Bijzonder drama in een nachtclub in Toronto
Exotica is een bijzonder drama, spelend in de gelijknamige stripclub in Toronto, waarin verschillende personen om elkaar heen draaien,
zonder dat meteen de verbanden duidelijk zijn. Spin in het scenario van Egoyan is
Francis Brown, medewerker van de Canadese belastingdienst. Hij bezoekt de club
om naar de knappe danseres Chrissy te kijken, die een act doet van een
onschuldig schoolmeisje, daarbij opgehitst door diskjockey Eric die de lustgevoelens
van de mannen in de club probeert te prikkelen. Eric ziet met lede ogen aan dat
Francis en Chrissy het goed met elkaar kunnen vinden. Hij is zo jaloers dat hij
Francis aanspoort om Chrissy aan te raken als ze bij zijn tafeltje voor hem
danst, waarop hij Francis de deur uitsmijt. Francis wil daarop wraak nemen door
Eric te vermoorden. Hij gebruikt daarvoor cliënt Thomas Pinto, die een
dierenwinkel heeft en eieren van de ara Canada in heeft gesmokkeld en daardoor
chanteerbaar is. Francis geeft Thomas opdracht om naar Exotica te gaan en
Chrissy uit te horen over het incident. Hij geeft Thomas een microfoontje mee
zodat hijzelf de conversatie kan volgen. Het is de bedoeling dat Thomas Chrissy
ook aanraakt waardoor hij eveneens door Eric op straat wordt gegooid, waarop
Francis Eric van het leven kan beroven. De geplande moord gaat niet door omdat
Eric zelf al naar buiten komt en Francis iets vertelt waardoor Francis zich met
Eric verzoent.
Dat iets speelt de hele film door de gedachten van Francis.
Het begint met beelden van een goudgeel veld waarin mensen op een rij op zoek
zijn naar de vermiste Lisa, het achtjarig dochtertje van Francis. Eric en
Chrissy, die toen nog gewoon Christina heette, namen deel aan de zoektocht. Eric
vond Lisa en Christina was in die tijd de oppas van het meisje. Dit verklaart
waarom Francis graag naar Chrissy kijkt. In haar rol van schoolmeisje krijgt
hij de kans om de dood van zijn dochtertje te verwerken, al vraag ik me af of
dat geloofwaardig is: een man die zijn dochtertje weerspiegeld ziet in de sterk
de seksuele lust opwekkende bewegingen van Chrissy. Misschien moeten we dat
opvatten als een eigenaardigheid van Francis. Hij heeft er andere. Zo laat hij nog
steeds Tracey, een nichtje van hem, oppassen op een meisje dat er niet meer is.
Tracey speelt piano en dwarsfluit in zijn appartement tot ze er genoeg van
heeft. Ze bespreekt haar besluit met haar verlamde vader, de broer van Francis
die een intieme omgang had met de verongelukte vrouw van Francis.
In de laatste scène waarin Francis eerder in de tijd oppas
Christina naar huis brengt, horen we van problemen die Christina thuis
ondervindt. Francis en de kijker kijken haar na als ze langzaam op het
ouderlijk huis toeloopt. De kijker krijgt daarbij de gelegenheid de
verschillende legstukjes van Exotica in
elkaar te passen, hetgeen nog niet zo gemakkelijk is.
Onder de kop The
Pleasure and Pain of ‘Watching’ Atom Egoyans op de site senses of cinema
wordt de film uitgebreid door Girish Shambu geanalyseerd,
ook op het gebied van het kijken. Er zijn veel verwijzingen naar manieren van
kijken. Dat begint al met de aankomst van Thomas Pinto op de luchthaven in
Toronto, nadat hij de zeldzame eieren het land heeft binnengesmokkeld. Hij
wordt in de gaten gehouden door douaniers achter een one way screen waarin
Thomas op zijn beurt ook weer uitgebreid kijkt.
Zo zijn er meerdere facetten aan deze qua betekenis rijke
film. De symboliek van de aankleding van de stripclub riekt naar oerwoud en
verrotting. Mooi is het nummer Everybody
knows van Leonard Cohen als Thomas de club in opdracht van Francis betreedt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten