Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 5 oktober 2015

Michaël Bijnens over Cinderella, VPRO Boeken, 4 oktober 2015


Letterendokter valt zoon van prostituee in de rede

Wim Brands legt uit dat Michaël Bijnens de zoon is van een prostituee uit Antwerpen en dat hij een roman schreef over een zoon die samen met zijn moeder een bordeel drijft. Vervolgens vraagt hij Bijnens wanneer het de eerste keer was dat hij merkte dat zijn moeder een eigenaardig beroep had.
Bijnens hoorde ervan toen haar moeder haar eerste klant had. Dat was in de tijd dat ze ook nog een vriend had. Ze vertelde haar zoons dat ze eindelijk wist hoe ze van haar schulden af moest komen. Hij was zelf veertien jaar oud en wist zich geen raad met haar opmerking. Erop reageren kon hij niet. Hij sloot zich op in zijn kamer en dacht alleen aan de grotere woning die ze zouden kunnen betrekken met nieuw huisraad dat niet meteen door de deurwaarder werd weggehaald.

Brands vertelt dat Bijnens de toneelopleiding in Brussel volgde, maar schrijver werd en vraagt waarom hij op het idee kwam om een roman te schrijven over een gezin als waaruit hij zelf vandaan komt.
Bijnens moest eerst ver weg lopen van zijn verleden, voor hij erover kon schrijven. In andere wereldsteden belandde hij steeds in hoerenbuurten.

Het is jammer dat Brands zijn gast niet laat uitpraten want hierdoor trekt hij de rode lijn kapot en verloopt het gesprek rommelig.
Bijnens vertelt zo goed mogelijk over de stress in zijn jeugd vanwege de chaos, maar tegelijk over de liefde voor de heel verschillende personen die zijn moeder bezochten, hetgeen Brands tot een associatie met films van Fellini brengt. Bijnens bezocht ook bordelen in de tijd dat hij wist dat hij de roman ging schrijven.

Op de vraag van Brands of hij last had van schaamte, antwoordt Bijnens dat dit meeviel, omdat de verhalen van zijn moeder, die door haar familie was verstoten, boeiend waren en de band tussen hen verstevigde. (Ik vermoed dat Brands doelde op schaamte ten opzichte van de omgeving, maar begreep van Bijnens dat hij zijn antwoord baseerde op schaamte tegenover zijn moeder.)

Brands wil als een letterendokter weten wat Bijnens nou precies wilde beschrijven, temeer omdat Cinderella ook over een gelukkige jeugd gaat.
Bijnens vindt het bijvoeglijk naamwoord gelukkig goedkoop, maar is wel blij dat zijn leven zo gelopen is, want nu kon hij de schoonheid tonen van de tragische personen die zijn pad kruisten en hem vormden. Hij wilde het appèl onderzoeken dat zijn moeder na haar mislukte huwelijk op hem deed om gered te worden. Zij had vanaf de geboorte het gevoel dat ze iets miste dat ze door een ander geboden moest worden. Bijnens moest eerst zichzelf helpen voordat hij haar kon helpen, anders was hijzelf ten onder gegaan.

Dokter Brands vraagt naar de belangrijkste ontdekking.
Bijnens antwoordt dat het gevaarlijk is om iemand te helpen met een gemis omdat dat niet zomaar ingevuld en opgelost kan worden.

Volgens Brands is Cinderella een portret van een vrouw en een schelmenroman maar geen cynische.
Bijnens zegt dat hij het cynisme, dat erg sterk in hem leefde toen hij zestien jaar oud was, achter zich heeft gelaten en dat zijn relatie met zijn moeder hersteld is. Tijdens de boekpresentatie had hij het gevoel dat ze, ook al had hij zelf een nieuwe liefde gevonden, weer met een navelstreng met elkaar verbonden waren. Hij voelt zich niet beschadigd maar ziet het verleden als een hem toegevallen geschenk.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen