De zorgen van een boulevardblad in de tijd van internet
Mikala Krogh nam een kijkje bij het Deense boulevardblad
Ekstra Bladet dat in zwaar weer verkeert. In de tijd van internet is de
concurrentie groot. De grootste sensatiekrant van Denemarken moet plannen
bedenken om de neergang van de papieren editie in de richting van 50.000
exemplaren te keren. Krogh geeft met een grafiek steeds aan hoe hoog de nood
is.
Hoofdredacteur Paul Madsen wil een alternatief voor
bezuinigingen die alleen maar leiden tot ontslagen bij de medewerkers. Men
besluit om de programmagegevens van enkele televisiezenders niet meer te
vermelden en daarvoor in de plaats meer sensationeel nieuws te plaatsen. Een
van de abonnees is daar niet tevreden over en stapt over naar de concurrent.
Het blad blijft schrijven over de zaak van de twee
gijzelaars, terwijl andere bladen een mediastilte in acht nemen. Op de redactie
van Ekstra Bladet vindt overleg plaats over een bandje waarop Soren zegt hij
erg ziek is en dat er snel hulp moet komen. Hoewel onduidelijk is of zijn
verklaring onder druk tot stand is gekomen, besluit het blad het bericht toch
te plaatsen, hetgeen slechts tweehonderd extra kranten oplevert.
Een artikel over excessieve uitgaven van politicus tijdens
een dienstreis biedt weinig soelaas, maar de krant meent wel voordeel te kunnen
behalen met hun freelancejournalist die deelneemt aan de onderhandelingen met
de Somalische piraten. De overdracht van de gijzelaars wordt al wereldkundig
gemaakt voordat die werkelijk heeft plaatsgevonden, maar gelukkig komt het goed
met de bevrijding en kunnen de redactieleden van Ekstra Bladet opgelucht adem
halen. Ze krijgen echter wel de kritiek over zich heen, ook van de familie van
de gijzelaars, dat ze een oplossing van de zaak vertraagd hebben.
De website gaat inmiddels van start. Tijdens de presentatie
klinkt twijfel van medewerkers of de papieren krant daarmee nog niet verder
naar beneden zakt.
Madsen zit inmiddels in zijn maag met een televisieopname
van Soren die helemaal niet ziek oogt. Daarnaast dient Eddy een klacht in bij
de Raad van de Journalistiek. Madsen moet verantwoording afleggen over zijn
handelswijze. Inmiddels zakt de papieren krant onder de 45.000 abonnees. Madsen
kan niet anders dan bezuinigen op pagina’s en medewerkers.
Op zoek naar een nieuwe strategie gaat hij langs bij The
Huffington Post in New York, die videostreams aanbiedt en interactief is
ingesteld in de verwachting dat televisie en internet in de toekomst zullen
samensmelten. Madsen besluit dat Ekstra Bladet ook die weg op moet gaan, maar
eerst dient hij zich op bevel van de rechter in de krant te verontschuldigen
voor zijn handelswijze in de zaak van de kaping. Hij beseft dat hij zich te
veel heeft laten meeslepen en is blij dat de zaak daarmee is afgedaan.
Tenslotte berekent hij hoelang hij nog door kan gaan met de krant en daarmee
ook zijn eigen hoofdredacteurschap.
In de aftiteling zien we dat er inmiddels, naast de online
editie, ook televisie gerealiseerd is maar dat de papieren krant nog steeds in het
verdomhoekje zit. Dat zegt misschien ook iets over de waardering van het Deense publiek voor nieuwsgaring op basis van sensatiezucht.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten