Een lange omweg naar huis
Karl Ove Knausgård
maakte in drieëneenhalf jaar tijd de romancylus Mijn strijd, bestaande uit zes dikke pillen die 3500 bladzijden
beslaan en in zestien landen zijn vertaald. Wim Brands ging vorig jaar bij hem op bezoek (zie hier
mijn verslag over dit gesprek) en onthulde al een en ander over de moeite die
de schrijver had na het voltooien van zijn levenswerk in 2011. Lena Jordebo sprak
daarnaast ook met zijn vrouw Linda en volgde Knausgård op tournee door vele landen die, zoals een radiostation
in Barcelona het noemt, dit fenomeen van het kaliber Thomas Mann of Marcel Proust
graag in levende lijve wilden horen praten.
Jordebo
begint met het radio-interview in Barcelona, waarin Knausgård zegt dat het zowel
pijnlijk als bevrijdend was om zijn leven te beschrijven en zichzelf aan de wereld
bloot te geven. In zijn werkkamer in het Zweedse Glemmingebro voelt Knausgård zich afschuwelijk
leeg. De vele exemplaren van de zes delen in vele vertalingen om hem heen benadrukken
dit gevoel. Hij tuiniert, luistert naar muziek en loopt hard om aan dat gevoel
te ontsnappen en geniet van de afzondering.
Zijn vrouw Linda had verwacht dat Karl zich opgelucht zou
voelen na het voltooien van de cyclus. Het was jarenlang een extreme tijd,
waarin haar man gelijk met de kinderen ging slapen en in de nanacht opstond om
aan het werk te gaan. Zelf is ze ook bezig met een roman en dat geeft haar veel
voldoening, zegt ze misschien als een kleine hint is aan haar man.
Knausgård
heeft begrepen dat de sociale druk de groep bij elkaar houdt en dat de identiteit
onszelf bij elkaar houdt. Hij wilde uitzoeken wat er zou gebeuren als hij de
sociale druk weerstond door zijn geheimen prijs te geven, wat de waarde is van
de meedogenloosheid, die nodig is om dit te doen. Achteraf heeft hij het gevoel
dat hij het boek niet had moeten schrijven omdat het onethisch is.
Linda was niet zozeer bang voor de inhoud van de romans als wel
dat het slecht geschreven zou zijn, maar dat is volgens haar niet het geval. De
eigen gedachten zijn altijd comfortabel, maar die van een ander confronterend.
Knausgård is in New York voor een
boekpresentatie en heeft een dubbel gevoel daarover. De aandacht is verslavend
maar veel te vertellen heeft hij niet. Hij heeft altijd veel steun gehad en nog
steeds van zijn vrienden waaronder zijn broer Yngve die ook in de romans
voorkomt en altijd een grote broer gebleven is.
Knausgård
vertelt iets over de achtergrond van zijn teleurstelling. Zijn obsessie om iets
te bereiken in het leven heeft ermee te maken dat hij in zijn jeugd werd
gepest. Dat was een gevolg van de woede van zijn vader die hem eerder beschadigde.
Vandaar zijn ambitie om iets groots te verrichten. De behoefte om anderen de
loef af te steken vervreemdde hem van het leven.
Deel zes zou gaan over de gevolgen in zijn leven van de
eerste vijf delen, maar omdat Linda depressief werd, besloot hij daarover te
schrijven. Linda vond de inhoud niet bedreigend, volgens Karl omdat het een
objectief verslag is, waarvoor men zich niet hoeft te schamen.
In het zomerverblijf van het gezin in Noorwegen vertelt Knausgård dat zijn gezin onder
druk stond door zijn harde werken. Hij voelt zich daar nog steeds schuldig over
en moet huilen. Hij bezoekt zijn ouderlijk huis, dat hetzelfde is als vroeger
en toch ook niet en gaat op bezoek bij de ouders van vriendje Geir, die hem gastvrij
onthalen. Knausgård
heeft na het afscheid het gevoel dat hij iets kapot heeft gemaakt, maar dat er
door dit bezoek bij hem weer wat open gaat. Dat het leven niet hoeft te zijn
wat het was, is een hoopvol einde van dit boeiende portret van deze bijzondere man.
Is deze documentaire ook ergens te koop op dvd?
BeantwoordenVerwijderenMisschien weet een andere lezer dat!
Verwijderen