Opgewonden kakelende hennen willen de aandacht van de haan
De titel is een hele mond vol en mijn verwachting was niet
hoog gespannen na Kika uit 1993. Zou
Almodóvar vijf jaar eerder in staat zijn geweest een meer coherente film te
regisseren? Helaas valt het antwoord tegen. Net als Kika hangt ook Mujeres al
borde de un attaque de nervios weer van allerlei ongein aan elkaar. Het
wachten was wellicht op het volwassen worden van Penelope Cruz die de carrière
van Almodóvar vleugels zou geven, al speelde Carmen Maura als hoofdrolspeelster
Pepa Marcos zeker geen onverdienstelijke rol in deze film.
Deze Pepa is actrice en in bewoont een appartement met
dakterras in Madrid met allerlei planten en pluimvee. Pepa is overstuur als de
relatie met de welgestelde Iván op de klippen is gelopen. Hij laat Pepa weten dat
ze zijn spullen in zijn koffer moet doen en die buiten neerzetten. Dan haalt
hij die op voor vertrek naar het buitenland.
Pepa neemt contact op met Lucia, de vrouw van Iván om te
horen hoe het zit. Zijn vrouw gaat in ieder geval niet met haar man op reis,
waarna Pepa veronderstelt dat er een derde in het spel moet zijn. Die nieuwe
vrouw blijkt later een bekende van het gezin van Iván en Lucia. Ze is advocate
en stond Lucia bij in de tijd dat ze vanwege een geestesziekte rond de geboorte
van hun zoon Carlos in een inrichting moest worden opgenomen.
Pepa komt met haar in contact als haar vriendin Candela in
nood zit nadat ze een weekend heerlijke seks had gehad met een man. Het bleek
later dat ze een stel sjiitische terroristen in huis had gehaald die een
vliegtuig willen kapen. Dat is natuurlijk het vliegtuig waarmee de advocate en
Iván naar Stockholm willen vliegen. Carlos, die met zijn vriendin in haar huis
komt omdat Pepa dat te koop heeft aangeboden, raadt haar deze advocate aan. Als
Carlos van Candela hoort over de op handen zijnde kaping, licht hij de politie
in.
Fraai in de film is een eerdere scène waarin Pepa gazpacho
maakt voor Iván en uit een gevoel van wanhoop over hun mislukte relatie daarin een
hele strip slaappillen verwerkt. Later komen politiemensen horen over de
melding van de kaping en vallen dan in slaap. Het geeft Lucia de kans om met
hun pistolen om naar de luchthaven te gaan om haar man gaat doodschieten. Pepa
op haar beurt wil dat weer verhinderen. Net op het laatste moment duwt Pepa in
de vertrekhal een karretje naar haar toe waardoor het schot afbuigt.
Markant is de grote neus van Rossy de Palma, die ook in
andere films van Almodóvar te zien is. In deze film speelt ze de rol van de
vriendin van Carlos. Ze komt samen met hem in de woning van Pepa omdat ze een
appartement zoeken. Ze is de eerste die van de gazpacho eet. Ze valt in slaapt
op het dakterras van Pepa en maakt daardoor de weg vrij voor een vrijage tussen
haar vriend en Candela, de vriendin van Pepa.
Duidelijk is dat alle vrouwen, zoals de titel belooft, op de
rand van een zenuwinstorting verkeren door hun behoefte aan aandacht van Iván
of anderzins. De kippen die op het dakterras van Pepa rond de haan drentelen
staan symbool voor het het gekakel van Pepa en Lucia, maar ook Candela kan er
wat van. Alle opgewonden standjes kunnen net zo min als de fraaie poster het gebrek aan leegte in het verhaal helaas
niet verhelen.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten