De ondertitel Bernelot
Moens en het mysterie van onze afkomst maakt nieuwsgierig naar De Nederlandse Darwin. In haar opening
zegt Dorien van der Poll van Athenaeum Boekhandel Haarlem dat ze van het boek
gesmuld heeft, maar ze geeft meteen het woord aan Piet de Rooy om geen gras
voor zijn voeten weg te maaien.
De Rooy noemt Bernelot Moens (1875-1938) een zeer bijzondere
man. Een Haarlemmer die vlakbij de kathedrale Bavo op Leeghwaterstraat 6 woonde
en met zijn plan om apen en mensen te kruisen internationale faam maakte en de
Dutch Darwin genoemd werd. De Rooy gaat in op drie manieren van opschudding die
Moens veroorzaakte.
Eerst was er zijn plan, bedoeld om de evolutietheorie van
Darwin te bewijzen en de mens erbij te betrekken. Deze theorie was al vijf
decennia in omloop maar over plaats van de mens daarin verschilden de meningen. Wat betreft deze missing link
zijn er verschillende manieren om die ongedaan te maken, zegt De Rooy. Men kan
op expeditie gaan naar de binnenlanden maar dat is een tijdrovende zaak en als
je iets vindt, zoals Eugène Dubois - de botten die hij ontdekte liggen
inmiddels in een schrijn in Naturalis - dan wordt die ontdekking niet erkend.
Een andere methode is de rechtstreekse door middel van kunstmatige inseminatie.
Omdat dit niet in de bijbel voorkwam kon de methode ook moeilijk veroordeeld
worden. Moens kreeg echter geen subsidie voor zijn plan. Hij maakte daarop een
brochure in verschillende talen waarmee hij een voorloper was van crowdfunding,
maar dit bracht te weinig geld in het laatje.
In 1914 vertrok Moens per schip naar de Verenigde Staten. Het
moest het begin van een wereldreis worden, maar die liep vast omdat de
banktegoeden van Moens vanwege de oorlog bevroren waren. De rassendiscriminatie
stond Moens zozeer tegen dat hij sympathiseerde met de zwarte
emancipatiebeweging. Dit maakte hem verdacht in de ogen van de FBI die in Moens
een Duitse spion zag die de zwarte bevolking probeerde op te stoken. Omdat men echter
niets onoirbaars aan Moens kon ontdekken, ging men ervan uit dat hij heel slim
was. Men zette een val door een zwart meisje op hem af te sturen en betrapte
hem met haar in bed, hetgeen hem op een proces en een veroordeling kwam te
staan, die pas na jaren ongedaan gemaakt werd waarop Moens in 1926 terug kon
naar Europa.
Daar vervolgde hij zijn kruistocht tegen racistische
vooroordelen. Op een congres in Parijs verkondigde hij dat raciale zuiverheid
niet bestaat. Desondanks waarschuwde hij voor een rassenoorlog, waarmee hij de
krantenkoppen haalde. Hij stichtte een internationale commune, week uit naar
Casablanca en overleed in 1938.
Na deze uitleg over de opschudding die Moens veroorzaakte, gaat
De Rooy in op de vraag hoe hij bij dit onderwerp kwam. Hij vertelt dat het
bijvangst was. Toen hij in 1985 met een vriend in het nationaal archief was,
stuitte hij op de naam Moens, toevallig de achternaam van hun beider
vriendinnen, hetgeen hun interesse wekte. Daarop vond hij meer gegevens, zoals
aanbevelingsbrieven van internationale geleerden waaronder het Institut Pasteur
uit Parijs. De Rooy vroeg het dossier van de FBI op en kreeg een heel pak
papier thuisgestuurd. Daarop kreeg hij het idee voor een boek. De juist
opkomende microgeschiedenis als tak van wetenschap vormde een mooie kapstok voor
zijn onderwerp. Hierbij worden onbeduidende voorvallen onderzocht om de
moeilijk te duiden bredere cultuur te ontwaren. Het bood De Rooy de kans een en
ander te zeggen over de evolutietheorie en ideeën over de verhouding tussen aap
en mens in die tijd.
In de receptie van zijn boek valt hem op dat men vooral
belangstelling heeft voor de kruising tussen aap en mens en de steun van het
koninklijk huis. Zelf is hij twee analyses belangrijker gaan vinden. Op de
eerste plaats die betreffende het racisme debat. Het opkomende wetenschappelijk racisme dat rassen via metingen van elkaar probeerde te onderscheiden, kreeg geen poot aan de grond, terwijl de publieke opinie, zoals vaker het
geval is, wenste vast te houden aan de oude opvattingen. Voor De Rooy betekent dit
anderzijds niet dat hij een pleidooi voor de wetenschap houdt, want daar zit, ondanks de kennisvermeerdering, soms ook een
steekje aan los, zoals uit het weinig scrupuleuze plan van Moens blijkt.
Zou het resultaat, zo het experiment gelukt was, ondergebracht worden in de burgerlijke stand of in de dierentuin? De Rooy probeerde antwoord te krijgen op de vraag of het wel mogelijk is om een aap met een mens te kruisen, maar kreeg van collega’s van het AMC als antwoord dat men niet aan zoiets onfatsoenlijks wilde meedoen, een reactie die weinig verschilde met de reacties in Nederlandse kranten uit de tijd van Moens. Na de ophef die Bokito veroorzaakte, sprak De Rooy met bioloog Menno Schilthuizen die hem bijpraatte over de (on)mogelijkheden en de figuur van de aap Oliver met menselijke trekken die bij een reizend circus werkte, al is diens achtergrond nooit verklaard.
Zou het resultaat, zo het experiment gelukt was, ondergebracht worden in de burgerlijke stand of in de dierentuin? De Rooy probeerde antwoord te krijgen op de vraag of het wel mogelijk is om een aap met een mens te kruisen, maar kreeg van collega’s van het AMC als antwoord dat men niet aan zoiets onfatsoenlijks wilde meedoen, een reactie die weinig verschilde met de reacties in Nederlandse kranten uit de tijd van Moens. Na de ophef die Bokito veroorzaakte, sprak De Rooy met bioloog Menno Schilthuizen die hem bijpraatte over de (on)mogelijkheden en de figuur van de aap Oliver met menselijke trekken die bij een reizend circus werkte, al is diens achtergrond nooit verklaard.
Tijdens de vragenronde merkt een historica in het publiek
heel schrander op dat een kruising tussen mens en aap nog niet de missing link
in de evolutie verklaart. Net zomin als de muilezel het verleden van ezel en
paard verklaart. Volgens De Rooy is het toch verleidelijk om zoiets te willen
onderzoeken. Het verlangen om de mens als integraal onderdeel van de evolutie
te zien is moeilijk te onderdrukken.
Hier
een pfd met de eerste twintig bladzijden van De Nederlandse Darwin met daarin een pakkend fragment over de
interesse van koningin Wilhelmina in Moens, hier
mijn verslag van een gesprek van Wim Brands met Menno Schilthuizen over Darwins peepshow.
16:06 uur: aangepast in overleg met Piet de Rooy.
16:06 uur: aangepast in overleg met Piet de Rooy.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten