Europa staat voor vrijheid en onze grens is geweld
Europa staat onder druk, zegt Tegenlicht. Rusland verwerpt
net als IS de Westerse waarden en dit vraagt om een reactie. Een eenduidig
antwoord blijft uit. Wat is onze identiteit, wat zijn onze grenzen? Historicus
Mathieu Segers denkt dat Europa met de billen bloot moet.
Regisseur Sarah Sylbing grijpt terug op de aanslag op
Charlie Hebdo. Antropologe Khadjida Kadrouch-Outmany vertelt dat ze die dag
beduusd van haar werk kwam en in de tram een conversatie tussen twee vrouwen
hoorde over de mogelijkheid van een aanslag in de tram. Khadjida realiseerde
zich pas later dat zij haar wellicht op het oog hadden. Ze was er ziek van.
Haar persoonlijke identiteit deed er niet meer toe. Ze werd gereduceerd tot
moslim. Het idee dat het wij was tegen zij ervaarde ze als heel vervreemdend.
Islamoloog Maurits Berger probeerde de laatste tien jaar een
brug te slaan tussen moslims en het Westen, maar zag zijn goede bedoelingen in
rook opgaan na de pro IS betogingen in de Schilderswijk. Het was of de klok
weer tien jaar terug gedraaid werd naar de tijd van de aanslag op Theo van
Gogh. De integratie leek voor niets geweest. Het schort moslims aan een
thuisgevoel. Een kleine groep radicaliseert. IS drukt handig op de knoppen van
het onlustgevoel. De Britse journalist John Cantlie, die eerder met James
Fowley door IS werd ontvoerd, toont beelden van Mosul dat hij voorstelt als een
doodnormale stad. Berger ziet IS gangers als avonturiers, net als de Zouaven
vroeger of de communisten die vochten in de Spaanse burgeroorlog. Alle drie
groepen voelden zich niet geaccepteerd in de samenleving.
Segers bepleit een gezamenlijk waardenpakket. De vele
scheidslijnen in Europa vragen om een politiek antwoord. Hij denkt dat Europa
bang is voor het verleden en dat men zich moet verzoenen met die angst. Het is
nogal vreemd dat hij de ineffiëncy van Europa als een nadeel ziet. De door hem
genoemde bewandelbaarheid van Europa is juist haar kracht tegenover het snelle
Amerika.
In Brussel wordt de noodzaak iets tegen IS te beginnen sterk
gevoeld. Er is een centrum, geleid door de Belg Jan Jambon, die moslims voor
Europa probeert te winnen. Men wil hen een tegenvoorstel doen. Radicaal denken
is prima, geweld is de grens. Berger wijst erop dat moslim wetenschappers zich
al vaker tegen het extremistische geweld hebben uitgesproken maar dat ze niet
gehoord worden.
Hoe Europa in beeld te brengen? Reclame makers willen vooral
onbewuste gedragingen beïnvloeden. Dat is gemakkelijker dan bewust gedrag
omvormen. Het idee om moslim jongeren meer perspectief te geven ligt buiten de
reikwijdte van een campagne, die door twitteraars na de uitzending van de hand
wordt gewezen.
Ook Poetin knabbelt aan de grenzen van Europa. De Pool Jerzy
Pomianowski leidt een denktank voor de democratie, waarmee hij stelling neemt
tegen de slimme hersenspoeling van de Russische bevolking. In Talinn wonen veel
Russen die anders dan hun Estse stadsgenoten, naar de Russische televisie
kijken en een heel ander wereldbeeld voorgeschoteld krijgen dan op de Westerse
kanalen te zien is. De jonge journalist Vladislav Kopylkov probeert in het
middelbaar onderwijs hierover te praten (zie foto). Belangrijk voor hem zijn de vrijheid
van expressie en de persvrijheid. Een leerling vindt dat Europa meer kracht
moet tonen.
Commentator Chris Kijne zegt dat nieuwkomers nog begeesterd
zijn over Europa. Hij stelt de vraag waarom dit niet voor jonge moslims geldt.
Khadjida zegt dat ze naast moslim ook burger wil zijn en aanschuiven bij het
debat. Ze denkt dat het Europese verhaal op zichzelf kan staan en daar kan ik
niet anders dan mee eens zijn. Europa staat voor vrijheid en onze grens is
geweld. Dat is iets om ons voor op de borst te kloppen.
Hier
meer informatie op de site van Tegenlicht, napraten kan ook, vanavond op in
Middelburg.
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenIk vind dat er in deze uitzending te gemakkelijk en te rooskleurig wordt gepraat over ""Europese waarden"" alsof daarover eenduidigheid zou bestaan. Ook Europa kent repressie , dwang, machtsmisbruik en corruptie maar de slachtoffers behoren doorgaans niet de meest mondige en economisch succesvolle groepen in de samenleving. Dus net als het Rusland kennen ook wij taboes, maar die zijn geniepig en hardnekkig. Het staatsracisme in het huidige Nederlandse inburgeringsbeleid bijvoorbeeld komt niet in het nieuws omdat het officieel niet bestaat.
BeantwoordenVerwijderenBeste Chris, bedankt voor je reactie. Ik zag dat je het bericht tweemaal stuurde dus ik heb het eenmaal verwijderd. Wat betreft de inhoud denk ik ook dat er, net als elders, van alles mis is in Europa, maar dat neemt niet weg dat de manier waarop wij hier met elkaar samenleven, namelijk door het gesprek met elkaar aan te gaan zoals Aboutaleb deze week weer liet zien, een voorbeeld kan zijn voor andere delen van de wereld.
BeantwoordenVerwijderen