Grappig spel rond de zoektocht van een kwart miljoen dollar
De openingsscène mag er zijn. Regina Lampert is met haar
vriendin en collega Sylvie op wintersport in de Franse Alpen. Ze werken als
tolken voor een gouvermentele organisatie in Parijsven genieten van een
vakantie. Regina (Audrey Hepburn) klaagt evenwel dat ze wil scheiden van haar
man Charles omdat ze geen hoogte van hem krijgt. Terwijl ze daar nog over
nadenkt, verschijnt landgenoot Peter Joshua (Cary Grant) in haar blikveld. Hij
staat voor haar uitzicht op de besneeuwde bergen en vraagt haar meteen waar hij
dan wel zal staan. Joshua is een gentleman, gelijk Roger Moore in de gedaante
van James Bond. De conversatie tussen Joshua en Regina zet de toon voor wat
komen gaat. Joshua biedt Regina bij voorbaat zijn diensten aan.
Vervolgens komt Regina weer thuis in hun appartement in
Parijs. Tot haar schrik is het appartement helemaal ontruimd. Een inspecteur
van politie verwittigt haar over de dood van haar man Charles, die op weg was
naar Bordeaux om vandaar naar Zuid Amerika te varen. Scheiden hoeft niet meer. De
inspecteur geeft haar de laatste bezittingen van haar man mee, waaronder een
nogal nietszeggende brief. Van de weeromstuit staat Joshua later in de
deuropening van het appartement. Hij heeft gelezen over de dood van Charles en
biedt andermaal zijn diensten aan. Regina aanvaardt de intrek in een hotel.
Tijdens de uitvaartplechtigheid komen er drie vreemde
sujetten langs die iets met Charles te maken hadden. Gideon moet niezen als hij
de opgebaarde Charles ziet, Tex controleert met een spiegeltje of Charles wel
echt dood is en Herman doet hetzelfde met een naald. De mannen blijken op zoek
naar de kwart miljoen dollar die in het bezit zou zijn geweest van Charles en
dat nu mogelijk in handen van Regina is. Tijdens een uitnodiging voor een
gesprek op de ambassade hoort Regina dat Charles geen Lampert heette, maar Voss
en dat hij gezocht werd door de CIA omdat hij de Amerikaanse staat nog een
kwart miljoen dollar schuldig was, geld dat tijdens de Tweede Wereldoorlog
bestemd was voor het Franse verzet maar daar nooit was aangekomen. Het blijkt
dat er vijf mannen met het geld op pad gingen. De drie sujetten, Charles en ene
Dyle.
Regina en Joshua komen nader tot elkaar in een park waar
poppenkast gespeeld wordt. Punch en Judy doen sterk denken aan Jan Klaassen en
Katrijn, al is Puck degene die vermoord wordt zoals ook Charles. Tijdens de
nodige kolder in een uitgaansgelegenheid waarbij men een sinaasappel moet
doorgeven zonder de handen te gebruiken, stuit Regina op Gideon die ze herkent
van de uitvaartplechtigheid. Ze belt meteen de ambassadeur die haar gezegd
heeft dat ze hem altijd mocht bellen. Later komt ze ook nog eens in botsing met
Tex en Herman. De laatste waarschuwt Regina voor Dyle, zoals Joshua in
werkelijkheid schijnt te heten.
Wat volgt is een aangenaam en grappig spel rond de identiteit
van Joshua en de vraag wie in het bezit is van het kwart miljoen. Joshua zelf
doet een duit in het zakje door te stellen dat de bezitter van het geld best
kan doen alsof zijn neus bloedt waardoor het wantrouwen tussen de drie mannen
alleen maar toeneemt.
De taalspelletjes die Regina en Joshua met elkaar spelen
zijn alleraardigst, net als de couleur locale van Parijs. De ontwikkelingen
volgen elkaar snel op. De persoonswisselingen die Joshua ondergaat leiden
steeds bij Regina tot de vraag of hij getrouwd is. Het antwoord is elke keer dat
hij gescheiden is maar de laatste keer blijkt hij wel trouwplannen te hebben.
Wat verder opvalt aan Charade is de prachtige vormgeving van
de voortiteling. Met kleur en vorm wordt afscheid genomen van de jaren vijftig
en aangestuurd op een fris begin.
Hier
de trailer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten