Slepend drama over kindermoord uit wraak voor afwijzing
De versie van Medea zoals
geschetst door Pier Paolo Pasolini begint met de strijd van Jason en de
Argonauten tegen het barbaarse volk waar Medea van afstamde. Deze barbaren
komen uitgebreid in beeld tijdens de bloederige rituelen die ze erop na houden.
Zo wordt er een man ingesmeerd met klei en vervolgens gekruisigd, waarna zijn
lichaam in mootjes wordt gehakt en zijn bloed door het volk wordt verspreid
over het land om de vruchtbaarheid ervan te bespoedigen. De natuurkleuren zijn
overweldigend.
Doel van de tocht van Jason was het bemachtigen van het gulden
vlies, een gouden schapenvacht, dat hij aan zijn oom Kreon, koning van Korinthe
moet overhandigen om een deel van zijn rijk te krijgen. Medea besluit Jason te
helpen en wekt daarom haar broer. Na het stelen van het vlies overhandigt ze
het aan Jason en slaat met hem en haar broer op de vlucht naar Korinthe. Omdat
ze door haar vader in zijn blauwe gewaad achterna gezeten worden, besluit Medea
haar broer te offeren door hem ook al in mootjes te hakken, hetgeen de
achtervolging van de vader en zijn troepen vertraagt. Medea en Jason zijn duidelijk
zeer op elkaar gesteld en krijgen, zonder dat er veel seksualiteit getoond
wordt, twee zoons.
De tocht sleept zich voort, veel tekst is er niet.
De Argonauten trekken te paard door het landschap met de gaten in de heuvels,
dat tijdloos is en net zo bijzonder als de af en toe rauwe muziek. Met een vlot
steken ze de zee over naar Korinthe, waar zich het drama afspeelt. Vooral het
eind waarin Medea zich keert tegen Glauce is dramatisch sterker dan het begin
dat weliswaar zeer heftig was, maar minder wat betreft de dramatische
ontwikkeling.
In Korinthe laat Medea zich in fraaie Griekse kledij steken.
Jason overhandigt het vlies maar mag niet op zijn beloning rekenen. Om een
goede toekomst voor zijn kinderen te krijgen wil Jason met Glauce, de dochter
van de koning, trouwen, dit zeer tegen de wil van Medea. Omdat ze nog steeds
over magische gaven beschikt, betovert ze het gewaad, dat door haar zoons naar
Glauce gebracht wordt, met giftige kruiden, waardoor de dochter levend verbrand,
niet veel later gevolgd door Kreon, die omkomt als hij de vlammen wil doven.
Dat het niet in de eerste plaats om de ontwikkeling van een verhaal gaat,
blijkt wel als omdat Euripides en in zijn voetspoor Pasolini een andere
mogelijkheid voor de afloop aangeeft. Daarin laat Medea de zoons opnieuw een
gewaad sturen, dit maal van haarzelf. Als Glauce in de spiegel kijkt, beseft ze
het droevige lot van Medea en stort zich van een buitenmuur van de stad,
eveneens weer gevolgd door haar vader.
Dramatisch is het bekende eind waarin
Medea uit wraak voor de afwijzing van Jason en in een stilte die ook door de
aanwezige luitspeler niet wordt opgemerkt, een voor een haar kinderen dood
nadat ze hen naar binnen heeft geroepen en in bad heeft gedaan. Dormi, mi amore, heet het heel mooi in
het Italiaans, voordat ze het mes trekt. Ze verbiedt de volgende dag zelf de
wanhopige Jason zijn zoons te begraven. Ze heeft alles al in de fik gestoken.
De hoofdrol wordt gespeeld door Maria Callas, die met heel indringende
blikken in de verte kan kijken, waarmee ze aangeeft dat ze al weet wat haar
boven het hoofd hangt. Het is haar enige filmrol, maar wel een die op haar lijf
geschreven was.
Hier de
trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten