zondag 1 maart 2015

Filmrecensie: Somewhere (2010), Sofia Coppola

Sex, drugs en rock and roll is ook niet alles

Sofia Coppola heeft als regisseur verschillende belangrijke films op haar naam staan, zoals The virgin suicides (19990, Lost in translation (2003) en Marie Antoinette (2006) om met een gerust hart te kijken naar Somewhere. Daarin gaat het over een vader dochter relatie tussen een filmacteur en een dochter, die best eens geïnspireerd kan zijn op de werkelijkheid. Sofia Coppola is immers de dochter van regisseur Francis Ford Coppola, die als vader wel minder lamlendig geweest zal zijn als Johnny Marco in Somewhere.

Deze gevierde acteur heeft in materieel opzicht alles wat zijn hartje begeerd, maar is niet erg gelukkig met zijn leven van sex, drugs en rock and roll. Hij woont na de scheiding van zijn vrouw Layla op een hotelkamer en wordt daar min of meer geleefd. Zelf leeft hij zich uit met het doen van zijn eigen stunts. Daartoe heeft hij de beschikking over een opgevoerde sportauto waarmee hij door Los Angeles en omgeving racet.

In het begin van de film racet hij door de woestijn in Nevada. Steeds maar weer hetzelfde rondje. De kijker vreest dat hier geen eind aan komt. Het is de opzet van Sofia Coppola om lange shots te filmen. Het geeft haar film een heerlijk langzaam tempo.

Vervolgens zien we Johnny in bed, gewond en met een arm in het gips. Het stunten is hem niet goed bekomen. Hij wordt opgevrolijkt door twee blondines die ijzeren palen in de slaapkamer neerzetten en een nummertje voor hem doen. Veel interesse heeft Johnny niet in de vrouwen Cindy en Bambi. Hij haalt zelfs hun namen door elkaar, een andere keer valt hij tijdens een opwindend moment in slaap.

Hij leeft enigszins op als zijn dochter Cleo langskomt. Hij gaat met haar mee naar de ijsbaan, waar Cleo kunstig rondjes draait en zwiert. Johnny probeert enige spanning op te wekken door de gedachte dat ze gevolgd worden door een zwarte SUV. Ook krijgt hij af en toe een vervelende sms, maar echt bedreigend is dat allemaal niet.

Veel gebeurt er ook niet in de film. De landerigheid wordt fraai nagebootst. Cleo voegt zich in het leven van haar vader, maar gaat ook haar eigen weg: ze leest en ze bakt taarten en trekt zich weinig aan van de vele vriendinnen die om haar vader zwermen.

Als Layla op een zomerdag zegt dat zijzelf een tijdje weg gaat, neemt Johnny de zorg voor zijn dochter op zich. Hij belooft zijn vrouw dat hij zal zorgen dat ze in haar zomerkamp in Nevada komt. Omdat hij zelf tussendoor nog naar een prijsuitreiking in Italië moet, neemt hij Cleo mee, maar na de nodige zon samen in Los Angeles (zie poster), doet hij belofte gestand. Als hij afscheid van haar neemt huilt Cleo dat ze niet weet wanneer haar moeder terugkomt. Johnny vertrekt maar heeft met zijn dochter en zichzelf te doen. Eenmaal terug in zijn hotelkamer, omringd door oppervlakkige knappe vrouwen die alleen maar willen behagen, kijkt hij in de spiegel en belt hij Layla. Hij beklaagt zichzelf, waarop zij hem aanraadt om vrijwilligerswerk te gaan doen om zijn leven zin te geven. Johnny wil Layla terug, maar die weg is afgesloten.

In een van de laatste scènes kookt hij een heel pak spaghetti, eet lusteloos en bedenkt dan dat hij terug wil naar zijn dochter. Hij belt de receptie van het hotel dat hij uitcheckt en rijdt over de snelwegen rond Los Angeles richting Nevada. Ergens in de woestijn begeeft zijn auto het. Johnny stapt uit en loopt verder.