Werken en feesten tot je niet meer kunt
Het aantal zelfmoorden onder Westfriese jongeren is een bron
van zorg. Peter Zantingh schreef er de indringende roman Een uur en achttien
minuten over. Joey heeft zich in het donker teruggetrokken tussen de
weilanden en neemt daar een overdosis pillen in met sterke drank. Op het
laatste moment stuurt hij nog een sms-je naar een oude vriend die in Utrecht
studeert. Deze Johan keert terug naar Schagen om samen met de oude
vriendengroep de dood van Joey te verwerken. De vraag blijft hoe het komt dat
zoiets juist in Westfriesland voorkomt. Leen van den Berg praatte met
verschillende inwoners uit de Streek die bij het onderwerp betrokken zijn. Het
is, omdat de namen van de personen alleen in het begin getoond worden, niet
gemakkelijk om altijd te traceren wie wat zegt.
De eerste casus betreft boerendochter Merel, die vertelt dat
ze op een avond bij haar thuis gingen voorzitten, een ander woord voor
indrinken. Op weg naar het café raakte ze bewusteloos. Haar vriendin Ilse
raakte in paniek. Iemand belde de ambulance. Het had niet veel langer moeten
duren, zegt Merel vrij onbewogen. Ze zegt ook dat het geen coma zuipen was, dat
ze het niet opzocht, maar dat het gebeurde. Het hoort bij hun leven om in het
weekend te drinken en uit te gaan. Haar moeder zegt dat Merel op die avond niet
eens een jas aan had. Zij vroeg zich af of Merel in de buurt over de tong ging,
maar het bleek juist een aanleiding om aan tafel eens over de uitgaansgewoonten
te praten.
Volgens barman Harold Boldewijn overheerst in de dorpen de
schone schijn. Die kostte het leven aan Stefan Bekkema, een behulpzame jongen,
geliefd bij de meisjes, maar volgens zijn moeder ook een volger en onzeker. Hij
sprong op een avond voor de trein. Zijn ouders zijn gescheiden en er, net als
zijn zussen Chantal en Monique, nog kapot van. Volgens Chantal gebruikte Stefan
ook wel eens coke. Hij zei eens tegen zijn moeder dat hij geen twenner wilde
worden vanwege de verantwoordelijkheden die dat met zich meebracht. De dood van
zijn vriend Tim die met zijn scooter verongelukte had hem zeer aangegrepen.
Zijn vader merkte wel dat hij zwaar op de hand was, maar kon begrijpen dat zijn
zoon niet altijd over zijn moeilijkheden wilde praten. Ieder jaar gaat hij op
de bewuste avond naar de spoorwegovergang waar Stefan een eind aan zijn leven
maakte. Chantal gaat uit verbondenheid en ter nagedachtenis aan haar broertje
met hem mee. De vader vraagt zich af of het ook gebeurd zou zijn als de
scheiding niet gebeurd was. Er staat nog een computer van Stefan boven, maar
veel zin om het wachtwoord te kraken hebben ze niet.
Westfriezen zijn gesloten, zegt pastor Co Kuin. Jongeren
durven zich in een grote groep niet te uiten. Vooral voor jongens is dat
moeilijker, zegt Nynke Volbeda, die aan een middelbare school verbonden is, ze
praten niet over hun gevoelens. Matthijs heeft daar ook geen behoefte aan, zegt
Matthijs. Niemand doet dat. Ank is nuchter, zegt ze. Ze is niet zo’n prater,
haar moeder trekt het er wel uit als er iets is.
Op de kermis dansen de jongens met een ontbloot bovenlijf.
Het is een buurtfeest voor het dorp. Vier dagen lang laat men de touwtjes
vieren.
Bart begon met drugs te experimenteren en kwam daarmee ook
in een andere vriendengroep. Hij vond het spannend. Hij was dan niet onzeker,
maar de keerzijde was dat hij uit balans raakte. Dat had invloed op school en
werk, maar hij wilde dat niet onder ogen zien. Door de scheiding van zijn
ouders kreeg hij een laag zelfbeeld, zegt hij. Hij voelde zich alleen gelaten,
niet gezien. Pas toen hij in een ander open en huiselijk gezin werd opgevangen
begon hij weer te leven.
Roos kwam door de scheiding van haar ouders op een andere
school en zag haar vader veel minder vaak. Ze kreeg ruzie thuis en had geen
zijn meer in het leven. De pijn sneed ze uit zichzelf weg. Ze droeg een masker,
maar werd door haar vriendinnen gered.
Merel schrijft gedichten, Matthijs heeft zich aangesloten
bij een drumband, Roos danst.
Bart wil medewerker maatschappelijke zorg worden, Roos wil
de mode in, Merel wil na de Pabo een jaar in Afrika werken.
Boeiende portretten, die volgens mij nog geen afdoende
verklaring bieden voor de zelfmoorden onder Westfriese jongeren. Wel dat
scheiding zwaar ingrijpt. Misschien lichtte boer Arie Schouten, die de
uitzending opende, een tipje van de sluier op. Hij zegt dat de Westfriezen een
geïsoleerd volkje zijn die veel met elkaar samenwerkt en en daarna graag samen
een biertje drinkt. Werken en feesten met de blik op oneindig, maar waar sommigen onderdoor gaan. Dat vraagt om
een nadere sociologische analyse.
Hier de trailer.
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen