Eigenwijze kunstenaar is zijn tijd vooruit
Kunstenaar Peter Westerveld (zie still) was zijn tijd vooruit met zijn
ideeën over het tegengaan van de droogte in Kenia en de rest van Afrika. Na
zijn dood worden die door de Universiteit Wageningen met interesse bekeken. De
toename van orkanen heeft direct te maken met de droogte in de Sahara. Alle
hens aan dek om die niet verder te laten verergeren en te voorkomen dat er nog
veel grotere bevolkingsstromen onze kant op komen.
Westerveld vindt dat een mens een taak in zijn leven heeft
en zag zich geroepen om iets te doen aan de droogte in Kenia, het land waar hij
vijfendertig jaar woonde. Hij ontwikkelde in zijn atelier in Brummen een
methode om er voor te zorgen dat het droge land geïrrigeerd wordt. De enorme
regenval tijdens de moesson dient beheerst te worden door het graven van
kanalen of loopgraven. Hij is in Amboseli, het gebied waar hij aan het werk wil
gaan en praat met de lokale bevolking in hun taal. Ooit ging hij daar naar
school en werd getreiterd door Franse kinderen in de schoolbus. Hij loopt door
een laagte in het land waar het groener en koeler is door ondergrondse
waterstromen. Als er eenmaal regen valt kan daar straks een boerderij staan met
zeven duizend koeien. Volgens hem moeten we niet wachten tot de droogte
helemaal vat heeft gekregen op het land. Onkunde en onwil vormen een
belangrijke factor waardoor er niets gebeurt. Hij biedt zijn diensten aan aan
de Keniaanse overheid, maar die is zo te zien nog niet helemaal overtuigd.
Dennis Karpes sloot zich bij Westerveld aan om de Naga
Foundation van de grond te krijgen. Tijdens een lezing vertelt hij dat we
binnen zeven jaar vijftig miljoen klimaatvluchtelingen deze kant op krijgen,
tenzij we ervoor zorgen dat het in Afrika leefbaar blijft. Hij heeft een team
om zich heen verzameld dat druk bezig is met fondsenwerving en de verdere
aankleding van het idee met de site Justdiggit.
Westerveld wenste zich niet met de fondsenwerving te bemoeien, maar als hij een
keer ingaat op een lezing voor het WNF op de Universiteit Wageningen gaat er
iets mis met het geluid onder de videobeelden, waardoor het publiek afhaakt.
Ook het feit dat Westerveld geen wetenschapper is, speelde mee in een gebrek
aan vertrouwen, zegt Karpes. Westerveld zegt dat het in de kunstwereld heel
anders werkt dan in de academische.
De problemen hebben ook hun effect op de samenwerking tussen
de Naga Foundation en Westerveld. De laatste is een doener die meteen aan de
slag wil terwijl Karpes begrijpt dat geldschieters een verantwoording van hun
financiële bijdragen willen zien. Het project in Kenia wordt tijdelijk
stopgezet, waardoor Westerveld besluit te gaan samenwerken met de Keniaanse
overheid. Als documentairemaakster Mariëtte Faber hem later daarover polst,
zegt Westerveld dat hij overspannen is en die eerst eruit moet lopen. Het komt
toch nog als een schok als Karpes zegt dat Westerveld overleden is. De
onenigheid was zo groot dat hij zelfs niet meer op de begrafenis mocht komen
waar de dochter van Westerveld een boeiende rede over haar eigenwijze vader hield.
Als mosterd na de maaltijd blijkt de Universiteit Wageningen
zich wel voor de ideeën van Westerveld over een corridor van water te
interesseren. Dat het klimaat niet op ons wacht, zal daarbij ongetwijfeld ook
meespelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten