Zuid-Afrikaans kunstenaar verwerkt de apartheid op indringende
en bijzondere wijze
William Kentridge (1955) maakt animatiefilms. Hij kon op
school aardig tekenen, maar het productiewerk voor een filmmaatschappij beviel hem niet.
Doe wat je wilt, zei een vriend, je komt toch nergens meer binnen. De
advocatuur was al door zijn vader beoefend. Het kunstenaarschap het enige
dat overbleef. As an artist he
makes drawings not sense, zegt hij provocerend. Hij wil een slakkenspoor achterlaten
van wat hij gedaan heeft en wie hij geweest is. Zijn werk kent een enorme
ontwikkeling. Kentridge treedt later ook op ingenieuze wijze levend op in
samenspel met zijn films.
Zijn eerste animaties kwamen voort uit houtskooltekeningen. Soho
en Felix in exhile, namen die uit een droom kwamen, stonden voor
Kentridge zelf in de derde persoon. Zijn films zijn een kwestie van hard
werken, zegt hij. Hij gebruikt het liefst zijn handen. Daardoor weet hij nooit precies
hoe het resultaat wordt, het gaat erom wat hij erin herkent. Hij ziet de wereld
als een proces in plaats van als een feit. De poppenkast die hij voor zijn
kinderen maakte was de basis voor later werk zoals Who tells the truth
(2007). In Shadow Procession (1999) toont hij de wereld van de joden die
begin twintigste eeuw uit Litouwen naar Zuid-Afrika kwamen. Zijn opa zat
veertig jaar geleden in het parlement, zijn vader was als advocaat betrokken
bij de processen tegen Steve Biko en Nelson Mandela. William kent de sfeer van
woede over de achterstelling van zwarten in zijn ouderlijk huis als geen ander.
In Johannesburg: 2nd Greatest City After Paris (1989)
toont hij zijn stad met gescheiden woonwijken voor zwart en blank, omringd door
goudmijnen, afvalbergen en een dor landschap. Hij herinnert zich een meppartij
tegen een zwarte en probeert zijn gevoelens terug te halen in een tijd waarin
doelbewust geheugenverlies overheerst én een snelle aanpassing aan de
veranderende leefomstandigheden.
Op vijftienjarige leeftijd wilde hij dirigent worden, maar
toen hem te verstaan werd gegeven dat hij dan wel noten moest kunnen lezen
wijzigde hij zijn plannen. Muziek bleef echter belangrijk. Hij begon met een
kameropera van Monteverdi en kwam vervolgens uit bij Die Zauberflöte van
Mozart, waarin uitgedrukt wordt wat niet gezegd kan worden aan de
verstrengeling tussen liefde en geweld. In Black Box (05) zingt men over
bloederschap in een tijd van opkomend fascisme.
In 7 Fragments for Georges Méliès (2003) speelt Kentridge
met de nauwe verbondenheid tussen kunstenaar, camera en kunstwerk. In 2007 kwam
hij uit met What will come has already come, waarbij de relatie tussen
vervorming en werkelijkheid aan de orde komt. Kijken is een metafoor voor de
werkelijkheid, zoals zichtbaar gemaakt met een stereoscoop, die de optische illusie toont zoals hij in een eerdere film al liet zien.
Belangrijk in zijn werk werd De neus (1837) van
Gogol, waarin de klassenmaatschappij, zoals die ook in Zuid-Afrika gold, aan de
kaak werd gesteld. In het verhaal komen zowel de terreur van de hierarchie als
de gespletenheid die inherent is aan het bestaan aan de orde komt.
Sjostakovitsj schreef er in 1928 een opera over. Kentridge bracht beide samen
in een sociaal realistische animatiefilm naar Russisch idee, waarin het paard
een belangrijke rol speelt. In I’m not me, the horse is not mine (2008),
naar een Russisch gezegde, worden in een keer acht projecties tegelijk
vertoond. De energie van de Russische revolutie en de daarop volgende terreur
worden daarin voelbaar. De rationele kijk op de wereld wordt op de hak genomen.
Volgens Gogol gebeurt steeds het onmogelijke. De opera is een enorme tekening
waarbinnen geacteerd wordt.
We werpen tenslotte een blik in zijn tapijtstudio waar men
al zingend aan het weven is. Het begon als een bijproduct maar inmiddels maakt
het deel uit van de meervoudigheid van zijn werk. Beelden bestaan uit pixels
die op tapijten bevroren kunnen worden.
Ik lees je recensies graag, en kijk regelmatig op uitzending gemist naar een programma dat je beschrijft.
BeantwoordenVerwijderenNeem je het op?
Laatste zin, tweede alinea, even lezen ;-)
Dank je wel. Meestal neem ik de programma's op, maar deze over Keltridge had ik van een twittercontact uit Zandvoort.
BeantwoordenVerwijderenwoordje 'huis' toegevoegd.