De biografie van Jan van der Mast gaat over Gerrit Keizer
die tachtig centimeter lang was. Gerrit was een oud-oom van zijn vrouw en
leefde van 1987 tot 1946. Anderhalf jaar geleden vroeg een familielid wanneer
Gerrit nou precies was aangekomen op Ellis Island, New York.
Hij was in ieder geval veertien jaar oud toen hij de
overtocht waagde. Zijn ouders wisten van niets.
Voorjaar 2010 overleed de moeder van Van der Mast. Hij wilde
een biografie over haar schrijven omdat ze een bijzondere vrouw was die geen
kansen op een vervolgopleiding kreeg en door de schoolmeester op dertienjarige
leeftijd als huishoudster in zijn gezin werd aangenomen. Ook haar ervaring met
de watersnoodramp was boeiend om op te tekenen, maar toen kwam Gerrit Keizer
voorbij, die een nog boeiender onderwerp vormde.
Vanuit de Verenigde Staten stuurde hij brieven naar huis.
Hij werkte als dwerg in een freakmuseum in de Bowery in New York. Zijn moeder
haalde hem op. Onderweg bleek ze zwanger van een onbekende man. Het is
onduidelijk hoe dat afliep want van der Mast mag van Wim Brands niet teveel
over de moeder uitweiden. Dat weet hij wel eens een keer.
Brands toont een filmfragment van een uitstapje van een
groep bejaarden naar Bloemendaal. Gerrit vormde met een sigaar in zijn mond het
middelpunt van het gezelschap. Hij werd gedwongen in de rol van clown.
De oud-oom was een slimme jongen, zegt Van der Mast. Al op
zijn zesde stond hij op kermissen. Hij zong en deed acrobatiek. Hij stond ook
drie maanden lang met een hele lange Chinees in een groot theater op Piccadilly
Circus in Londen. Hij werd later boekhouder en sigarenhandelaar.
Veel informatie heeft van der Mast geput uit een interview
met Gerrit op zijn zestigste.
Het boek bevat ook een romangedeelte.
Met negentien jaar vertrekt Gerrit met zijn impressario naar
Chicago. Er is daar een wereldtentoonstelling, maar Gerrit vindt er geen werk.
Het gezin wil naar Amerika emigreren, maar dat gaat niet door. Gerrit wordt een
prediker in Almelo, een heilsoldaat die over de verderflijkheid van het
circusleven predikte.
Van der Mast vraagt toestemming aan Brands om de moeder er
weer bij te betrekken. Dat mag.
Van der Mast zegt dat Gerrit shantyliederen zong, door zijn
moeder begeleid op het harmonium.
Wat is het drama hierin? wil Brands weten.
Van der Mast houdt het erop dat Gerrit een afkeer had
gekregen van de artiestenwereld. Hij wilde niet langer als bezienswaardigheid
door het leven gaan, als dwerg de wereld rond geschopt, maar toch was hij,
blijkens het interview op zijn zestigste wel blij met wat hij uit het leven had
gehaald.
Beste Rein,
BeantwoordenVerwijderenDank voor de heldere samenvatting van het gesprek met Brands.
Mag ik 1 aanvulling geven? 'De kleine keizer' is een roman in de ik-vorm geschreven. Ik ben in de huid van Gerrit Keizer (Prince Mignon) gekropen. 'Prince Mignon, c'est moi!'
Wat niet duidelijk werd in het gesprek is dat de moeder van Gerrit veel trekken van mijn moeder heeft gekregen. Toen mijn moeder 75 werd ben ik met haar naar Barcelona geweest. Dat zijn ervaringen die ik heb meegenomen in het boek.
Nog een pikant detail; de moeder van Gerrit raakte zwanger op weg naar NY. De 'bastaard' die zij als weduwe ter wereld bracht - Hendrik Keizer - is de opa van mijn vrouw!
hartelijke groet, Jan van der Mast