond valt.
Natuurlijk gaan ze mee naar de wedstrijd die dezelfde middag
gespeeld wordt, nog wel tegen de aartsvijand in een duel die de Superclasico
genoemd wordt, waarbij het hele veld bezaaid raakt met confetti. In de skybox
zit Oscar tussen zijn ouders in. Christian zegt de jongen dat hij zijn oortjes
in moet doen omdat hij zijn verhouding met Anna wil bespreken, maar die zegt
doodleuk dat ze met Diaz wil gaan trouwen. Ontmoedigd dwaalt Christian door de
stad en neemt zijn toevlucht tot een café waar hij aan de bar in gesprek komt
met een wijnproducent. De scène is erg mooi omdat de producent eerst weinig
moet hebben van een toerist, maar als een blad aan een boom omdraait als die
echt wat van wijn schijnt te weten. Het feit dat de mannen niet van voetbal
houden en beiden zonder vrouw zijn schept een verdere band.
Na een nacht op straat waarin Christian ook nog beroofd
wordt, maar wel op een nette manier, volgt de tekening van de
scheidingspapieren. Anna zegt dat het gemakkelijker is om te scheiden als Diaz
toegeeft dat hij daarin een belangrijke rol heeft gespeeld, maar de
diepchristelijke man weigert zomaar toe te geven dat hij gezondigd zou hebben. Huishoudster
Fernanda draagt een steentje bij aan de verdere gang van zaken. Ze stapt bij
Christian in bad en maakt met een ferme seksuele actie duidelijk dat hij dient
te vechten voor zijn vrouw. Tijdens een sightseeing, waarbij Oscar in de ban
raakt van de zeventienjarige gids Veronica, maken Christian en Anna ruzie in
een poging dichterbij elkaar te komen. Hierbij verontschuldigt Christian zich
voor het feit dat hij in het verleden zo weinig aandacht voor Anna gehad heeft.
Hoewel de teneur is dat de twee nog niet uitgekeken zijn op elkaar en ook Diaz
ergernis bij Anna opwekt, gaat de ontwikkeling toch een andere kant op dan ik
had verwacht.
Hier
de trailer zonder ondertiteling maar wel met de stevige billen van Juan Diaz.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten