Welcome, reader! According to Antony Hegarty in this second decade of the new century our future is determined. What will it be? Stays all the same and do we sink away in the mud or is something new coming up? In this blog I try to follow new cultural developments.

Welkom, lezer! Volgens Antony Hegarty leven we in bijzondere tijden. In dit tweede decennium van de eenentwintigste eeuw worden de lijnen uitgezet naar de toekomst. Wat wordt het? Blijft alles zoals het is en zakken we langzaam weg in het moeras van zelfgenoegzaamheid of gloort er ergens iets nieuws aan de horizon? In dit blog volg ik de ontwikkelingen op de voet. Als u op de hoogte wilt blijven, kunt u zich ook aanmelden als volger. Schrijven is een avontuur en bloggen is dat zeker. Met vriendelijke groet, Rein Swart.

Laat ik zeggen dat literaire kritiek voor mij geen kritiek is, zolang zij geen kritiek is op het leven zelf. Rudy Cornets de Groot.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rage at close of day; Rage, rage against the dying of the light. Dylan Thomas.

Het is juist de roman die laat zien dat het leven geen roman is. Bas Heijne.

In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. Johannes.



maandag 5 november 2012

Susan Sarandon in College Tour, 2 november 2012


Doe wat je moet doen!

Susan Sarandon speelt een thuiswedstrijd. Het programma is opgenomen in New York City, zodat de actrice straks op bezoek in Nederland om Cloud Atlas te promoten rustig een dagje door Amsterdam kan wandelen. Ze is in Queens geboren. Haar ouders hadden haar al de deur uitgezet voordat ze actrice werd, eerst voor reclames en series, om haar studieschuld te voldoen. Ze studeerde aan een katholieke universiteit en viel daar meteen voor Chris Sarandon. Haar moeder werd opnieuw zwanger en wilde niet dat Susan trouwde. Ze zat tijdens de huwelijksplechtigheid achterin de kerk. Susan mocht een paar jaar het ouderlijk huis niet in.

Susan maakt een wat verveelde indruk, maar ik ken haar verder niet. Ingestudeerd is misschien een beter woord. Stellig in ieder geval.

We zien fragmenten uit White Palace, The Hunger, Thelma & Louise en Dead Man Walking. De laatste film heeft Susan zelf geproduceerd. Na lang aandringen wilde Tim Robbins het scenario schrijven. Voor haar is het een liefdesverhaal. De film, die niet zo gemakkelijk is, werd druk bezocht. Dat gaf haar het vertrouwen terug in het publiek. Het spreekt zich uit tegen de doodstraf. Het vraagt om het loslaten van de eigen overtuiging dat het goed is dat een misdadiger geëxecuteerd wordt. In de praktijk wordt het er niet gemakkelijker op voor het slachtoffer.

Op een vraag uit het publiek hoe ze aan haar rollen komt zegt ze dat ze er niet tussen komt. Meryl Streep wordt vaker gevraagd. Bij elke rol moet ze weer zichzelf heruitvinden, zich inleven, zoals in zuster Helen in Dead Man Walking. Ze heeft daar veel aan beleefd, emotioneel inzicht in hoe het is om gedood te gaan worden. Ze kreeg mail van gevangenen die op de dodenlijst stonden en wilde er een bezoeken maar dat werd haar afgeraden en daarom deed ze het niet.
De essentie van schoonheid is waarachtigheid, zegt ze. Ze ziet dat niet terug aan de perfecte naaktmodellen in Playboy. De onvolkomenheden geven je persoonlijkheid weer. Voor Elle deed ze een interview met een actrice die auditie moest doen op een matras. Volgens Susan gebeurde dat vroeger ook. Regisseurs kiezen vrouwen uit met wie ze willen neuken. Ze werd en wordt afgewezen. Dat moet je relativeren, zegt ze.

Iemand vraagt of haar politieke activiteit haar acteerwerk belemmerd heeft. Dat denkt ze niet. We zien een fragment waarin ze, net als eerder Jane Fonda in Vietnam, demonstranten tegen de oorlog in Irak in Central Park toespreekt. Ze kreeg daarop veel kritiek, van hatemails tot doodsbedreigingen, ook aan haar kinderen. Ze is er nog steeds emotioneel over. Bush maakte misbruik van de angst onder de bevolking. Hij stelde het voor dat men voor zijn beleid was en anders tegen Amerika. Vragen werden niet gesteld. Ze vindt dat ze haar mond open moet doen want de journalistiek is, omdat het geld regeert, muilkorft.

Op een vraag wat er moet veranderen antwoordt ze dat de kloof tussen rijk en arm kleiner moet en dat geld voor het leger naar het onderwijs moet. Het gaat om de basis. Ze geloofde niet in de rechtvaardige oorlog van Obama na het toekennen van de Nobelpijs voor de Vrede in 2009 en zeker niet in een paus die als jongeman bij de nazi´s was en pedofielen beschermde. Films met goede verhalen dragen bij tot een betere wereld. Vooral verhalen waarin mensen dichtbij elkaar komen, waarin ze dat aandurven. Ze vertelt over de populaire kinderarts Spock die ooit vier jonge vrouwen achter kinderwagens zag lopen met borden tegen de oorlog in Vietnam. Anderhalf jaar later werd hij een van de belangrijkste tegenstanders van die oorlog. Het is een voorbeeld dat je doet wat je moet doen. De protesterende vrouwen zullen zich nooit gerealiseerd hebben wat voor invloed ze op het wereldtoneel hadden. Ze vindt het zelf wel eens moeilijk dat collega´s zo weinig hun nek uitsteken, de goeden niet te na gesproken zoals Alec Baldwin. Ze raadt de jongeren in de zaal aan waarachtig te leven en zich door het leven te laten verrassen.  

aangepast 10 november 2012, 7:44 uur.

1 opmerking: